شرح مفردات حدیث نورانیّه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سید سعدی دزفولی
- استاد راهنما سید محمد رضوی امیر توحیدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
جهت شناخت و معرفت نسبت به مقام امام ( ع ) در بینش یک فرد شیعی غیر از آیات مبرهن قرآنی و ادله فراوان عقلی، روایاتی متقن از زبان آن بزرگواران نقل شده است که خود در بیان شأن و منزلت اوصیاء گرامی پیامبر اکرم ( ص ) می باشند. در این روایات شئون امامت از قبیل: هدایت، حکومت و زعامت، هدایت تکوینی ، اخراج از ظلمت به نور ... بیان شده است. یکی از این روایات و خطب ،” خطبه نورانیه “ می باشد که در حقیقت به چگونگی معرفت نسبت به امام معصوم علیه اسلام و بیان شرایط ایمان و اوصاف مومن اشاره دارد و کمال ایمان را در معرفت امام به مقام نورانیت می داند. این خطبه در نسخ مختلف و در بعضی موارد، کم و زیادهایی دارد. برای نمونه در نسخه هایی که قاضی سعید قمی و حاج ملاهادی سبزواری نقل نموده اند از بعضی نکات صرفنظر شده و در نسخه ” مشارق انوار الیقین “ حافظ رجب برسی به اختصار نقل گردیده است. در نسخه ای هم که شیخ حائری یزدی آن را در ” الزام الناصب “ آورده است این موضوع به چشم می خورد. ولی ما در این جا از یک نسخه کلی تر ( بحارالانوار، ج 26، ص 1 الی 7 ) استفاده می نمائیم و برای توضیح بعضی نکات لازم آن اقدام می نمائیم. در ابتدا معرفی بسیار اجمالی از دو صحابی بزرگوار پیامبر اکرم ( ص ) صورت گرفته است و سپس به شرح بعضی از مفردات به کار رفته در این خطبه از قبیل صراط، نباء عظیم، نور، هادی ، بئر معطله ، صلا? و قسیم الجنه و... و معرفی ناصبی اقدام نموده ایم.
منابع مشابه
پرتو حسن در شرح حدیث صورت
درحدیث است که رسول خدا (ص)فرمودند((ان الله خلق آدم علی صورته )) یعنی خدای آدمیان را بر صورت خود آفریده است . این حدیث که مشهور به حدیث صورت است از دیرباز محل اختلاف اهل نظر گردیده و هرکس فراخور فهم و بینش و ظرفیت خود درباره آن اظهار نظر کرده است ‘ برخی با ظاهر بینی با استناد به این حدیث و مانند آن در ورطه تشبیه گرفتار آمده و به کافران پیوسته اند ‘ گروهی نیز با پای چوبین در این وادی گام نهاده ا...
متن کاملپرتو حسن در شرح حدیث صورت
درحدیث است که رسول خدا (ص)فرمودند((ان الله خلق آدم علی صورته )) یعنی خدای آدمیان را بر صورت خود آفریده است . این حدیث که مشهور به حدیث صورت است از دیرباز محل اختلاف اهل نظر گردیده و هرکس فراخور فهم و بینش و ظرفیت خود درباره آن اظهار نظر کرده است ‘ برخی با ظاهر بینی با استناد به این حدیث و مانند آن در ورطه تشبیه گرفتار آمده و به کافران پیوسته اند ‘ گروهی نیز با پای چوبین در این وادی گام نهاده ا...
متن کاملنقش ابتلا به شداید در تقویت روحانی انسان با تأکید بر آرای امام خمینی (در شرح چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل)
: ابتلا به معنای «گرفتار و دچار شدن» و «امتحان» و «اختبار» است. ابتلا در معنای گرفتار و دچارشدن، به صورت نعمات یا نقمات ظاهر میشود و جزء لاینفک نظام عالم است. پیشامدهایی که در زندگی بشر اتفاق میافتد دربردارندة معنایی ژرف است. اهمیت ابتلا به این است که شأن آدمی را تعالی میبخشد و سبب تکامل روحی او در جهتی میشود که قابلیت رسیدن به آن را دارد. نشئه دنیا دار نقصان ا...
متن کاملمفردات دارویی موثر بر نقرس
سابقه و هدف: نقرس، ورم مفاصل التهابی حاد است با قدرت تخریب کامل مفاصل و ایجاد ناتوانی جدی که موجب کاهش کیفیت زندگی بیماران مبتلا میشود. این بیماری بر اثر افزایش اسید اوریک در خون بهوجود میآید. یکی از عوامل افزایشدهندۀ اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسیدآمینۀ پورین است. باتوجه به اهمیت این مسئله بر آن شدیم تا در این مقاله، مروری بر نقرس و معرفی مفردات گیاهی مؤثر بر این بیماری داشته ...
متن کاملمناسبات امرسیاست و اخلاق در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) باتاکید بر کتاب شرح چهل حدیث
بررسی رابطه امرسیاست و اخلاق در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دغدغه این پژوهش است. از روش هرمنوتیک متن محور به مثابه روش تحلیل و ازنظریه دو فطرت به مثابه چارچوب نظری استفاده شده است. این نظریه بر اساس فطرت اولیه به دو قسمت فطرت مخموره و محجوبه تقیسم می شود. نظر به اهمیت این موضوع این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش است: «مناسبات امرسیاست و اخلاق در اندیشه سیاسی امام خمینی چیست؟» یافته های تحقیق ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023