تصویر گری در دیوان صعالیک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان
- نویسنده فاطمه اقبالی تمرین
- استاد راهنما محمدرضا هاشملو اکرم روشنفکر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در عصر جاهلی ، مردم عرب در بلاغت و سخنوری و شعر و شاعری از یکدیگر پیشی گرفته، بدان فخر می ورزیدند. در این دوره، ادبیات عرب و بویژه نظم آن به اوج درخشش و شکوفایی خود رسید، و شاعران نامداری ظهور کردند و اشعاری سرودند و در آن اشعار ، متبحرانه به بیان مشاهدات خویش پرداختند، که به حق می توان نام شاهکار بر آنها نهاد. این شاعران به خاطر زیبایی هنرشان در دوره های بعد مورد تقلید دیگران قرار گرفتند . گروهی از شاعران بدوی عصر جاهلیت را شاعران صعلوک تشکیل می دهند. شاعرانی که در دامن طبیعت و به دور از مظاهر شهرنشینی و غوغای روابط اجتماعی ، رها از هر قید و بندی، به نوعی انطباق با طبیعت دست یافته بودند. در بین شاعران این قوم ، کسانی پیدا شدند که عالی ترین حماسه ها را سرودند. آنها در اشعارشان با استفاده از وصف بسیار دقیق پدیده های طبیعی، آنچنان تصاویری آفریدند که حیرت ناقدان را برانگیخت. دقت در تصویرگری اشعار صعالیک، باتوجه به محیط بدوی و خشن آنان از رهگذر ترجمه و بررسی نکات بلاغی ، می تواند کلید رمزگشایی باشد برای کشف مفاهیمی که در اشعار شاعران آن دوران وجود دارد.
منابع مشابه
عالم تصویر در دیوان صائب تبریزی
هر چند نقاشی نوعی تقلید از طبیعت است ولی همیشه تقلیدی صرف نیست زیرا معمولاً ذوق و اندیشه نقاش در آن دخالت دارد. بدین گونه که نقش پرداز مبتکر مناظر و نهادهایی را از عالم خاک برای بیان احساسات و آرمان های خود برمی گزیند و دخل و تصرفاتی در تصویر کردن آن، بر پایه ذوق هنری و ابداعات فکری به عمل می آورد تا آن پدیده ها را در تابلوی نقاشی خود بدان گونه که در نظر دارد جلوه دهد. از نحوه تقلید و برداشت های...
متن کاملتحلیل شناختی تصویر «آهو» در دیوان شمس
قلمرو معنایی تصویر «آهو» در غزلهای مولوی قلمرو گستردهای است. این تصویر، تصویر همان آهوی سنت ادبی نیست که به واژههایی چون نافه و مُشک و تتار ختم شود بلکه در پسِ این استعاره، لایههای معنایی عمیق و ساحتهای جدید عرفانی نهفته است. در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر و بر اساس دیدگاه های لیکاف و جانسون، دو نظریه پرداز معنی شناسی ساخت گرا، کارکردهای استعاری آهو و خوشههای تصویری...
متن کاملبررسی ارزش ها وضد ارزش ها در دیوان صعالیک
زندگی اجتماعی بشر از آغاز تا کنون برپایه اصول و مبانی معینی شکل گرفته است که می توان این اصول و مبانی را ارزش ها و ضد ارزش های انسان نامید. انسان ها از همان آغاز با توجه به فطرت سلیم خود و نیز تجربه حیات بشری بایدها و نبایدهایی را وضع کردند که پایه گذار ارزش ها و ضد ارزش های اخلاقی در طول تاریخ شده است. توجه به امور ارزشی مهم هم چون احسان و نیکی، آزادی خواهی، عشق به هم نوع، وفاداری، کرم وجوان...
15 صفحه اولتحلیل شناختی تصویر «آهو» در دیوان شمس
قلمرو معنایی تصویر «آهو» در غزلهای مولوی قلمرو گستردهای است. این تصویر، تصویر همان آهوی سنت ادبی نیست که به واژههایی چون نافه و مُشک و تتار ختم شود بلکه در پس این استعاره، لایههای معنایی عمیق و ساحتهای جدید عرفانی نهفته است. در این مقاله با استفاده از نظریه شناختی استعاره معاصر و بر اساس دیدگاه های لیکاف و جانسون، دو نظریه پرداز معنی شناسی ساخت گرا، کارکردهای استعاری آهو و خوشههای تصویری...
متن کاملتصویر گری مرگ در نهج البلاغه
تصویر از موثرترین ابزارهای نهج البلاغه برای انتقال افکار و مفاهیم به مخاطبان است. امام علی علیه السلام معانی انتزاعی را به مدد تصاویر، محسوس و خیال انگیز می نمایاند و در قسمت های مختلف نهج البلاغه برای نزدیک ساختن ذهن به حقایق و درک واقیعت ها از عنصر تصویرگری استفاده نموده است. تصویر آفرینی های آن حضرت در موضوع مرگ چنان افراد را به وادی خیال می کشاند که آنها خود را در آن صحنه و میدان احساس می ک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023