بررسی اعتبار و کاربرد روایات تفسیری از دیدگاه امام خمینی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده علی رضا کوهی
- استاد راهنما محمد تقی دیاری بیدگلی علی احمد ناصح
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تحقیق پیش رو، کوششی در راستای تبیین و بررسی دیدگاه های امام خمینی پیرامون اعتبار و کابرد روایات تفسیری است؛ نگارنده نهایت کوشش خود را در دست یافتن به نظریات معظم له با تتبع گسترده در آثار به جامانده از ایشان به کارگرفته است. گرچه از برخی بیانات امام خمینی قول به حجیت روایات تفسیری برداشت می شود، اما ایشان در بحث های اصولی خود قائل به عدم حجیت این گونه روایات شده، عرصه روایات غیر فقهی تفسیری را حق طلق عقل می دانند نه تعبّد. از دیدگاه امام ، این براهین عقلی است که محک صحت و سقم روایات تفسیری قرار می گیرد و تعبّد در پذیرش روایات- چنانکه برای روایات فقهی مطرح است- در حیطه روایات تفسیری غیر فقهی، جایی ندارد. شیوه عملی ایشان در پذیرش یا ردّ روایات تفسیری، شیوه ای مضمون محور است؛ لذا در بررسی های رواییِ آثار غیر فقهی شان، ضعف و قوت سند و مصادر روایات تفسیری، پس از صحت و علوّ مضمون و مفاد روایت، در اولویت دوم قرار دارد. از منظر امام ، میزان در صحت و علوّ مضمون نیز، مطابقت آن با آیات قرآن و سنّت قطعی و براهین مسلّم عقلی است. امام خمینی معتقد است روایات تفسیری دچار آسیب هایی از جمله جعل و وضع، ضعف متنی و سندی، مخالفت با قرآن، مخالفت با سنّت قطعی، مخالفت با عقل و مخالفت با علوّ مقام معصومان (ع) است. این در حالی است که نقل های روایی خود امام نیز، دچار ضعف هایی چون نقل از منابع نامعتبر و نقل دگرگون متن و سند حدیث است. ایشان علاوه بر روایات تفسیری معصومان- که به طور مستقیم به تفسیر آیه مربوط است- از گونه های دیگر روایات تفسیری از جمله ادعیه و زیارات، احادیث قدسی و احادیث صحابه در جهت تبیین آیات استفاده کرده اند. نوع کاربردهای روایات تفسیری در آثار امام ، متفاوت است. کاربرد در تأویل آیات، تطبیق بر مصادیق خارجی، تفسیر واژگان و عبارات آیات و جز آن ها، از جمله استفاده های ایشان از روایات تفسیری است.
منابع مشابه
روش تفسیری امام خمینی
نویسنده روش تفسیرى امام خمینى را داراى سه عنصر تدبّر عقلى، شهود عرفانى و نقلى - روایى مىداند. در بخش تدبّر عقلى حدیث "من فسّر القرآن برأیه" از دیدگاه امام تحلیل مىشود و به مناسبت آن مسأله وضع الفاظ براى معانى مورد بحث قرار مىگیرد. در بخش شهود عرفانى به شرح سه دلیل حجیت و اعتبار روش عرفانى در تفسیر مىپردازد و از امور زیر نام مىبرد: 1. قرآن، از لحاظ اصل و حقیقت، تجلیگاه بودن براى خداوند - که پ...
متن کاملبررسی «صبر» از دیدگاه امام خمینی
اندیشمندان اسلامی اغلب با سه گرایش اصلی فلسفی، نقلیو عرفانی به علم اخلاق نگریستهاند. امام خمینی با تلفیق این سهدیدگاه به نظری جامع رسیده است و به عنوان نمونه دربارة فضیلتِ صبر میتوان به نوآوری ایشان راه یافت. نگارنده در این مقاله، این نظر را در مقایسه با آرای خواجه عبدالله انصاری، خواجه نصیرالدینطوسی و عزالدینمحمودکاشانی مطرح نموده است؛ چرا که با هم در گرایشهای اخلاقی و مطالعة ص...
متن کاملپیشفرضها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی (ره)
امام خمینی از عالمان تأثیرگذار بر جریانهای اسلامی در قرن اخیر به شمار میآید. وی علاوه بر رهبری انقلاب و بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران، در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان و حدیث، متخصص بوده است. هرچند شخصیت سیاسی و فقهی امام، بر جنبههای دیگر شخصیتی او تا حدودی تأثیر گذاشته، بیشک حدیث و فقهالحدیث، یکی از تخصصهای او به شمار میآید که آن را در آثار خود و بهویژه کت...
متن کاملگونهشناسی روایات تفسیری امام رضا(ع)
Based on a great deal of verses and traditions, the purified Imams are the only persons who beside Allah and the Prophet have the most perfect and exact understanding of the knowledge of the Quran and the meanings of its verses. Due to the needs of humanity, the Imams explained and interpreted the verses of the holy Quran. Considering the significant role of typology in exegesis of the holy Q...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023