بررسی مضامین تصویری شیشه های رنگی (ویترای) در کلیساهای دوره گوتیک

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
  • نویسنده سیده شیدا عزیزی
  • استاد راهنما مهین سهرابی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

پژوهش حاضر با عنوان « بررسی مضامین تصویری شیشه های رنگی (ویترای) در کلیساهای دوره گوتیک » از نوع تحقیق کاربردی می باشد . دینی و مذهبی بودن این مضامین امری بدیهی است اما اینکه چه مضامینی به طور اخص در این آثار به تصویر کشیده شده اند نکته ای است که به نظر می رسد تا کنون بدان پرداخته نشده باشد. همان طور که می دانیم در دوره گوتیک تنوع زیادی را در ساختار کلی شیشه های رنگی در کلیساها شاهد هستیم . مسئله اصلی این پژوهش پرداختن به ماهیت این تغییرات در مضامین , رنگ ها و تکنیک ساخت این آثار است. بررسی این تغییرات شامل پرداختن به عناصری همچون نور ، رنگ و نقش مایه ها که اجزاء لاینفک معماری این دوره و تزیینات وابسته بدان هستند ، می شود . با توجه به نزدیکی هنر و مذهب در دوره گوتیک و نمادین بودن ماهیت آن ها در این دوره ، عناصری مانند رنگ ، نور و نقش مایه ها نیز به صورت نمادین به کار گرفته شده اند که باز خوانی این نمادها مسئله عمده این پژوهش می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی مضامین هنر تصویری دوره قاجار در نقوش سقانفارهای مازندران

چکیده با وجود غنای مضامین تصویری سقانفارها و پیوند آن با آیین ها، اعتقادات مردم منطقه و اساطیر و ادبیات ایران، تاکنون هیچ پژوهش فراگیری در باب چگونگی و میزان تأثیر پذیری نقوش سقانفارها از فرهنگ حاکم بر هنردوره قاجار و تعامل آن با نسخ ادبی صورت نپذیرفته است. معدود پژوهش های انجام شده نیز به دلایل مختلف از جمله محدود بودن یافته های تحقیق و فقدان روش تحقیق تعریف شده قابل استناد نیستند. اکثر ای...

15 صفحه اول

شیشه های منقوش ( ویترای ، نقاشی پشت شیشه ، ارسی )

در این پایان نامه سعی شده است که با وجود تمامی کمبودها ، از جمله نبود منابع کتبی و حتی نبود امکانات تحقیقات میدانی و عدم همکاری موزه ها مطالبی را در باره این هنر ها گردآوری نمایم ، برای مثال با وجود ارزش ارسی در معماری ایران اما هیچ مطلبی یا نکته ای در باره این پنجره های زیبا چه در سازمان میراث فرهنگی و چه در مرکز صنایع دستی موجود نمی باشد . هرچند می توان امیدوار بود که شاید این تحقیق و تحقیق ه...

15 صفحه اول

بررسی مضامین تصویری کاشی های نقش برجسته موجود در تالار اصلی کاخ موزه گلستان*

چکیده    کاشی­های نقش برجسته تصویری، گروه نسبتاً بزرگی از کاشی­های دوره قاجار را تشکیل می­دهد که تعدادی بسیاری از این کاشی­ها در سرسرای تالار اصلی کاخ موزه گلستان به کار رفته است. مطالعه و بررسی این آثار، روشنگر بسیاری از نکات و مسایل مربوط به هنر دوره قاجار می­باشد. همچنین پدیده تصویرگری در کاشی­های نقش برجسته قاجار، به عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری این دوره وابسته است. در این مقاله، به ت...

متن کامل

مطالعه مضامین کتیبه های نستعلیق در قالی‌های دوره صفوی ایران

Today we know that the main reason for usage of calligraphy in carpet design was to state and explain the religious content instead of decorative role – such as the other Islamic functional arts. According to that, most of carpets that contain inscriptions are the Mihrabi Carpets that almost use for praying. Along with the Mihrabi Carpets that are often used in religious functions, calligraphy ...

متن کامل

اختلافات کلیساهای آلبان و ارمنی در دوره صفویه

آلبان‌ها و ارامنه و گرجی‌ها، سه قومیت عمده ساکن در قفقاز جنوبی، بعد از ظهور مسیحیت در زمره پیروان مسیح(ع) قرار گرفتند و به دنبال آن، به زودی کلیساهای آلبان و ارمنی و گرجی تأسیس شد. این سه کلیسا در عین قرابت با یکدیگر، دارای اختلافات فراوانی بودند. وجود چنین اختلافاتی برای حفظ ثبات و بقای هر یک از این کلیساهای همسایه لازم و ضروری می‌نمود. این اختلافات در نزد دو کلیسای آلبان و ارمنی بیشتر بود. اس...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023