تصویر المجتمع العباسی فی کتاب الامتاع و الموانسه

پایان نامه
چکیده

إنّ علم الاجتماع یدرس المجتمع ککلّ فی ثباته وتغیّره ویدرس الإنسان من خلال علاقته بالمجتمع أی إنه أکثر شمولاً من کلّ العلوم الانسانیه الأخری ولیس معنی ذلک أنّ دراسه کلّ العلوم تعادل دراسه علم الاجتماع، لأنّ الواقع الإنسانی لیس مجرّد جمع بسیط لأجزائه. إنّ اهتمام علم الاجتماع الأساسی ینصبّ علی البناء الإجتماعی(social structure)ککلّ وما یحویه هذا البناء من مکوّنات وما یحدث بینها من علاقات وتناقضات وما یطرأ علی هذا البناء نفسه. علم الاجتماع هو علم دراسه الإنسان والمجتمع دراسه علمیه تعتمد علی المنهج العلمی وما یقتضیه هذا المنهج من أسس وقواعد وأسالیب فی البحث. وأبوحیّان التوحیدی قد تحدّث عن کلّ الطبقات الاجتماعیه وأبرز طریقه عیشها وأخلاقها وعلاقاتها بعضها ببعض، لذلک نجد موقفه من خصائص الحیاه الاجتماعیه أوضح وأکثر صراحه من مواقف غیره من الکُتّاب؛ أبرزت مواقفه مدی تفاعله مع أحداث المجتمع من ناحیه ودلّت علی رویته الإصلاحیه ومقوّماتها من ناحیه أخری. وقد اعتمدنا فی تحدید خصائص الحیاه الاجتماعیه علی استقراء النصّ والتألیف بین مختلف مظاهر الحیاه الاجتماعیه للوصول إلی نتیجه واضحه عن المجتمع وتحدید مواقف المولّف منها. إنّ کینونه أیّ نصّ من النّصوص الأدبیه فی جوهرها تمثّل واقع المجتمع أو نفسیّه المبدع وإنّ قیمه النصّ فیما ینشئه للمتلقّی من أفق جمالی یتنوّع من متلقٍّ إلی آخر وفق أنساق معارفه اللغویه و الفلسفیه ورواه للحیاه. وقد رأینا أن نرجع فی هذا العمل إلی نصّ قدیم هو«الإمتاع و الموانسه» لأبی حیّان التوحیدی نروم من النظر فیه استخلاص خصائص المجتمع الذی صوّره وتحدید رویه المولّف له. دأبُ أبی حیّان فی هذا الکتاب (الإمتاع والموانسه) هو أنّ ابن سعدان کان یسأله وأبوحیّان یُجیبه و أحیاناً یطرح علیه السوال ویمهله إلی الغد لیجیب أو یمهله إلی أجل غیر معلوم، حتی یقرأ ویسأل و یباحث غیره، ثمّ یُجیب شفهیّاً أوکتابهً. إنّ الکتاب یتفّق مع بقیه المراجع بصوره عامّه فی إبراز الخصائص العامّه فی ذلک العصر، أمّا الاختلافات الموجوده بین الإمتاع والموانسه وبین غیره من الکتب، فإنّما هی اختلافات جزئیه تخصّ دقّه بعض المعلومات أو وضوح بعض الصّور ولذا فإنّنا نقرّ بوجود قیمه وثائقیه عامّه للکتاب رغم النقائص التی بیّناها. الکلمات الرئیسیه: أبوحیّان التوحیدی، المجتمع، ابن سعدان، الحیاه الفکریه، الخصائص السیاسیه، العیّارون.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی و نقد کتاب ((جهاد الشیعه فی العصر العباسی الاول))

نقش تشیع در باروری فرهنگ اسلامی و شکل دهی شاکله تمدن اسلامی, برجسته و غیر قابل انکار است; تشیع خصوصا با تنوع فرقه ای خود و سه مذهب عمده اثنی عشریه و اسماعیلیه و زیدیه, نقش محوری و اساسی در تحولات سیاسی, اجتماعی و فرهنگی اواخر دوره اموی و استقرار خلافت عباسی تا پایان عصر اول خلافت داشته است. این نقش در عصر اول عباسی در قالب نهضت ها و جنبش های نظامی; تشکیل حوزه های علمی, تعالیم مخفی و سازمان دهی ...

متن کامل

بررسی کتاب «فی الأدب العباسی، الرؤیة و الفنّ» عزالدین اسماعیل با تکیه بر الگوی فراگفتمانی هایلند

تحلیل فراگفتمان نوعی تحلیل زبانشناسی است ‌که خواننده را به فراسوی متن می‌کشاند و بین خواننده و نویسنده ارتباطی مشارکت‌آمیز ایجاد می‌کند. در همین زمینه کِن هایلند با ارائۀ الگوی نظری فراگفتمان، دامنۀ وسیعی را در شناخت بهتر ارتباط مشارکتی بین نوع نگرش خواننده و نویسندۀ متن بیان کرده است. در چارچوب نظری وی، نویسنده از ابزارهای مختلف فراگفتمانی نظیر نگرش‌نماهای مثبت و منفی (صفاتی نظیر شیوا و ضعیف)، ...

متن کامل

بررسی و نقد کتاب «فی تاریخ الادب العباسی؛ الرؤیة و الفن»

کتاب دانشگاهی امروزه در کنار سایر ارکان آموزش به عنوان ابزاری مهم برای آموزش به دانشجویان و آماده سازی آنها جهت ورود به جامعه می باشد. از همین رو نقد کتاب دانشگاهی بر اساس شاخصه های استاندارد زمینه بهره وری هر چه بیشتر از این رکن مهم آموزش عالی را فراهم می سازد. نوشتار حاضر در پی آن است تا کتاب «فی الأدب العباسی؛ الرؤیة و الفن» نوشته «عز الدین اسماعیل» را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. مهمترین ن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده زبانهای خارجی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023