صادق سازی: تعهد صادق سازانه و گزاره های صادق سالبه

پایان نامه
چکیده

هدف من در این رساله بررسی دو مساله است: یکی این که آیا اصل صادق سازی می تواند به خوبی تعهد هستان شناسانه را صورت بندی کند؟ دیگر این که آیا می توان صادق ساز مناسبی برای گزاره های صادق سالبه یافت، یا اصل صادق سازی را چنان بازبینی کرد که از مشکل گزاره های صادق سالبه برهد؟ در فصل 1 پس از بحثی کوتاه درباره ی ماهیت دوطرف رابطه ی صادق سازی؛ یعنی حامل صدق و باشنده ها، و رابطه ی صادق سازی، سعی می کنم صورت بندی درخوری از این اصل به دست دهم. سپس به برخی از مشکلاتی که پای بندی به این اصل می آفریند و هزینه های متافیزیکی ای که باید برای چنین پای بندی ای پرداخت اشاره می کنم. از جمله این مشکلات، مشکلاتی است که گزاره های صادق موجهه، راجع به آینده و گذشته و سالبه می آفرینند و از جمله تعهد های هستان شناسانه ای که قائل بودن به این اصل لازم می آورد، تعهد به وجود وضعیت امورها و کلی ها است. در این فصل پس از بررسی اجمالی این مشکلات و تعهدهای هستان شناسانه، مفروضات این رساله درباره ی ماهیت رابطه ی صادق سازی و دو طرف آن و دایره ی شمول این اصل را بیان می کنم. در فصل 2 به نسبت اصل صادق سازی و هستان شناسی می پردازم. ابتدا نطریه های هستان شناسانه ی کواین و کارنپ را، که آن را نظریه های سوری می خوانم، معرفی و نقد می کنم و سپس با اشاره به روی کرد نوکارنپی به هستان شاسی، صورت بندی دقیق تری از نظریه ی صادق سازی در هستان شناسی و شیوه ی تقلیل هستان شناسانه در این نظریه به دست می دهم. سپس با بررسی ادعاهایی که روی کرد صادق سازی را برای حل برخی از مشکلات متافیزیکی، از جمله مساله ی اشیاء مرکب، توانا می داند، نشان می دهم که در بسیاری از این موارد این روی کرد قادر به حل آن مشکلات نیست. سپس نشان می دهم که این روی کرد برای به دست دادن هستان شناسی مناسب تر از روی کرد سوری است و می تواند برخی مشکلات، از جمله مساله ی پخش پذیر بودن صادق سازی بر روی فاصل را حل کند. در فصل های 3 و 4 به مشکل صادق ساز گزاره های صادق سالبه می پردازم. در فصل 3 ابتدا پس از اشاره و تدقیق ملاک های سالبه بودن یک گزاره و صورت بندی این مشکل، مهم ترین راه حل هایی که برای حل این مشکل مطرح شده است (راه حل های ماینونگی، توسل به مانع، توسل به امرواقع سلبی و توسل به تمامیت وضعیت امورها) را نقل و نقد می کنم. در این فصل نشان می دهم که هیچ یک از این راه حل ها خرسند کننده نیست. هم چنین تفاوت ماهوی دو راه حل اخیر را، که برخی آن را از یک سنخ دانسته اند، مستدل می کنم. در فصل چهار با تفصیل بیش تر به یکی دیگر از راه حل های مطرح شده برای گزاره های صادق سالبه، روایت لوییسی از توسل به کاذب سازها، می پردازم. در این فصل نشان می دهم اولاَ برخی گام های استدلال لوییس نادرست اند، ثانیاً صورت بندی او از اصل کاذب سازی خرسندکننده نیست و ثالثاً هر صورت بندی ای از اصل کاذب سازی مشکل صادق ساز گزاره های صادق سالبه را حل نمی کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گزاره های سالبه و اصل صادق ساز

در این مقاله ابتدا به معرفی اجمالی نظریه مطابقت و سپس اشکالات آن پرداخته ام و آن گاه نظریه صادق ساز را در پرتو نظریه مطابقت بررسی کرده ام. پس از معرفی این نظریه، به بحث چگونگی صدق گزاره های سالبه به واسطه اصل صادق ساز پرداخته ام و به انواع راه حل هایی که این نظریه برای پشتیبانی صدق گزاره های سالبه آورده است، اشاره کرده ام.

متن کامل

گزاره های همیشه صادق نزد خونجی در منطق مرتبۀ دوم

افضل‌الدین خونجی، برای نخستین بار در تاریخ منطق، در میان گزاره‌های حقیقیه و خارجیه، گزاره‌های همیشه‌صادق و گزاره‌های همیشه‌کاذب را یافته است. این گزاره‌ها پیش از این در منطق مرتبۀ اول صورت‌بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند و نشان داده شده است که صدق همیشگی این گزاره‌ها نیازمند پیش‌فرض «وجود فرضی معدومات» است. در این مقاله، این گزاره‌ها را در منطق مرتبۀ دوم بررسی کرده و نشان داده‌ایم که در ای...

متن کامل

اشکهای امام صادق (ع)

اشکهای امام صادق (ع)     حجت الاسلام محمد سروش محلاتی 1   1- استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه     خلاصه   طبق روایت معتبری در کافی، امام صادق (ع) ناراحتی و اندوه خود را با یکی از یاران نزدیک خویش مطرح می‌نماید. اندوه ایشان در مورد عدم اجرای حق در حکومت است، چرا که حرمتهای الهی همه شکسته‌اند و این قلب امام را به درد آورده است. ایشان با نقل نامه‌ای از امام علی (ع) که در...

متن کامل

گزاره های همیشه صادق نزد خونجی

چکیده: خونجی در تقسیم بندیِ خود از گزاره، هر کدام از محصورات اربع را به 36 قسم تقسیم نموده است. در آثار معاصر، تنها گزاره ی موجبه ی کلیه بر اساس تقسیم بندی خونجی، صورت بندی شده است. در این پایان نامه 72 گزاره ی جزئیه نزد خونجی صورت بندی شده اند. خونجی 12 گزاره را از مجموع 72 گزاره ی جزئیه، همیشه صادق دانسته است. از این 12 گزاره، 6 گزاره موجبه ی جزئیه و 6 گزاره ی دیگر سالبه ی جزئیه اند. در فصل ...

15 صفحه اول

نقد مکتبی داستانهای صادق هدایت

داستان‌های صادق هدایت به مثابه‌ی منشوری است که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است .در آثار هدایت رگه‌هایی از اندیشه‌های رئالیستی، ناتورالیستی و گاه سورآلیستی قابل مشاهده است. لذا به برخی از اندیشه‌های «ناتورالیستی» صادق هدایت خواهیم پرداخت. ناتورالیسم، نهضتی ادبی است که شکل افراطی واقع‌گرایی (Real) شمرده می‌شود. این مکتب در ادبّیات، نظریه‌ای است که کردار، گرایش و اندیشه را زاییده‌ی غرایز و امی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023