بداهه نگاری در نقاشی کودکان چهار تا شش سال
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده رویا نجف زاده اصل
- استاد راهنما افسانه ناظری محمدعلی رجبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده بداهه نگاری در نقاشی امری است که هدف بسیاری از هنرمندان مدرن قرار گرفته است. این فرایند که عامل اصلی آن قوه ی تخیل آدمی است، نتیجه ی نوعی شناخت ناگهانی است که در لحظه شکل می گیرد.اما بداهه نگاری در نقاشی کودکان به گونه ای دیگر بروز می کند و از فطرت او نشأت می گیرد.کودک زمان را آن گونه که ما درک می کنیم، درک نمی کند. او دقیقاً در "حال" است، نه در آینده و نه در گذشته به سر می برد و همین امر امکان حضور او را در لحظه و دنیایی از خیال فراهم می کند تا در پرتو این حظور بی واسطه آثاری را بیافریند.به همین علت آثار کودکان همواره نظر هنرمندان و روان شناسان را به خود متوجه کرده است و به عنوان منبع الهامی برای آنان شناخته می شود.هم چنان که هنرمندان شهیر و برجسته جهان مانند: کله، پیکاسو و کاندینسکی بدان غبطه می خوردند. اینان بر این باور بودند که، برای آفرینش هنر خلاق باید به درون و کودک نهفته در وجود آدمی رجعت کرد.این حضور بی واسطه در لحظه، وحدت آنی تخیل و عمل جسورانه در نقاشی کودکان، و به تعبیر دیگر بداهه نگاری مبنای این تحقیق قرار گرفته است. در این تحقیق سعی شده است به وسیله جمع آوری و مقایسه آثار کودکان با یکدیگر به بررسی نقش بداهه سازی در شکل گیری و محتوای آثار کودکان چهار تا شش سال پرداخته شود. روند پژوهش با روش مطالعه ی تحلیلی ـ مقایسه ای و با بهره گیری از منابع مکتوبانجام شده و در راستای تحقیق، ویژگی کیفی نمونه هایی از آثار کودکان چهار تا شش سال مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه و بررسی نظریات نشان می دهد که ویژگی بداهگی در کودکان گذرا بوده و هم زمان با رشد کودک از کاهش محسوسی برخوردار است،به همین علت است که پس از طی این دوره فرد به فراگیری هنر نقاشی می پردازد.بنابراین باید به تأثیر و نقش آن در نقاشی کودکان به عنوان یکی از عوامل مهم رشد و پرورش کودک بیشتر توجه کرد. همچنین ویژگی های نقاشی کودکان مبین آن است که: بداهه پردازی عنصر اصلی همه ی اعمال و رفتار کودکان به ویژه در نقاشی است و دیگر ویژگی ها در راستا و تعامل با آن هستند. همین امر باعث می شودکودک با جهان ارتباط مستقیم و بی واسطه برقرار کند و علی رغم تأثیرات دنیای اطراف، عواطف و احساسات درونی خود را نمایان سازد.
منابع مشابه
بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی
تجربههای نوین و آزمایشگریهای متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکلگیری هنرهای جدید و شیوههای نوین روبرو میشویم. بداهه سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونههای مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحول...
متن کاملمفاهیم و بیان بداهه نگاری در نقاشی معاصر ایران
یکی از ارزشمندترین رخدادهای هنری اوایل قرن بیستم، ظهور شیوه ی بداهه نگاری در هنرهای تجسمی است. در این شیوه هنرمند بدون پیش فکر شروع به خلق اثر هنری می نماید، از این رو لحظه خلق و زمان شکل گیری اثر مورد توجه هنرمند است. بازی نیز تجربه ای است که بازیگر بدون فکر و ذهنیت قبلی خود رادر جریان آن قرار می دهد. از این رو در این پژوهش در جهت رویکردی جدید شیوه ی بداهه نگاری و ویژگی های آن، در ارتباط با با...
از بداهه پردازی تا اجرا
چکیده از بداه هپردازی، در هنرهای اجرایی مانند تئاتر و موسیقی و رقص به شیوه های گوناگونی استفاده می شود. در تئاتر، بداهه پردازی برای آموزش هنرجویان یا روی صحنه بردن نمایشنامه ای مکتوب و در سال های اخیر نیز به عنوان عنصر برانگیزانندة خودجوشی و خلاقیت همزمان بازیگران و تماشاگران به کار می رود. اما گروه های تئاتر می توانند از طریق بداهه پردازی به اجرا برسند. این گروه ها با استفاده از بداهه پردا...
متن کاملچهره نگاری در هنر نقاشی
این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره» و تناسب آن با چهرهنگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگیهای چهرهنگاری و عوامل مؤثر در چهرهسازی مانند شبیهسازی، شخصیتپردازی، شرایط چهرهسازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیمبندی در چهرهنگاری مانند خودنگاری، چهرهنگاری با فضاسازی و چهرهنگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهرهنگاری توضیح...
متن کاملبداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی
تجربه های نوین و آزمایشگری های متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکل گیری هنرهای جدید و شیوه های نوین روبرو می شویم. بداهه سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونه های مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحولا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023