تاثیر نقوش سفالهای باستانی (سیلک – تل باکون) در گلیم های عشایری )بختیاری- قشقایی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده مهدیه میراحمدی
- استاد راهنما احمد صالحی کاخکی فتحعلی قشقایی فر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
سفال و گلیم نماد هایی از ذوق ، هنر و روح زیبایی خواه جامعه ایرانی هستند ، این دو مصنوع بشری به مدد نقش و نگاره هایی که بر آنها ایجاد می شود در مرحله ای والاتر با تعالی و زیبایی و هویت ایرانی پیوند می خورند . سفال قدیمی ترین دست ساخته برجای مانده بشر با درجه بالای ماندگاری در طبیعت است و گلیم به عنوان گونه ای از دست بافته های فرسایش پذیر ، عمری کوتاه نسبت به سایر مصنوعات بشری دارد . به همین دلیل برخلاف سفالینه ها ، ذکر تاریخچه دقیق و مشخص برای گلیم سخت و مشکل به نظر می آید. در این مبحث با بررسی واستخراج نقش مایه های سفالینه های دو منطقه باستانی ( سیلک iii و باکون الف )و دو حوزه عشایری گلیم باف (بختیاری – قشقایی) در پی یافتن نمونه های مشترک نقشی و بررسی دلایل این اشتراکات بر آمدیم . گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای بوده و در موارد ی نیز در بخش گلیم های عشایری مورد های عینی مورد مطالعه قرار گرفته است. در راستای اهداف ذکر شده ، با بررسی و مطالعات صورت گرفته و دستیابی به نمونه های مشترک در خور توجه ، وجود اشتراکات نقش مایه ای به اثبات رسید . همچنین در پی توجیه دلایل اشتراکات موجود با در نظر گرفتن تکنیک بافت گلیم و شیوه های اجتماعی زندگی عشایری و سنت های هنری ایران باستان ، با حدس نزدیک به یقین ریشه و قدمت تاثیرات نقش مایه ای بسیار کهن تر از نمونه های موجود گلیم دانسته شد . بدیهی است که درستی این نظریه تاییدی بر قدمت و پیشینه بسیار کهن دست بافته های گلیم خواهد بود .
منابع مشابه
عوامل موثر بر شکل گیری و پیدایش نقوش گلیم قشقایی
The designs and motifs of Qashqa’i gelims betray in a sense their weavers’ creative minds, high intelligence, unwavering efforts, great ability, graceful spirit, and deep thought. Understanding the meanings of these motifs and designs will help us become more familiar with the religious beliefs of the Qashqa’i people, the true meaning of their lives, their myths, traditions an...
متن کاملبررسی بصری نقوش سفالینه های تل باکون
چکیده پایان نامه حاضر، نتیجه پژوهشی است به شیوه توصیفی- تحلیلی، درباره سفالینه های پیش از تاریخ تمدن تل باکون در نزدیکی تخت جمشید. هدف این پژوهش بررسی نقوش این سفالینه ها از دیدگاه بصری و فراهم کردن مجموعه ای طبقه بندی شده و تحلیل شکل شناسانه آن هاست. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 178 نقشمایه (تمام نمونه های یافت شده توسط محقق) از سفالینه های مذکور است که پس از جمع آوری و طبقه بندی، طی ...
بررسی تطبیقی طرح و رنگ در طناب های (مالبندهای) عشایری ایل های بختیاری و قشقایی
طناب های عشایری ایران یکی از انواع بافته های عشایری است که دارای انواع مختلف بوده و دارای کاربردهای مصرفی و تزئینی است. اقوام مختلف ایران هر یک به نحوی انواع مختلفی از طناب ها را بر اساس سبک منطقه ای، زیبا شناسی قومی و ویژگی های فرهنگی و اعتقادی خود ارائه داده اند. در این بررسی سعی خواهد شد تا به روش کتابخانه ای و میدانی نقاط اشتراک و افتراق طناب های عشایری دو ایل بختیاری و قشقایی مورد بررسی قر...
متن کاملتحلیل بصری نقوش گلیم های ایل بختیاری
نقوش سنتی به کار رفته در گلیم های بختیاری از لحاظ بصری زیبا هستند و زیبایی شناختی خاصی دارند که به روشهای مختلفی می توان از آنها برای طراحی های مدرن بهره جست. این پژوهش با نگاهی کاربردی به نقوش گلیم های ایل بختیاری شکل گرفته است.نقوش را بعد از آنالیز بصری وارد حیطه گرافیک محیطی کرده و در نهایت با نقوش روی گلیم ها به ساخت عناصر جدید مبلمان شهری پرداخته که با این دید، نگاهی مدرن به گذشته است.
تحلیل ساختار و الگوهای طراحی نقوش حیوانی سفالهای چشمه علی و سیلک III در شمال مرکزی ایران
صورت بندی ادوار فرهنگی پیش از تاریخ شمال مرکزی ایران به عنوان منطقه محوری در پیکره فلات بزرگ ایران در حدکمال،تبیین نگردیده است.مهم ترین اطلاعات باستان شناختی که درصورت بندی های انجام شده استفاده شده،مجموعه سفالهای رایج در جوامع پیش از تاریخ این منطقه است.بر اساس زمینه های لایه نگاری،گاهنگاری و دیگر یافته های باستان شناختی محوطه های باستانی که در منطقه مورد کاوش قرار گرفته اند،به روشنی می توان ا...
متن کاملتحلیل ساختار و الگوهای طراحی نقوش حیوانی سفالهای چشمه علی و سیلک iii در شمال مرکزی ایران
صورت بندی ادوار فرهنگی پیش از تاریخ شمال مرکزی ایران به عنوان منطقه محوری در پیکره فلات بزرگ ایران در حدکمال،تبیین نگردیده است.مهم ترین اطلاعات باستان شناختی که درصورت بندی های انجام شده استفاده شده،مجموعه سفالهای رایج در جوامع پیش از تاریخ این منطقه است.بر اساس زمینه های لایه نگاری،گاهنگاری و دیگر یافته های باستان شناختی محوطه های باستانی که در منطقه مورد کاوش قرار گرفته اند،به روشنی می توان ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023