زیباشناسی نقوش تزئینی دو مسجدالنبی قزوین و سمنان (دوره قاجاریه)- پروژه عملی: تهیه تابلو کاشی معرق تزئینی برگرفته از نقوش هندسی مسجدالنبی قزوین و سمنان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده فرزانه خمسه
- استاد راهنما مهناز شایسته فر محمد خزایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در تاریخ اسلام ، مسجد در رأس توجه مردم ، بویژه هنرمندان معتقد به مبانی دینی قرار داشته است . آنچه بر جای مانده ، خود دریچه ای است برای شناخت عظمت معماری به کاررفته در بنای مساجد ، به ویژه آن که در معماری و کاشیکاری بناها ، مظاهر معنوی و مفاهیم والای مذهبی چه در انتخاب رنگ و چه در انتخاب شکل و فرم بسیار ماهرانه تلفیق شده اند . علی رغم نگاه محققان در سال های اخیر به مقوله معماری مساجد در دوره های مختلف ، دوره قاجار - که بسیاری از نگرش ها و باورها و رفتارهای فرهنگی ، هنری کشور متأثر از آن است - کمتر مورد توجه قرار گرفته است . بسیاری از بناها از جمله مساجد در این دوره در شهر های ایران بنا شده است که تاکنون تحقیق و پژوهش جامعی در خصوص شناسایی و تحلیل آن ها صورت نگرفته است و مسجد النبی قزوین و امام سمنان از جمله این بنا ها می باشند . در این زمینه ، تنها به تعداد اندکی مقالات و مطالب بسیار مختصر در یکی دو مورد کتب معماری بر می خوریم . شناسایی و تحلیل این آثار می تواند غنای فرهنگی و هنری این دوره را برای بیننده تبیین نماید . در این نوشتار سعی گردیده ، با تکیه بر مطالعات میدانی و کتابخانه ای ، و با هدف دستیابی به جایگاه نقش و رنگ در تزیینات مساجد النبی قزوین و امام سمنان به بررسی تزیینات کاشیکاری این مساجد با تاثیر از دوره قاجاریه پرداخته شود . این مساجد یکی از شاخص های تزیینات معماری دوره قاجار در قزوین و سمنان می باشند که بر پایه پنج دسته از نقوش شامل نقوش هندسی ، گیاهی ، جانوری ، منظره سازی و کتیبه ای تزیین شده اند . معماری قاجار - علی رغم نظر برخی محققین – هویت ویژه ای از ترکیب رنگ ، فضا و نوشته ها می باشد.
منابع مشابه
بررسی نقوش ملیلهکاری زنجان و تطبیق آن با نقشمایههای هنر تزئینی اسلامی و مدل هندسی فراکتال
یکی از هنرهای رایج در شهر زنجان ملیلهکاری بوده که شاخهای از هنر فلزکاری است و در ساخت آن اکثراً از فلز نقره با عیار بالا استفاده میشود. در ملیلهکاری شمشهای نقره را با دستگاه نورد به شکل مفتولهای چهارپهلوی باریک درآورده و نقشهای کوچک را با آن میسازند، سپس آنها را کنار هم قرار داده و لحیم میکنند. هدف از این جستار پس از معرفی ملیلهکاری، شناساندن نقوش و رایج در ملیلهکاری زنجان، میزان تأث...
متن کاملخوانش مضامین نقوش تزئینی در دیوارنگارههای حمام مهدی قلیخان مشهد و سه پارچه قلمکار دوره قاجار
نقوش تزئینی در معماری و منسوجات عصر قاجار منعکسکننده آراء هنرمندان عصر بوده است. تغییرات نقشپردازی بنابر زیباشناسی زمانه و میزان آرمانگرایی هنرمندان متفاوت است. اهداف اصلی پژوهش، بررسی مضامین نقوش تزئینی در معماری و منسوجات قجری و تبیین آراء هنرمندان ایرانی در اجرای تصویرنگاری در هنر عصر قاجار است. پرسش اساسی این نوشتار، کیفیت مضامین عاشقانه و حماسی نقوش تزئینی در معماری حمام مهدیقلیخان و سه پا...
متن کاملتحلیل زیبا شناختی نقوش تزئینی سردر کاروانسرای گنجعلی خان
ارزشمند ترین بنای دوره صفویه در کرمان مجموعه گنجعلی خان است. این مجموعه را می توان موزه هنرعصر صفویه در کرمان دانست. سردر کاروانسرای گنجعلی خان در میان این مجموعهی ارزشمند همچوننگینی زیبا می درخشد. چرا که کاشی کاری این سردر شامل تزئینات متنوعی از جمله انواع نقوش هندسی،گیاهی، انسانی و نقش های نمادینی می باشد که همنواختی زیبایی را ازجهت معنایی و بصری ایجاد کردهاست. در نتیجهی تحقیقات توصیفی- تحلیل...
متن کاملتحلیل زیبا شناختی نقوش تزئینی سردر کاروانسرای گنجعلی خان
ارزشمند ترین بنای دوره صفویه در کرمان مجموعه گنجعلی خان است. این مجموعه را می توان موزه هنرعصر صفویه در کرمان دانست. سردر کاروانسرای گنجعلی خان در میان این مجموعهی ارزشمند همچوننگینی زیبا می درخشد. چرا که کاشی کاری این سردر شامل تزئینات متنوعی از جمله انواع نقوش هندسی،گیاهی، انسانی و نقش های نمادینی می باشد که همنواختی زیبایی را ازجهت معنایی و بصری ایجاد کردهاست. در نتیجهی تحقیقات توصیفی- تحلیل...
متن کاملبررسی و مطالعۀ نقوش تزئینی سنگقبور قبرستان مادرزلیخا از شهرستان درهشهر
نقوش تزئینی سنگ مزارها، بازخوردی از شرایط فرهنگی، اجتماعی و دینی است، که در قالب نقوش حیوانی، انسانی، هندسی، کتیبهنگاری و نقوش نمادین تجلی مییابد. بر اساس مطالعات میدانی به عمل آمده، قبرستان قدیمی مار زلیخا (مادر زلیخا)[i] در شهرستان درهشهر، یکی از مناطقی است که بهرغم فرسودگی سنگقبور آن به دلایل مختلف، از منظر مطالعات هنری و مردمشناسی، قابلیت بررسی و مطالعه روشمند و علمی را دارد. از اهداف...
متن کاملبررسی نقوش تزئینی مسجد جامع فرومد و استفاده از آن در طراحی المان های شهری - پروژه عملی: طراحی المان های شهری براساس نقوش تزئینی مسجد فرومد
جلوه های هنر تزئینی اسلامی،در طول قرن ها، اعجاب و شگفتی همگان را برانگیخته است، هنری که دستمایه های اصلی آن بر پایه ی استعداد و خلوص، پاک دلی و طاعت نهاده شده و با تمامی تنوع و تولد در بی شمارزمینه ها در هر زمان دارای زبان و بیانی واحد بوده است. این پژوهش بر اساس روش تاریخی-توصیفی و تحلیلی می باشد. و سعی شده نقوش تزئینی مسجد جامع فرومد به عنوان یکی از هزاران بنای بی نظیر معماری دوره ی اسلامی ب...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023