بررسی تطبیقی نقوش بافته های دوره صفویه و البسه در نگارگری مکتب تبریز 2 ( مورد مطالعه : شاهنامه طهماسبی )
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده طاهره مومنی
- استاد راهنما مهین سهرابی نصیر آبادی لیلا ثمری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
پارچه های منقوش از جمله تولیدات هنری با سابقه در ایران است و دوره صفویه یکی از درخشان ترین دوره ها در زمینه تولید پارچه های نقش دار به شمار می رود .از سوی دیگر نقاشی های دوره صفوی نشان دهنده شکوه و عظمت این عصر، نحوه زندگی طبقه اشراف و درباریان و انواع پوشش فاخر و زیبای آنان است . با توجه به اهمیت هر دو حوزه یاد شده ، مطالعه و بررسی هر چه بیشتر ضروری به نظر می رسد ، خصوصا آن که در جستجوی رابطه ای فی ما بین این دو حوزه باشیم . بنابراین تحقیق حاضر به بررسی تطبیقی میان نقوش پارچه های دوره صفوی و نقوش البسه منقوش در نگاره های شاهنامه تهماسبی که نمونه شاخص مکتب تبریز صفوی است ،پرداخته است . در این راستا از طریق مطالعه کتابخانه ای و اسنادی (مکتوب و تصویری ) به بررسی و شناخت دقیق نقوش به کار رفته بر روی البسه مذکور پرداخته شده و ارتباط میان این نقوش با نقوش پارچه های این دوره و مشخصا میزان تاثیر نقوش پارچه های صفوی بر نقوش البسه نگاره ها مورد مطالعه قرار گرفته است . تحلیل و نتیجه گیری به عمل آمده از یافته های پژوهش حاکی از آن است که نگارگران مکتب تبریز صفوی که در همه حوزه های هنری از جمله طراحی پارچه، قالی ،کاشی و . . . نقش بسزایی داشته اند، به همراه بافندگان پارچه و استادکاران در زمینه های گوناگون هنری ،گنجینه ای از نقوش را فراهم آورده اند که بخشی از آنها با طرحی ساده تر در البسه نگاره های شاهنامه تهماسبی مشاهده می شوند .
منابع مشابه
بررسی تطبیقی ساختار و ترکیببندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیماننامه)
در پی عدم حمایت دربار صفوی از هنرمندان، شاهد مهاجرت تعدادی از آنان به دربار عثمانی هستیم. این شرایط، بستر مناسبی را جهت رشد و توسعه نگارگری عثمانی بر پایه دستاوردهای هنری مکاتب ایران در کارگاههای تازه تأسیس استانبول به وجود آورد. از اینرو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیک...
متن کاملبررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی
در اواخر سدۀ نهم در بطن تجریدگرایی نقاشی ایران تمایلی آشکار به بازنمایی جهان محسوس زاده میشود. گرایش به واقعگرایی که ابتدا در نگارگری مکتب هرات و در نگارههای بهزاد پدیدار شد همچون خط پیوستهای آثار هنرمندان اواخر سدۀ نهم و دهم ه.ق را به هم پیوند میدهد. با انتقال بهزاد به تبریز هنرمندان نگارگری مکتب دوم تبریز به پیروی از سنت بهزاد، بیآنکه با بینش آرمانی هنر نقاشی قطع رابطه کنند، نگاهشان را ...
متن کاملبررسی تطبیقی نگارگری مکتب تبریز و مکتب گورکانی هند ( قرن 10 هجری)
در پی دست کشیدن دربار صفوی از حمایت گسترده خود از هنر، نگارگری تبریز روبه افول نهاد و برخی از هنرمندان دربار صفوی به دعوت حکمرانان گورکانی، به هند مهاجرت کردند. حضور این هنرمندان و نظارت آنها بر کارگاه های کتاب آرایی گورکانیان، سبب انتقال و بسط بسیاری از دستاوردهای زیباشناختی نگارگری تبریز در مکتب نوپای نگارگری گورکانی شد. در کارگاه گورکانی به تدریج شیوه ای التقاطی متشکل از عناصر ایرانی، هند و ...
متن کاملتحلیل پیوند شعر، نگارگری و قدرت، در مطالعۀ معناشناختی کشتی شیعه در شاهنامه طهماسبی
جایگاه ویژهشاهنامۀ فردوسى نزد ایرانیان، موجب شده است تا این اثر همواره مدّ نظر قدرتمداران قرار داشته باشد. یکی از مظاهر این توجه، در نگارههای متعددی جلوه میکند که بر مبنای اشعار شاهنامۀ فردوسی خلق شده است. این نگارهها از دو منظر اصلی قابل مطالعه هستند: نخست آنکه هریک را تنها بهمنزلۀ بازنمودی از متن ادبی بررسی کنیم و به مؤلفههای شکلگرایانه، شگردها و مکتب هنری آنها بپردازیم. دیگر آنکه از م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023