نمادگرایی در آثار نادر ابراهیمی (آثار بزرگسال، داستان بلند و برگزیده ای از داستان کوتاه)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده پریسا غربی اسکویی
- استاد راهنما مهدی نیک منش مریم حسینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده موضوع این پایان نامه، نمادگرایی در برگزیده ای از داستانهای کوتاه نادر ابراهیمی(1315-1387)است.ابراهیمی از داستان نویسان معاصر ایران است که آثارش در دوره های پرتنش سیاسی واجتماعی ایران نوشته شده است. ابراهیمی، نویسنده ی متفکری بود که جو بحرانی و خفقانزده ی کشور، اجازه ی بیان صریح و مستقیم اوضاع نابسامان سیاسی، اجتماعی، فقر فرهنگی و عادات و رفتارهای نادرستی که گریبانگیر مردم ایران شده بود را به او نمی داد؛ ازاین رو ابراهیمی زبان نماد را برای بیان مقاصد خود برگزید. مسأله ی پژوهش، استخراج و رمزگشایی نمادها، دسته بندی، میزان و شیوه ی بهرهمندی از آن ها است. مطالعات اولیه نشان داد که اگرچه ابراهیمی در تمامی آثار خود از زبان نماد بهره برده است، اما داستانهای کوتاه وی سهم بسیار بیشتری از نماد دارند. بنابراین در پایان نامه ی حاضر، به بررسی و تحلیل نمادهای هفت داستان از مجموعه ی داستان های کوتاه ابراهیمی پرداخته شد. نتیجه ی به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که: داستان های کوتاه منتخب از نظر بافت نمادین، هم در ردیف داستان های نمادین آرمانی قرار می گیرند و هم در ردیف داستان های نمادین انسانی. نویسنده از هر دو دسته نمادهای ابداعی و مرسوم برای بیان مفاهیم و مسایل سیاسی، مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی استفاده کرده است. از نظر سیر تحول نمادها با وجود عدم اطلاع دقیق از تاریخ نگارش داستان ها می توان نمادهای به کار رفته در داستان های پیش از انقلاب او را بیشتر، نشان دهنده ی جهل و غفلت مردم؛ نمادهای داستان های سال های انقلاب را بیانگر روش مبارزه و تلاش برای یکپارچگی و وحدت؛ و نمادهای داستان های سال های پس از انقلاب را نشان دهنده ی دورویی ها و سوءاستفاده از شرایط پیش آمده دانست. با این حال، در هر سه دوره امید به بهبود اوضاع و شرایط خود و جامعه در نمادهای او به خوبی دیده می شود.
منابع مشابه
نقد روایت شناختی سه داستان کوتاه نادر ابراهیمی
روایت را میتوان همچون جنبههای درهم بافتهای از متن و اثر ادبی به شمارآورد که به همراه زبان، یکی از مهمترین حوزه های نظریۀ ادبی به شمار می رود. روایت شناسی، در بارۀ شیوه های مختلف بیان رویدادها و تحلیل ادبیات روایی نظیر رمان، داستان کوتاه و حماسه به بحث می پردازد. هر کدام از این شیوهها، متن ادبی را از زاویه ا ی خاص بررسی می کند. شناخت روایت به منتقد، در نقد و تحلیل داستان و عناصر داستانی و ن...
متن کاملخوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغها»ی نادر ابراهیمی
گریماس از ساختارگرایان و نظریهپردازان نشانهشناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایههای درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی است که در فرایند تولید معنا مؤثر است. در حقیقت، نویسنده با ایجاد نوعِ خاص روایت و راوی در داستان خود، سلسلهای زنجیرهوار از «فرستنده/ پیام/ گیرنده» را به کار میگیرد و با ایجاد ساختاری درست و منسجم...
متن کاملروایتشناسی داستانهای کوتاه نادر ابراهیمی و اکرم هنیه (مطالعۀ موردی: داستان «غیرممکن» و «هزیمة شاطر حسن»)
نگاه روایتشناسانه، با تأکید بر ساختار روایت میکوشد با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایههای درونی آن دست یابد. در حقیقت، نویسنده با ایجاد نوع خاص روایت و راوی در داستان خود، سلسلهای زنجیروار از «نویسنده، پیام و گیرنده» را به کار میگیرد. در این پژوهش، تلاش شده است تا به روش توصیفی - تحلیلی، از یک سو با استفاده از فرضیة مدل کنشی گریماس، ارتباط میان شخصیّتهای داستانی و از سوی دیگر به ی...
متن کاملسبک شناسی زبانی - ادبی داستان های کوتاه نادر ابراهیمی
چکیده سبک، پدیده ای انسانی است و همانند آدمی، چند وجهی است.شناخت سبک، مستلزم رشته ی پیچیده ای از بررسی های همه جانبه است. تحلیل سبک شناسی آثار داستانی، در دو محور صورت می پذیرد: یکی سبک شناسی زبان داستان که دوسطح لغوی ونحوی را در برمی گیرد و دیگری سبک شناسی ادبی که شامل خلّاقیّت های ادبی متن است و از رهگذر تشبیه، استعاره، مجاز و...شکل می گیرد. دراین پژوهش، سعی شده است عناصر زبانی و ادبی سبک ...
بررسی و خوانش ژنتی لحن روایت و زمینههای کاربست آن در داستان «کلاغها» از نادر ابراهیمی
مطالعات روایتشناختی در چند دهه گذشته بخش مهمی از بررسیهای ادبی را به خود اختصاص داده است. در این باب، نظریههای گوناگونی شرح و بسط داده شده که آراء ژرار ژنت درباره کانون روایت از آن جمله است. او با تبیین ابعاد جدیدی از مقوله «لحن»، باب تازهای در مباحث روایتشناسی گشود که ماحصل آن، تحلیل آثار ادبی از زوایای جدید بوده است. به این اعتبار، در مقاله حاضر، با استناد به منابع کتابخانهای و رو...
متن کاملمؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن در: آثار نادر ابراهیمی
هدف این نوشتار بررسی شیوة به کار گرفته شدن مؤلفههای ادبیات پسامدرن در آثار داستانی نادر ابراهیمی، نویسندة دورة معاصر ایران، است. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان در ابتدا کوشیده اند تلقی خود را از مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی پسامدرن روشن نمایند. در این مقاله بر مؤلفههایی همچون بینظمی زمانی در روایت رویدادها، عدم قطعیت، تناقض، جابهجایی، کلام موزون، عدم انسجام، فقدان قاعده، زیادهروی د...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023