بررسی نقد روان شناختی در شعر عربی (بررسی موردی؛ عباس محمود عقاد، محمد النویهی و عزالدین اسماعیل)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حمیدرضا جلیلیان
- استاد راهنما علی سلیمی جهانگیر کرمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
نقد روان شناختی در ساده ترین تعریف آن، نقدی است که متن ادبی را مورد بررسی های روان شناختی خود قرار داده، سعی می کند از دستاوردهای علم روان شناختی در تفسیر ظواهر آن، بهره گیرد تا به علل و اسباب مخفی در متن ادبی دست یازد. این نقد به بررسی روان شناختی صاحب اثر و خود اثر از طریق صاحب اثر ادبی می پردازد. به عبارت دیگر نقد روان شناختی محصول ارتباط بین علم روان شناسی، ادبیات و نقد است ارتباطی که ادب را به صاحب آن ربط می دهد. ظهور نقد روان شناختی در ادبیات به زمان پیدایش علم روان شناسی یعنی اواخر قرن نوزدهم، زمانی که فروید آن را کشف کرد برمی گردد. منتقد در این روش نقدی اهمیت زیادی برای استفاده از دستاورد های علم روان شناختی در تفسیر اثر ادبی قائل است. زیرا او معتقد است که اثر ادبی محصول انگیزه های درونی و ناخودآگاه هنرمند و بیانگر انگیزه های پنهان در ضمیر ناخودآگاه او است و در اینجا است که ضرورت استفاده از نقد روان شناختی پیش می آید. زیرا این روش، تنها روش نقدی است که برای تحلیل ضمیر ناخودآگاه بکار می رود. اثر ادبی در این نوع از نقد، آینه ای است که زندگانی هنرمند و خصوصیات شخصیتی او را از طریق تطبیق دستاورد های علم روان شناختی بر شخصیت و اثر ادبی او را برای ما مشخص می کند. از جمله کسانی که به نقد روان شناختی پرداخته اند می توان به کسانی همچون احمد امین، محمد خلف الله احمد، امین الخولی، العقاد، طه حسین، محمد النویهی و عزالدین اسماعیل اشاره کرد.
منابع مشابه
نقد و بررسی درون مایه های شعر محمد زُهَری
محمد زهری، یکی از چهرههای شاخص شعری دردوره معاصر است. وی از جمله شاعران نو پردازی است که بین دهه های 1330 تا 1350 یکی از درخشانترین دورههای شعر فارسی را رقم زدند، این دوره یکی از مهم ترین و شکوفاترین دورههای شعر نو در ایران محسوب میشود. مضامین بیشتر شعرهای او را عشق و اجتماع تشکیل میدهد که بر حول محورهای فکری از جمله تنهایی، یأس و نومیدی، یافتن امید در دل نومیدی و .... میچرخد. تأثیر رو...
متن کاملنقد شعر عربی معاصر
این مقاله کاوشی در شعر معاصر عربی از دیدگاه نقد ادبی است . د رمقدمه نگارنده به معرفی شعر بر مبنای تاریخی‘فلسفی‘ادبی پرداخته و تصویری کلی از عشر معاصر عربی ترسیم نموده و سپس به بررسی مفهوم و هدف شعر از دید ناقدان بزرگ معاصر عرب وارد گردیده و مجملی از آراء آنان را ذکر نموده است. بخش بعدی مقاله به موسیقی شعر‘ انواع گوناگون شعر از نظر وزن و قافیه و بیان آراء ناقدان معاصر در خصوص موسیقی شعر و اهمیت ...
متن کاملبررسی کتاب «فی الأدب العباسی، الرؤیة و الفنّ» عزالدین اسماعیل با تکیه بر الگوی فراگفتمانی هایلند
تحلیل فراگفتمان نوعی تحلیل زبانشناسی است که خواننده را به فراسوی متن میکشاند و بین خواننده و نویسنده ارتباطی مشارکتآمیز ایجاد میکند. در همین زمینه کِن هایلند با ارائۀ الگوی نظری فراگفتمان، دامنۀ وسیعی را در شناخت بهتر ارتباط مشارکتی بین نوع نگرش خواننده و نویسندۀ متن بیان کرده است. در چارچوب نظری وی، نویسنده از ابزارهای مختلف فراگفتمانی نظیر نگرشنماهای مثبت و منفی (صفاتی نظیر شیوا و ضعیف)، ...
متن کاملبررسی و نقد ساختار و محتوای شعر سپید عربی
ادبیات عربی با سابقه درخشان و کهن خود نماد فرهنگ عظیمی است که در تعامل با سایر ملل، بر آن ها تأثیر گذاشته و از آن ها تأثیر پذیرفته است. شعر عربی با تأثیرپذیری از غرب و بر اساس سنت تطور، فراز و نشیب های زیادی به خود دید و مراحل مختلفی را طی نمود. این امر باعث خروج از سبک سنتی سرودن شعر و طغیان علیه دو عنصر اساسی شعر کلاسیک یعنی وزن و قافیه شد. قصیده عروضی خلیل پس از طی مسیری طولانی به شعر نو متص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023