بررسی صفت و گروه وصفی از جهات مختلف در دیوان خاقانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان
- نویسنده کاظم فاضل
- استاد راهنما محمود عباسی عباس نیکبخت
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
یکی از شیوه های غنی سازی واژگانی زبان فارسی ، بررسی و تحلیل واژگان وصفی است که معمولا به کمک واژهای بسیط و غیر بسیط (مشتق ،مرکب ،مشتق مرکب ) می سازند . به کارگیری واژگان فارسی از آغاز زبان فارسی با ذوق شاعران و کاربران آن اغاز شده است و در هر دوره ای واژهای وصفی جدیدی به حوزه واژگانی فارسی اضافه شده است و وازگان رایج حذف شده اند . این رساله با این رویکرد به استخراج و بررسی صفت و گروه وصقی از جهات مختلف پرداخته است : فصل اوّل :کلیّات که شامل هدف تحقیق ، مقدمه ،تاریخچه زبان و دستور، شرح احوال خاقانی می باشد. فصل دوّم :شاهل بررسی صفت از جهت ساختمان (بسیط و غیر بسیط ) می باشد . فصل سوم :بررسی صفت از جهت معنایی(صفات پسین و پیشین ). فصل چهارم :بررسی صفت از جهت نحوی و فصل پنجم شامل پیوست می باشد.
منابع مشابه
بررسی تصحیف و تحریفی از دیوان خاقانی
نوآیینی و غرابت بسیاری از مضامین و تعابیر دیوان خاقانی سبب شده است تا ناسخان، ابیات را از اصل خود دور سازند و ضبطهای نادرستی را وارد متن کنند. دستهای از این ضبطها تصحیفها و تحریفهایی است که در دیوان خاقانی دیده میشود. تصحیف عبارت از تغییر دادن یک واژه با افزودن یا کاستن نقطهها یا علائمی از آن است. رسمالخط پیشینیان و حروف متشابهالشکل در خط پارسی، این تصحیفات را هرچه بیشتر تشدید میکرد. ...
متن کاملبررسی تصحیف و تحریفی از دیوان خاقانی
نوآیینی و غرابت بسیاری از مضامین و تعابیر دیوان خاقانی سبب شده است تا ناسخان، ابیات را از اصل خود دور سازند و ضبط های نادرستی را وارد متن کنند. دسته ای از این ضبط ها تصحیف ها و تحریف ها در دیوان خاقانی مانند بسیاری از دیوان ها دیده می شود. تصحیف عبارت از تغییر دادن یک واژه با افزودن یا کاستن نقطه ها یا علائمی از آن است. رسم الخط پیشینیان و حروف متشابه الشکل در خط پارسی، این تصحیفات را هرچه بیشت...
متن کاملبررسی چند سکّه در دیوان خاقانی
دشواریها و ابهامات دیوان خاقانی بیش از آن که نتیجۀ شگردهای ادبی و هنرهای زبانی شاعر باشد، نتیجۀ پشتوانۀ فرهنگی و آگاهیهای گوناگون و گستردۀ اوست. پشتوانهای فرهنگی که چونان مادۀ خامی، شاعر را در آفرینش مضامین، تصاویر و تعابیر بدیع و نوآیین یاریگر بوده است. وسعت این آگاهیها سبب شده است تا شاعر در آفرینشهای هنری خود، گرفتار تکرار نشود و سخنش از تنوع مضمونی و تصویری برجستهای برخوردار باشد. با...
متن کاملبررسی عنصر رنگ در دیوان خاقانی
رنگ بهعنوان یک عنصر مؤثّر در احساسات و روابط میان موجودات از دیرباز تاکنون مورد توجّه بوده است. از نظر روانشناسان رنگها در حالات روحی ـ روانی افراد مؤثر هستند و میتوان از طریق گرایش افراد به رنگها تا حدودی به شخصیّت درونی آنها پی برد. شاعران نیز از گروه افرادی هستند که از عنصر «رنگ» در آفرینش واژهها، تصاویر شاعرانه، بیان مفاهیم و همچنین زیبا کردن اثر خود استفادههای زیادی میکنند. ...
متن کاملچهرة زنان در دیوان خاقانی
انسان به تناسب محیطی که در آن زندگی میکند و بر اساس فرهنگی که بر آن جامعه حاکم است صاحب بینشی متفاوت و افکاری متنوع است. نگاه انسان به «زن» در جوامع متعدد، دیدی متفاوت است؛ گاهی این بینش، سلیم و عادلانه و گاهی سقیم و سلطه جویانه بوده است. خاقانی در جایگاه شاعری فرهیخته و اندیشمند همانند همعصر خویش، سنایی، نگاهی منفی و گاهی توأم با تحقیر و استهزا به این عنصر لطیف هستی دارد. او در جای جای دیوا...
متن کاملچهرة زنان در دیوان خاقانی
انسان به تناسب محیطی که در آن زندگی میکند و بر اساس فرهنگی که بر آن جامعه حاکم است صاحب بینشی متفاوت و افکاری متنوع است. نگاه انسان به «زن» در جوامع متعدد، دیدی متفاوت است؛ گاهی این بینش، سلیم و عادلانه و گاهی سقیم و سلطه جویانه بوده است. خاقانی در جایگاه شاعری فرهیخته و اندیشمند همانند همعصر خویش، سنایی، نگاهی منفی و گاهی توأم با تحقیر و استهزا به این عنصر لطیف هستی دارد. او در جای جای دیوا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023