تصویر طبیعت در غزلیات مولوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سیده نادیا حیدری نیا
- استاد راهنما فاطمه کلاهچیان عیسی نجفی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده در این پژوهش، نگارنده کوشیده است، به بررسی و تحلیل چگونگی و گونه های بهره مندی مولانا از عناصر طبیعت در غزلیاتش بپردازد و کیفیت نگرش به طبیعت و اجزاء آن را از منظر این عارف بلند پایه بکاود. به منظور تحقق این امر - تحت فصولی جداگانه - به بحث در رابطه با روند زندگی، شعر و عرفان مولانا، سیر کلی حضور طبیعت و نمودهای متفاوت آن در شعر شاعران و توضیح درباره ی تصویر و انواع آن پرداختیم. دسته بندی و بررسی و تحلیل انواع تصاویر مرتبط با طبیعت، مهم ترین هدف این پایان نامه است. مخاطب در جریان تحقق این مقصود، علاوه بر اینکه در جریان نمودهای گوناگون عناصر طبیعت در غزل مولوی قرار می گیرد، با شیوه های تصویری متنوعی نیز که شاعر برای استفاده از این عناصر به کار می گیرد آشنا می شود و در می یابد که کاربرد طبیعت در غزل مولوی، نه به منظور توصیف محض طبیعت؛ بلکه وسیله ای است برای تجسم عواطف شخصی و مفاهیم عارفانه ای که در ذهن دارد. واژگان کلیدی: مولوی، غزلیات، طبیعت، تصویر، مفاهیم عارفانه.
منابع مشابه
تصویر طبیعت در غزلیات مولوی
یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال مییابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیدههای متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بینظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی-...
متن کاملتصویر طبیعت در غزلیات مولوی
یکی از کارآمدترین ابزار برای توضیح مفاهیم عرفانی، «تصویر» است. تجربیات وصف ناپذیر روحانی و امور ناشناختۀ عارفانه، به وسیلۀ تصاویر ادبی قابلیت تجسّم و انتقال مییابند. نقش طبیعت و عناصرش در انواع تصویرپردازی به خصوص تصویرسازی عرفانی، همواره قابل توجّه بوده است. پدیدههای متعدّد و متنوّع طبیعی، کارکردی بینظیر در ملموس ساختن امور ماورایی دارند؛ کاربرد طبیعت در تصویر، یکی از بارزترین شگردهای عرفانی-...
متن کاملجلوه های نمادین طبیعت در غزلیات عرفانی با تکیه بر غزلیات سنایی، نظامی، عطار و مولوی
چکیده ندارد.
15 صفحه اولبازتاب اندیشۀ اسطورهای جادو در غزلیات مولوی
با ورود انسان به عصر علمی و پشت سرگذاشتن دورههای اسطورهای و فلسفی چنین به نظر میرسد که دورة اندیشههای اسطورهای به سرآمده باشد اما اساطیر به علت کارکرد و نقش عمیقی که در زندگی روانی و حتی اجتماعی نوع بشر داشتهاند، همچنان با تغییر، تحول و پویایی خاص خود از راههای گوناگون به حیات خویش ادامه میدهند. جادو، نماد، داستانهای تمثیلی، ادبیات عامه، آیینها و مراسم محلی نقش مهمی در ان...
متن کاملبررسی بینامتنی تصویر دریا در غزلیات شمس
بررسی و تحقیق در بسیاری از غزل های مولانا نشان میدهد که چشمگیرترین جنبه این غزل ها بعد از موسیقی، کثرت و پویایی تصاویر است. تصاویری که محصول لحظات مکاشفه و از خود بیخود شدن شاعر است. در این لحظات عنصر زبان برجستگی خاصی می یابد تا بتواند معنا را به خواننده القا کند و بسیاری از تصاویر و واژهها برای بیان دریافت های مکاشفه آمیز مولانا به یاری او آمده و اشعار او حالتی الهام گونه و رؤیا وار می ی...
متن کاملبررسی بسامدی تصویر در غزلیات سعدی
تصویر یا تخیل از عناصر اساسی شعر محسوب می شود؛ از مهمترین کارکردهای تصویر پیوند دادن ذهن و عین است و از طریق بررسی تصویرهای مجازی میتوان به ذهنیت شاعر دست یافت. در شعر سعدی که به سهل و ممتنع شهرت دارد، کاربرد تصاویر به گونهای است که بیش از اینکه خواننده متوجه ظرافت هنری تصویر شود، مجذوب زبان ساده شعر میشود. بسیاری از محققان شعر سعدی را فاقد تصویر میدانند. غزل سعدی همچون طیفی است که انواع گ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023