بررسی ویژگی های نگارگری در نقاشی نوگرای ایران (88-1357)

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده فاطمه مسعودیان
  • استاد راهنما فاطمه شاهرودی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

در این رساله شرح تأثیرپذیری تعدادی از نقاشان معاصر ایرانی، که با استفاده از عناصر و کیفیات بصری و مفاهیم موجود در نگارگری ایران به نقش آفرینی در آثارشان پرداخته اند، بیان شده است و هدف رساله اثبات وجود ویژگی های نگارگری در نقاشی نوگرای ایران (88-1357) است. این هدف بنا به مشاهده نمایشگاه ها و آثار نقاشان و تفکر در باب وجود ویژگی های مورد نظر در آن ها و نیز مطالعه و تحقیق در این زمینه با توجه به منابع موجود و نیز اعمال نظر هنرمندان مذبور و کارشناسان این رشته طی مصاحبه های انجام شده بارز گردید. در انتها به منظور فهم بیشتر مطلب، جدولی از مقایسه وجود بارزترین ویژگی ها در آثار نقاشان مورد نظر تهیه شده و عمده ترین ویژگی های نگارگری در آثار نقاشان نوگرا نمایش داده شده اند. سپس با نظر کارشناس آماری، نموداری از فراوانی ویژگی های مورد استفاده در آثار آنها تهیه شده است که از بین عمده ترین ویژگی هایی که مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته اند 6 ویژگی بیشترین کاربرد را داشته اند. این 6 ویژگی عبارتند از: رنگ های تخت، قلم گیری، عدم وجود پرسپکتیو، نقوش تزئینی، ریتم و عناصر نمادین که در آثار همه هنرمندان مورد بررسی مشترک بوده و بیشترین کاربرد را داشته اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تاثیرات ادبیات مدرن بر نقاشی نوگرای ایران (1357-1320)

نخستین تاثیرات مدرنیته در ایران به زمان عباس میرزا قاجار بر می گردد اما جامعه ایران از زمان مشروطه به طور جدی در مسیر تجدد قرار گرفت. در این زمان تحولات بنیادینی در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی ایران رخ نمود و هنر نیز از این تغیییرات بی بهره نماند. ادبیات پیش از سایر هنرها تحت تاثیر فرهنگ و هنر مدرن قرار گرفت و با رشد و گسترش مجلات و کتب مختلف، هنرمندان بیشتری جذب ادبیات مدرن شدند. نیما یوشیج، ...

15 صفحه اول

بررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی

تحولات سیاسی، فکری، جهت گیری ها و برنامه ریزی های فرهنگی نقشی مهم در نوگرایی و ایجاد جریان های مهم نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی دارد. این مقاله بر اساس مباحث و تحلیل هایی که ارایه می دهد نشان خواهد داد که سه رویکرد چپ گرایانه، ملی گرایانه و اسلام گرایانه در کنار اقدامات حکومتی، همچون پارادایم های حاکم بر نهادهای مختلف اجتماعی، به ویژه نهاد سیاست و فرهنگ، تحولات نقاشی معاصر ایران را در دورا...

متن کامل

ویژگی های اجتماعی نقاشان نوگرای ایران

هدف این مقاله نشان دادن ویژگی های اجتماعی هنرمندان نقاش نوگرای ایران است. پرسش اساسی این است که آیا می توان الگوی ثابتی به دست آورد که نشان دهنده تأثیر عوامل اجتماعی بر هنرمند شدن افراد باشد یا خیر. برای پاسخ به این پرسش لازم است ویژگی‏های اجتماعی هنرمندان، در اینجا نقاشان نوگرای ایران معرفی شوند. این مقاله به لحاظ نظری به حوزه جامعه شناسی هنر مربوط می شود و بر هنرمندان تاکید دارد. چارچوب نظر...

متن کامل

بررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.)

نقاشی ایران در دهه‌های بیست تا پنجاه هـ . ش به دستاوردهای متفاوتی با سنت‌های گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبش‌های آوانگارد غرب بود. کم‌توجهی به خاستگاه‌ها و نیازهای فره...

متن کامل

بررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.)

نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه هـ . ش به دستاوردهای متفاوتی با سنت های گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غرب بود. کم توجهی به خاستگاه ها و نیازهای فره...

متن کامل

متافیزیک مواجهه فضا در تماس نگارگری ایرانی با نقاشی رنسانس

نگارگری ایرانی همواره در گفت وگو با "دیگر" سنتهای بصری (مخصوصا سنتهای شرقی) خود را پویا نشان میداد. اما به نظر میرسد تماس با نقاشی رنسانس برای نگاگری ایرانی(که از اواسط دوره ی صفوی شدت گرفت) بیشتر در حکم "مواجهه" با امری بیگانه بوده است. ریشه ای ترین بخش این مواجهه در برخوردِ دو دریافتِ ناهمساز از مفهوم "فضا" قابل مشاهده است. چرا که مفهوم فضا در نقاشی همبسته ی اصول اساسی بازنمایی است. آنچه در این...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023