نمادپردازی ذکر و شهود خفی در غزلیات شمس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد
- نویسنده مرضیه اسماعیل زاده
- استاد راهنما علی محمدی جمال الدین مرتضوی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
ذکر در سیر و سلوک عارفانه، از مهمترین عواملِ پیوند با عالم فرامادی و رسیدن به مراتب والای عرفانی، همچنین مقدم? رسیدن به شهود خفیّ است. ذکر، وسیل? اتّصال به عالم غیب است و نزد عرفا، اغلب شامل ذکرِ «لا اله الا الله» می شود. در هریک از دو مرحل? نفی(لا اله) و اثبات (الا الله)، عارف با تجارب و تصاویر متعددی روبرو می شود که بسیاری از آن به گونه ای نمادین درکلام تجلّی می یابد. نمادهایی چون دریا و آب، آتش، دلارام، سلطان و پادشاه، درخت، شمشیر، جاروب، کعبه، کلید، یوسف، نردبان و مفاهیمی چون پرواز کردن و کُشتی گرفتن. در مرحل? شهود خفیّ، تجربه ای که برای سالک رخ می دهد، نوعی وحی(وحی قلب) است و نتیج? پیوند نورهای ذاکر و مذکور، تمثّل یا تصور روح القدس یا جبرئیل در اصطلاح اهل شریعت است. عرفا در مسیر رسیدن به شهود خفی، با انوار مختلفی که مهمترین آن، نور سیاه و نور سبز است مواجه می شوند. هدف این پژوهش یافت و بررسی این نمادها در غزلیات شمس است که خود، در شبک? بینامتنیِ متون عرفانی تأویل می شود. به همین جهت پس از ذکر مقدمات در فصل اول، فصل دوم شامل بررسیِ روش تحلیلِ بینامتنی در متون عرفانی و فصل سوم شامل بررسیِ اهمیّت ذکر و مراتب آن در طریقتِ عرفانی است. همچنین در فصل چهارم نمادهای مربوط به شهود خفیّ و در فصل پنجم نمادهای مربوط به ذکر بررسی و تأویل خواهد شد.
منابع مشابه
زائوم در غزلیات شمس
زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون میپردازد.از مهم ترین ویژگیهای زائوم این است که مانند سایر واژههای زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمیشود و همیشه میتواند به خوبی عهدهدار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ا...
متن کاملذکر،زمان و خاطره از نظر مولوی و ارتباط آن با نماد«دلارام»در غزلیات شمس
مولانا، از جمله عرفایی است که به مفهوم «ذکر» و لوازم آن که بیشتر به صورت نمادین در کلامش ظاهر می شود، توجه خاصی نشان داده است. ذکر از مهمترین عوامل پیوند با عالم فرامادی و رسیدن به مراتب والای عرفانی است که در غزلیات شمس نمادهای فراوانی را درمورد آن می توان پیدا کرد. یکی از این نمادها «دلارام» است که با «طمأنینه» یا «سکینه»1 که به واسطه گوشه نشینی، تداوم اذکار و به یادآوردن خاطرات قدسی در طریقت...
متن کاملزائوم در غزلیات شمس
زائوم یا فراخرد از مباحث نوینی است که در تحلیل فرمالیستی، به مطالعه و بررسی متون میپردازد.از مهم ترین ویژگیهای زائوم این است که مانند سایر واژههای زبان دچار خودکار شدگی و روزمرّگی نمیشود و همیشه میتواند به خوبی عهدهدار وظیفه خود باشد، یعنی با برانگیختن احساس و عاطفه به کمک موسیقی بشتابد و جای معنی را پر کند. بسیاری از کلمات در غزلیات مولوی وظیفه اصلی خود را که در نزد شاعران دیگر محدود به ا...
متن کاملآشنایی زدایی در غزلیات شمس
آشنایی زدایی یکی از مفاهیم اساسی در نظریهء فرمالیست های روس است. در یک تعریف گسترده، آشنایی زدایی عبارت است از تمامی شگردها و فنونی که نویسنده یا شاعر از آنها بهره می برد تاجهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. یکی از روش های مهم آشنایی زدایی، هنجارگریزی یا خروج اگاهانه از زبان معیار است. درغزلیات شمس انواع مختلفی از هنجارگریزی مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از: هنجارگریزی معنا...
متن کاملگفتمان روایی در غزلیات شمس
بوطیقای سوررئال در غزلیات شمس، نمایانگر دنیای درون و ناخودآگاه مولانا است که به واسطهی عناصری چون «فضاسازی» و شگردهای خاص روایی مانند «جریان سیال ذهن» و انواع «تکگویی» شکل گرفته است. در این میان، آنچه اهمیت پیدا میکند، تشخیص و تحلیل وجوه اشتراک و افتراق این شیوههای روایت است؛ زیرا تکگوییهای درونی، تداعی آزاد و صناعت جریان سیال ذهن شگردهایی هستند که شباهت و همپوشانی معناییِ فراوان میان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023