حقوق اقلیت سیاسی از دیدگاه قرآن، حدیث و سیره نبوی(ص)
پایان نامه
- سایر - دانشکده علوم حدیث
- نویسنده اکبر محمودی
- استاد راهنما کاظم قاضی زاده محمد صاالحی مازندرانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
اقلیت سیاسی (مخالفان سیاسی) در هر جامعه ای، به طوری اهمیت دارد که امکان دارد در آینده دور یا نزدیک به اکثریت سیاسی تبدیل شود. این از خصوصیات ذاتی جامعه انسانی، اقتضای تداول قدرت و از سنتهای الهی است. این امکان در کشور هایی که دارای سیستم دموکراسی اند به صورت روشن تری نمایان است؛ چراکه هر از چند مدتی کشور به دست یک جریان و جناح سیاسی می افتد و تاریخ نشان نداده است که در یک کشوری، از ابتدا تا انتها، یک جریان سیاسی به حکومت بپردازد. حکومت و افراد حاکم در هر جامعه ای، نسبت به افرادی که بر آنها حکومت می کنند وظیفه ها و مسولیت هایی دارند که به آنها حقوق آن افراد می گویند؛ همچنانکه این افراد نیز، وظایف و مسولیت هایی، نسبت به حاکمان آن جامعه دارند که به آنها، حقوق حاکمان گفته می شود. افراد، در داشتن حقوق بر گردن حاکمیت، یکسانند و تفاوتی بین کسانی که جزو اکثریت سیاسی (موافقان سیاسی) اند و کسانی که جزو اقلیت سیاسی (مخالفان سیاسی) اند، وجود ندارد. بسیاری از حقوقی که تک تک افراد جامعه بر حاکمیت جامعه دارند، از دسته حقوق فطری و طبیعی است و در این گونه از حقوق، عنصر اکثری بودن هیچ امتیازی به حساب نمی آید و اقلیت با اکثریت، در دارا بودن این دسته از حقوق برابرند. پس در یک کلام، از دیدگاه کلی، جایگاه حقوقی اقلیت سیاسی، برابری آن با اکثریت سیاسی در حقوق است. با نگاه به قرآن، حدیث و سیره معصومان?، به ویژه سیره پیامبر اکرم?، امام علی? و امام حسن? که توانستند تا حدودی بر مردم حکومت کنند، این نتیجه بدست می آید که دین نیز مانند وجدان و عقل و سیره عقلا همه این دست از حقوق را برای همه افراد جامعه لازم می داند و صرف اقلیت بودن، مانعی برای داشتن آن حقوق نیست. حقوق طبیعی شهروندان را می توان به دو بخش: حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی تقسیم کرد. حقوق سیاسی اقلیت سیاسی شامل: حق مشارکت در حکومت، حق نظارت برعملکرد حاکمان، حق آزادی های سیاسی، حق تعیین سرنوشت سیاسی، حق اختیار در بیعت با حاکم، حق دیدار و گفتگو با حاکم، حق راهنمایی شدن و آگاهی، حق بهره مندی از گذشت حاکمیت در موارد لغزش و حق التزام حاکمیت به پیمانهای خویش با اقلیت سیاسی است. حق نظارت اقلیت سیاسی بر عملکرد حاکمیت نیز دارای شروط و حدودی مانند: پرهیز از ورود به حریم خصوصی افراد، پرهیز از پخش خبرهای اطلاعاتی و آگاهی در امور مربوطه است. حق آزادی های سیاسی، دارای شاخه های: آزادی بیان، آزادی پس از بیان، آزادی تشکل ها، حزبها و گروه ها و آزادی اجتماع ها و تظاهرات است. آزادی بیان اقلیت سیاسی دارای شرایط و حدودی است که عبارتند از: پرهیز از نقض موازین دین، پرهیز از نقض اصول امنیت و پرهیز از نقض حقوق دیگران. همچنین آزادی حزبها، تشکل ها و گروه های اقلیت سیاسی، مقید به شروط و حدودی است؛ مانند: اطلاع رسانی به دولت، پرهیز از نقض اصول وحدت، پرهیز از نقض اصول استقلال و آزادی کشور، پرهیز از ارتباط با دشمن و پرهیز از نقض قوانین کشور. همینطور آزادی تجمع و تظاهرات، دارای شروط و حدودی است که عبارتند از: اجازه از دولت، پرهیز از حمل سلاح، پرهیز از ضرر رسانی و پرهیز از خشونت. حقوق اجتماعی اقلیت سیاسی، دربرگیرنده: حق امنیت، حق ارزش، حق برابری، حق آموزش و پرورش، حق آزادی اندیشه، حق آزادی باور، حق تابعیت و حق تأمین اجتماعی است. حق امنیت، شامل حق امنیت فردی، حق امنیت اجتماعی، حق امنیت فرهنگی، حق امنیت سیاسی، حق امنیت اقتصادی و حق امنیت حقوقی است. اقلیت سیاسی در حکومت اسلامی، بنابر مصلحت های بنیادین، در برخی از امور، محدودیت دارند. این محدودیتها عبارتند از: پرهیز از فعالیتهای برانداز، پرهیز از فعالیتهای ضدّ امنیتی و خروج از پستهای کلیدی کشور. برخی از این محدودیتها، به اقتضای احترام به حقوق اکثریت و رعایت حقوق آنان است و برخی دیگر از آنها، به جهت حساس بودن مورد و سیره عقلا در چنین مواردی است. ناگفته نماند که همه این موارد از دلیلهای محکم از قرآن، حدیث و سیره برخوردارند.
