«نقد و بررسی مبانی و آراء حدیثی محمد ناصرالدین البانی»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده سیفعلی زاهدی فر
- استاد راهنما سیدرضا مودب مهدی مهریزی
- سال انتشار 1389
چکیده
محمد ناصر الدین البانی یکی از پرکارترین و تأثیرگذارترین محدّثین معاصر اهل سنت و منتسب به مکتب سلفی است. ابتدا به زندگینامه ی علمی و آثار البانی اعم از چاپی و مخطوط و ویژگی های این آثار پرداخته شده، سپس مبانی عمومی البانی در مواجهه با حدیث بحث شده است استقلال سنت در تشریع و عدم تاویل نصوص دینی و حجیت اخبار آحاد در عقاید و عدم التزام به یک مذهب خاصّ از ارکان مبانی وی در امر حدیث پژوهیست، سپس مبانی البانی در تضعیف احادیث نقد و بررسی شده است. البانی آراء عجلی و ابن حبان و ترمذی را کم اهمیت دانسته و ایشان را متساهل در توثیق می داند، این امر نقل و رد شده است. سپس مبانی البانی در تصحیح، انواع حدیث صحیح و ترقی احادیث به وسیله ی شاهد و متابع بررسی شده و چند قاعده در تصحیح نیز توضیح و بعضاً نقد گردیده است. البانی علاوه بر نقد سندی در نقد متنی احادیث نیز وارد شده و ملاک هایی از قبیل مخالفت روایات با قرآن، مخالفت با حس، مخالفت با صحیحین و چند ملاک دیگر را در این مورد به کار بسته است. البانی مبانی خود را در آراء ویژه ی خویش به کار بسته که در این نوشته برخی از این آراء نقل و نقد شده است. آراء البانی در مورد روایات عرض، روایات عقل، روایات کافی و ارزش احادیث صحیحین، نقد و بررسی شده است. در پایان آسیب شناسی مبانی و آراء انجام پذیرفته و در ذیل آن تناقضات البانی در مورد تصحیح و تضعیف احادیث و یا توثیق و تضعیف روات، فهرست شده است. واژگان کلیدی: البانی، نقد سندی و متنی، روایات عرض، روایات عقل، نقد صحیحین.
منابع مشابه
نقد حدیثمحوری در دیدگاههای قرآنی ناصرالدین البانی
قرآنپژوهی یکی از دیرینهترین حوزههای پژوهشی در اسلام است. اندیشمندان با گرایشهای خاص خود به واکاوی قرآن پرداختهاند. تحلیل مبانی اندیشمندان جهت ارائه درک صحیح مواضع ایشان، ضروری و راهگشا خواهد بود. در این میان، رویکرد حدیثمحوری به مفاهیم قرآنی نیز قدمت زیادی دارد. البانی از محدثان معاصر با همین رویکرد سراغ قرآن رفته و آثاری از خود بر جای گذاشته است. مبانی ایشان عبارتاند از: عدم جواز کمترین...
متن کاملروش نقد و بررسی عنوان کتب و ابواب حدیثی از نگاه علامه محمد تقی شوشتری
One of the most important aims in research on the sciences of hadith is offering methods for the study of the works done on hadith. One of these methods is the study and evaluation of the titles and entries of books on hadith. This article is an attempt to introduce and discuss the degree of the efficiency of this method in the sciences of hadith, and in order to fulfill this purpose the effici...
متن کاملنقد و بررسی حدیثی در فضیلت ایرانیان
The transmitters and compilers of hadith attribute certain hadiths to the holy Prophet, peace be upon him and his household, which mainly refer to a kind of virtue and superiority of the Persians to the extent that it is said if knowledge were in Venus, the people of Persia would attain it. This superiority in narrations is mentioned at least three times in the words of “belief”, “knowledge”, a...
متن کاملنقد و بررسی مقاله عصمت از دایرةالمعارف قرآن لایدن بر اساس آراء و مبانی شیعه
اهتمام نوشتار حاضر، بررسی انتقادی مقالة «عصمت» (Impeccability)، اثر پال ای واکر، مورخ و مدرس دانشگاههای آمریکا و کاناداست که آن را در دایرةالمعارف قرآن لایدن به طبع رسانده است. حاصل این دیدگاه او درخصوص خاستگاه، ابعاد و ماهیت عصت را میتوان چنین خلاصه کرد: عصمت، یعنی مصونیت از گناه و خطا؛ هرچند که این اصطلاح و این مفهوم، اینگونه در قرآن بهکار نرفته است اما بر پا...
متن کاملبررسی و نقد دیدگاههای قرآنی و حدیثی قرآنیّون اهل سنّت
پژوهش حاضر به بررسی مهمترین اندیشههای قرآنی و حدیثی جریان فکری نوظهوری موسوم به قرآنیّون میپردازد که از میان اهل سنّت برخاستند. خاستگاه آغازین این جریان شبهقارّة هند بود، سپس از رهگذر مصر به جهان عرب راه یافت. پیروان این جریان بر آن هستند که قرآن یگانه مرجع معتبر تشریع دین اسلام است. بنابراین، سنّت نبوی را به عنوان یکی از مصادر تشریع، فاقد اعتبار میدانند. در توجیه این اعتقاد، ایشان دو دلیل عمد...
متن کاملنقد مبانی و اندیشه های حدیثی ابن قرناس با تأکید بر کتاب «الحدیث و القرآن»
قرآنبسندگی، گرایشی اسلامی با پیشینهای کهن است که پیرامون حجیت و گستره نقش سنت و روایات دینی در فهم قرآن، مبانی ویژهای دارند و در دوران متأخر نیز بروز قابل توجهی داشتهاند. از جمله قرآنیون سعودی معاصر اهلسنت، ابنقرناس است که با مناقشه در روایات، میراث حدیثی مسلمین را فاقد اعتبار دانسته و قرآن را تنها منبع شایسته اخذ دین برشمرده است. او در سرتاسر کتاب الحدیث و القرآن، بر این امر پایبند بوده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023