دلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده محمد طبرسا
- استاد راهنما محمد شهبا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در فصل اول این پژوهش، کلیاتی درباره ی میزانسن و اهمیت مساله بیان می شود و بر لزوم پژوهش هایی که در نهایت مقدمه ای برای تئوری سازی در سینمای ایران می گردند تاکید می شود و اصطلاحات کلیدی این تحقیق تعریف می گردد. سپس در فصل دوم به پیشینه ی میزانسن می پردازیم و چهارچوب ادبیات تحقیق با توصیف و توضیح جنبه های مختلف میزانسن و معرفی کامل فیلمسازها و فیلم های مورد پژوهش مشخص می شود. در انتهای این فصل به تبیین رابطه ی دلالت معنایی و تصویر می پردازیم .در فصل بعد، فصل سوم، به شرح و ارزیابی تاثیر سینمای غرب بر میزانسن در سینمای عباس کیارستمی ،سهراب شهیدثالث و ابراهیم گلستان می پردازیم و هر قسمت با مثال های متعدد توضیح داده می شود. در ادامه دلالت معنایی میزانسن در چهار جنبه ی صحنه،نورپردازی، حرکت دوربین و چیدمان بازیگر در ده فیلم از شش فیلمساز بررسی می شود. این بررسی با توضیح درباره ی هر مثال و نمایش تصویر مربوطه همراه است. در فصل چهارم به بحث و نتیجه گیری درباره ی یافته های فصل قبل می پردازیم و به سوال اصلی و فرعی تحقیق پاسخ می دهیم . فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار می گیرد و محدودیت های روند تحقیق بیان می شود.
منابع مشابه
دلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران
این مقاله به دلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران و بررسی این دلالت معنایی در جنبههایی همچون صحنه، نورپردازی، حرکت دوربین وچیدمان بازیگر میپردازد تا به شناخت هر چه بیشتر جنبههای معنایی تکنیک در این نوع سینما و تجزیه و تحلیل بهتر سینمای هنری ایران یاری برساند. در آغاز، مسئلة پژوهش بیان میشود و بر این نکته تأکید میگردد که میزانسن، که از عناصر اصلی ایجاد معنا در فیلم است، چندان مورد توج...
متن کاملدلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران
این مقاله به دلالت معنایی میزانسن در سینمای هنری ایران و بررسی این دلالت معنایی در جنبه هایی همچون صحنه، نورپردازی، حرکت دوربین وچیدمان بازیگر می پردازد تا به شناخت هر چه بیش تر جنبه های معنایی تکنیک در این نوع سینما و تجزیه و تحلیل بهتر سینمای هنری ایران یاری برساند. در آغاز، مسئلة پژوهش بیان می شود و بر این نکته تأکید می گردد که میزانسن، که از عناصر اصلی ایجاد معنا در فیلم است، چندان مورد توج...
متن کاملبررسی خاستگاه سینمای هنری ایران
این پایان نامه با عنوان بررسی خاستگاه های سینمای هنری ایران، به منظور شناختِ ریشه های سینمای هنری ی ایران انجام شده است. بدین منظور جهت انجام فصل یک، نیاز به مشخص شدن جوایز بین المللی ی سینمای ایران بود. در این راستا و به دلیل عدم وجود منابع مستدل و کافی، مکاتباتی با جشنواره های متعدد جهانی از طریق ئی میل انجام شد. پاسخ این جشنواره ها در عین استقبال از موضوع پایان نامه، متاسفانه صریح و کاربردی ن...
15 صفحه اولورزش زنان و دلالت های معنایی آن
در مقایسه با گذشته، که ورزش در ذیل ابعاد آیینی، مذهبی و جنگاوری معنا پیدا میکرد و امری مردانه تلقی میشد، امروزه، به دلیل پیوند عمیق با مدیریت بدن، فراغت و سلامت، ورزش ماهیتی فراجنسیتی به خود گرفته و به بخشی از زندگی روزمره بین زنان مبدل شده است. در پژوهش حاضر، به قصد راه بُردن به تجربه و درک زنان از ورزش، به روش نظریة مبنایی با 30 نمونة زن دارای تجربة فعالیت ورزشی مصاحبۀ نیمهساختیافته بهعم...
متن کاملبررسی تطبیقی تولیدات سینمای دفاع مقدس حوزة هنری در دهه 60 با نظریههای سیدمرتضی آوینی (جستاری در مدیریت سینمای ایران)
امروز با گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاباسلامی، اختلاف دو تهیهکننده اصلی سینمای ایران؛ یعنی حوزة هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ را باید «پاشنهآشیل سینمای ایران» دانست. حوزة هنری در وضعیت متضادی که داعیهدار سینمای فاخر و ارزشی است، تولیدات و مجوزهای صادره وزارت ارشاد را رد میکند. بهنظر بسیاری آثار تولیدی این ارگان با تعریف اثر فاخر همسانی ندارد. جداکردن صفت ابدی از ناهنجاری مذکور، ق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023