خانه های راسا و هدایت بازیگر

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده احمد ایرانی خواه
  • استاد راهنما اسماعیل شفیعی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده: بر اهل فن پوشیده نیست که عواطف و احساسات ، یکی از ابزار حائز اهمیت در هنر بازیگری است. در کتابهای مختلف و از قرن ها پیش ، پس از شناخت کامل بشر از هنر اجرا و اجراگری ،تعاریف و نظریه های متفاوتی ارائه شد تا بازیگر را در امر بازآفرینی شخصیت های نمایشی یاری دهد. آنچه که در همه ی این اشارات و دستورالعمل ها بارز و مشترک است ، توجه به کنترل ، هدایت و بکارگیری عواطف بازیگر در جهت ایجاد ارتباط با تماشاگران است. در این جستار توصیفی، به معرفی نظریه شور و احساس (راسا) بهاراتا-مونی نویسنده ی کتاب ناتیاساسترا می پردازیم، شیوه ای ابتکاری که براساس احساس هشتگانه ی انسان در کتاب ناتیاساسترا ، سازمان دهی شده و در هند باستان توسط مفسری مشهور به نام آبهی ناواگوپتا پرورش یافته است. هدف اصلی آشنایی با راسا، لوح راسا و روند شکل گیری این شیوه در بازیگری است. در این رساله طی چهار فصل ،هدف بالا دنبال شده است : فصل اول به کلیات تحقیق ، فصل دوم به معرفی خانه های راسا اختصاص داده شده و در فصل سوم به موضوع نظام هدایت بازیگر راسایی و در فصل چهارم به نتایج بکارگیری عملی خانه های راسا پرداخته شده است. کلید واژگان: بازیگری ، هدایت بازیگر ، راسا ، ناتیاساسترا ، بهاراتا- مونی ،آبهی ناواگوپتا

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

هدایت بازیگر بر پایه ژست روانی

بازیگر در مواجهه با نقش دو راه پیش رو دارد 1ـ تحلیل نقادانه 2ـ ژست روانی تحلیل نقادانه کاری سخت و طولانی است چون ذهن منطقی ما به ضرر تخیل مان کار می کند . ذهن منطقی آن قدر سرد و پیچیده است که مشکلات ما را در اجرا بیشتر می کند.اگر با ذهن منطقی کار کنیم بازی بی روحی ارایه می دهیم و عملاً نمی توانیم اثر هنری خلق کنیم. هدف هدایت بازیگر بر پایه ژست روانی ضمن کشف نقش، آماده شدن برای بازی در نقش است....

15 صفحه اول

بازخوانی و تفسیر تاریک خانه هدایت بر پایه باورهای باستانی در "گورخمره ها"

صادق هدایت از برجسته ترین داستان نویسان ایرانی است که بیش از نویسندگان دیگر ایرانی، در ادبیات معاصر جهان نام برآورده است. برخی از آثار صادق هدایت لایه دار و تأویل پذیرند و برای رمزگشایی از برخی نوشته های او باید به زمینه های فکری و مطالعات فرهنگی اش توجه کرد...

متن کامل

دستِ نامرئی: ارتباطِ میانِ صدای بازیگر و دینامیکِ درونی

این پژوهش، جُستاری در بابِ چگونگیِ شکل‌گیریِ صدای انسان، در ارتباط با نیروهای مؤثر بر حرکت‌های جسمانی است که با بهره‌گیری از دستاوردهای علوم مرتبط و نیز آموزه‌های تئاتری و مقایسه تطبیقی با تعدادی کتاب و سایت مراکزِ مطرحِ صدا در دنیا، فراهم آمده و در چند کارگاه‌ِ ویژه، نتایجِ عینیِ دریافت‌ها مشاهده گردیده‌ است؛ صدای بازیگر که ابزارِ حرفه‌ای‌ِ او نیز هست، نیازمند تربیت و مراقبت است، اما نه به ‌تنهایی، چرا ک...

متن کامل

کارگردان وهدایت بازیگر

بسیاری از نظریه پردازان معتبر تئاتر جهان بر این عقیده اندکه تئاتر بیش از هر چیز عبارت از بازی بازیگر است. این ادعا متکی بر استدلال قابل قبولی است ‘ مبنی بر اینک نمایش را می توان بدون دکور‘ بدون تنظیم نور‘ بدون لباسی طراحی شده و بدون گریم و بی نیاز از موسیقی اجرا کرد. اما نمی توان تئاتری را تصور نمود که در آن بازیگر نقش نداشته باشد. اگر این واقعیت را بپذیریم که جوهر نمایش همانا در بازی است ‘ بای...

متن کامل

کارآفرین سیاسی؛ بازیگر تحول آفرین عرصه سیاستگذاری

کارآفرین سیاسی فردی نوآور و خلاق در عرصه سیاست‌ها است که با طرح ایده‌های نو، در حوزه سیاستگذاری تحول آفرین بوده و راه‌های جدیدی را می‌گشاید. در این مقاله به نقش کارآفرین سیاسی در فرایند عقلانی و تغییرات جزئی– تدریجی، نقش کارآفرین سیاسی در فرایند شبکه‌ای سیاستگذاری عمومی و نیز نقش کارآفرین در رابطه با مدل جریان‌ها و دریچه‌ها پرداخته خواهد شد. نویسنده معتقد است با توجه به فقر ادبیات موضوعی در این...

متن کامل

بررسی هوشهای چندگانه گاردنر در هدایت بازیگر مبتنی بر سیستم استانیسلاوسکی

بسیاری از صاحب نظران در حوزه تئاتر، بازیگر را اساسی ترین رکن نمایش و همچنین هدایت بازیگر به منظور کشف قالب کاراکتر و فرورفتن در آن را، کلیدی ترین وظیفه کارگردان می دانند. می توان به سیستم استانیسلاوسکی به عنوان یک نظریه پرداز هدایت بازیگر اشاره کرد. این سیستم ارتباط محسوسی با نظریه هوش های چندگانه دارد. نظریه ای که گاردنر در سال 1983 ارائه کرد و اعلام نمود که افراد، یک هوش کلی ندارند، بلکه چندی...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023