بکت و آپوکالیپتیس (مطالعه تطبیقی بین کتاب مقدس وآثار بکت با رویکرد نشانه شناسی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده علی اصغر علوی نژاد
- استاد راهنما علی عباسی بهار مختاریان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
درطول تاریخ هنر،خصوصاً هنرهای دراماتیک که ریشه در مراسم آئینی ومذهبی اقوام گوناگون دارد ، تفکرات مذهبی،ازجمله آپوکالیپتیس را می توان یکی ازاصلیترین دلایل پیدایش آن دانست .با ظهور رنسانس اندیشه بشری به تفکرات مذهبی مشکوک شد. این شک پس از پایان جنگ جهانی به بدبینی مطلق در ماهیت اصلی دین وماهیت اصلی خود بشر منجرگردید. درهنرهای دراماتیک مکتب آبزورد منطبق با چنین اندیشه ای ظهورکرد .ابزورد انسان را دراصل ماهیت وجودی به چالش می کشاند وسرانجام نامشخصی برایش متصور می شود.این سرانجام آن چیزی نیست که در تفکرات آپوکالیپتیسی کتاب مقدس به آن اشاره گردیده است. بکت بعنوان اصلیترین فرداین اندیشه،درآثارخود این سرگشتگی بشر را به نمایش می گذارد.نمایشی مملو ازیاس ،انتظاری طولانی وبی سرانجام. پایان نامه بکت و آپوکالیپتیس پژوهشی تطبیقی و بینامتنی بین متن مکاشفه یوحنا بعنوان زیرمتن و نمایشنامه در انتظار گودو بکت بعنوان متن اصلی با رویکردی نشانه شناسی است. این پژوهش برآن است که با خوانش مجدد دومتن بر اساس روابط بینامتنی وعناصرادبی، به رمزگانی مشترک در بافت گفتمانی آثار برسد.این خوانش،تاثیرات ،نقاط اشتراک، تضاد، وسیرانتقال خویشاوندی این متون نسبت به هم را آشکار می-کند. نخست با مقایسه بینامتنی امکان مطابقت دومتن را بررسی می کنیم. بکت ازکتاب مقدس به عنوان مرجع فرهنگی مسیحیت تاثیرگرفته وتغییراتی در خوانش مجدد ازان ایجاد نموده است. در نتیجه،بدخوانی خلاقی که بکت از کتاب مقدس انجام داده،اشکارمی گردد.سپس با ارزیابی عناصر تشکیل دهنده متون ادبی مانند، طرح، شخصیت، گفتگو، روایت براساس روش صورت گرایان روسی ،تفاوتهای اساسی بین ساختار متن مکاشفه یوحنا و نمایشنامه درانتظارگودو مشخص می شود.با مقایسه و بررسی معنایی که بر اساس نظریات ساختارگرایان صورت می گیرد، تفاوتهای ژرفتری در مفاهیم بنیادی ارائه شده در بستر دو متن اشکار می شود.با بازنگری این تفاوتها در بافت گفتمانی آثار بکت یعنی با در نظر گرفتن موقعیت زمانی پیدایش نمایشنامه پس از جنگ جهانی وشرایط مذهبی حاکم بر دوران کودکی بکت ، تضادهای آگاهانه ای،که درتقابل با ساختارهای ادبی و فرهنگی و مذهبی غرب از سوی او انجام گرفت، نمایان می گردد.
منابع مشابه
انتظار در تئاتر ساموئل بکت
انسانی که همواره طعمه مصائب است نمیتواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن. از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدرسالار این مرد برحسب فرهنگهای مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده میشود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است. در غرب، هنگامی که هن...
متن کاملمطالعه نشانه شناسی آخر بازی اثر ساموئل بکت
نشانه شناسی علمی است که به مطالعه ی نشانه ها می پردازد. علمی که می تواند در زمینه ها و رشته های مختلفی مانند علوم اجتماعی، تحلیل های ادبی و غیره به کار گرفته شود. در زمینه ی تئاتر که موضوع تحقیق حاضر است، نشانه شناسی شامل مطالعه ی عناصر معنایی موجود درمتن و اجرا می شود تا معنای پنهان پشت این عناصر و نیزفرآیند ارتباطی که این عناصر ایجاد می کنند را مشخص کند. برای پیاده کردن این تحقیق های نظری، ما...
15 صفحه اولکارکرد نشانه در تئاتر ابزورد با رویکرد نشانه شناسیک به آثار بکت و یونسکو
نشانه شناسی علمی است که به مطالعه ی نشانه ها می پردازد. در زمینه ی تئاتر ابزورد که موضوع تحقیق حاضر است، نشانه شناسی شامل مطالعه ی عناصر معنایی موجود درمتن و اجرا می شود تا معنای پنهان پشت این عناصر و نیز فرآیند ارتباطی که این عناصر ایجاد می کنند را مشخص کند. در پژوهش حاضر برای پیاده کردن این تحقیق نظری، دو نمایشنامه نویس بزرگ ابزورد یعنی «ساموئل بکت» و «اوژن یونسکو» به عنوان مرجع مطالعاتی انتخ...
ذن بوداییسم و «آخر بازی» ساموئل بکت
«ساموئل بکت» (Samuel Beckett)یکی از نویسندگان نامی قرن بیستم است که توانسته نظر محققان زیادی را به خود جلب کند. گرچه وی آثار ادبی کمی از خود به جا گذاشته، ولی همین آثار اندک، از جنبههای مختلفی مطالعه شدهاند. در این جستار، نمایشنامة «آخر بازی» از منظر ذن بوداییسم بررسی شدهاست. بدین منظور، نخست مراحل مختلف ذن بوداییسم بیان شده، سپس با قدری تامل در دیالوگ، صحنهآرایی، شخصیت پردازی، رفتار و ...
متن کاملاستقبال از بکت در ایران
در این مقاله تلاش شده به ارائه تصویری از بکت و استقبالی که از او در ایران بعمل آمده پرداخته شود. به دلیل نگارش فرانسوی نمایشنامههای بکت، ابتدا ترجمه فارسی این نمایشنامهها بررسی شده و سپس علل و ریشههای توجه وعلاقه ایرانیان و استقبال آنان از تئاتر بکت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در این رهگذر، بر وجود مفهوم مشترک «انتظار» در آثار بکت و در فرهنگ مذهبی ملت ایران بعنوان یکی از دلایل این اس...
متن کاملانتظار در تئاتر ساموئل بکت
انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن. از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر سالار این مرد برحسب فرهنگ های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است. در غرب، هنگامی که هنوز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023