منابع مشابه
ترتیل از دیدگاه قرآن و حدیث
از جمله آداب تلاوت قرآن کریم مسأله ترتیل است. ترتیل که در لغت به معنی منظّم و مرتّب ساختن است در اصطلاح، به مفهوم خواندن آیات قرآن با تأنّی و نظم لازم و ادای صحیح حروف و تبیین کلمات و دقّت و تأمّل در مفاهیم آیات و اندیشه در نتایج آن است. بدیهی است چنین قرآن خواندنی می تواند به سرعت به آدمی رشد و نموّ معنوی و تقوی و پرهیزگاری ببخشد.
متن کاملمبانی حقوق از دیدگاه قرآن و حدیث
حقوق به معنای مجموعه قواعد و مقرراتی است که برای تنظیم روابط افراد و استقرار نظم در جامعه وضع می گردد. پژوهش حاضر کوشیده است تا ویژگی های قواعد حقوقی را بر اساس اصول موضوعه ای که در اربتاط با حقوق از قرآن کریم و احادیث استنباط می شود، تبیین و توجیه نماید. اصول و مفاهیمی که ویژگی قواعد حقوقی با توجه به آن توجیه می شود، بر اساس آموزه های اسلامی، شامل خدامحوری و توحید، اصل معاد، کرامت ذاتی و اکتسا...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث و دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر
یکی از اساسیترین مباحث مرتبط با تفسیر قرآن، بررسی میزان نقش روایات در تفسیر است. مفسران با توجه به میزان بهرهگیری از روایات، دیدگاههای متفاوتی را در روشتفسیر قرآن پذیرفتهاند. در دیدگاه بینیازی تفسیر قرآن از احادیث، هرچند که بهخلاف دیدگاه قرآنبسندگی، بهرهگیری از روایات جائز است ولی ضروری نیست؛ ولی در دیدگاه همراهی قرآن و حدیث در تفسیر، بهرهگیری از روایات ضرورت دارد و بهخلاف دیدگاه حدی...
متن کاملترتیل از دیدگاه قرآن و حدیث
از جمله آداب تلاوت قرآن کریم مسأله ترتیل است. ترتیل که در لغت به معنی منظّم و مرتّب ساختن است در اصطلاح، به مفهوم خواندن آیات قرآن با تأنّی و نظم لازم و ادای صحیح حروف و تبیین کلمات و دقّت و تأمّل در مفاهیم آیات و اندیشه در نتایج آن است. بدیهی است چنین قرآن خواندنی می تواند به سرعت به آدمی رشد و نموّ معنوی و تقوی و پرهیزگاری ببخشد.
متن کاملجنسیت و حقوق اجتماعی از دیدگاه قرآن
برخلاف افراط و تفریطهای مکاتب مدعی احیای حقوق بشر، در آموزههای قرآن کریم، جنسیت در هویت و جایگاه انسانی هیچ نقش و تأثیری ندارد، از این روی در بسیاری از احکام و تکالیف فردی میان زن و مرد تشابه و اشتراک کامل وجود دارد و در این زمینه تفاوتی بین آنها نیست. در عین حال به اقتضای پارهای تفاوتهای طبیعی و در راستای حفظ مصالح اجتماعی، مجموعهای از تفاوتهای جنسیتی که فاقد هرگونه بار ارزشیاند، در بی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده علوم حدیث
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023