یادگیری مفاهیم در سیستم های چندعامله: بارهیافت تئوری بازی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده ریاضی
- نویسنده سید نیما میربخش
- استاد راهنما محسن افشارچی بهرام صادقی بی غم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
یادگیری مفاهیم یکی از مباحث مهم در سیستمهای چند عامله است. تمرکز این مبحث بروی عامل هایی است که با استفاده از استقلال خود برای رشد و پیشرفت در محیط پیرامون خود، از دانش یکدیگر برای تعالی دانش خود نسبت به محیط استفاده می کنند. بدین منظور یک عامل با دریافت اطلاعات جدید از محیط و یا دیگر عامل ها می باید قادر باشد تا دانش خود را از جهان پیرامون خود بروز رسانی کند. پس به عنوان بخشی از جهان بینی و یا آنتولوژی عامل نسبت به محیط، مفاهیم نقش بسته در آنتولوژی یک عامل نیز نیازمند رشد و بروز شدن در گذر زمان است. در این رساله به تعریفی جدید از نمایش مفاهیم بر اساس مشخصه مقدار ها و مقادیر احتمالاتی آنها می پردازیم. این تعریف جدید به عامل ها اجازه می دهد تا بتوانند با دریافت حجم پایینی از اطلاعات جدید دانش خود را نسبت به مفاهیم افزایش دهند. همچنین در بخش دوم این رساله با نگاهی تازه به روند یادگیری مفاهیم در سیستم های چند عامله، تعامل و سازو کار تصمیم گیری عامل ها را برای همکاری و یا خیانت به یکدیگر به شکل یک بازی در نظر گرفتیم. در این بازی عامل ها با شناختن ارزش دانشی که از دست می دهند اقدام به محاسبه ارزش دریافتی کرده و با ساز و کاری قاعده مند اقدام به اتخاذ تصمیم می کنند. این نگاه رقابتی به سیستم های چند عامله نگرشی نزدیکتر به محیط های انسانی خواهد بود. در محیط های انسانی مانند مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها، اطلاعات می توانند بسیار حائز اهمیت باشد. دو عامل در چنین محیطی می باید با توجه به آنچه از دست می دهند مراقب سوء استفاده های احتمالی دیگر عامل ها از اطلاعات خود باشند. این نوع نگرش به رابطه میان عامل ها در حقیقت بازتابی از روابط انسانی خواهد بود.
منابع مشابه
تئوری بازی در تشخیص هرزنامه
امروزه در بسیاری از سیستم هایی که عمل طبقه بندی بر روی آن صورت می پذیرد، رقیب تغییراتی را بروی داده ها، به منظور کاهش دقت کلاسه بندی کننده انجام می دهند. مهمترین مثال از این نوع، تشخیص هرزنامه الکترونیکی می باشد. اسپمرها بطور معمول برروی هرزنامه ها تغییراتی را صورت می دهند تا فیلتر، آنها را بصورت نامه های درست تشخیص دهد. در این مقاله رفتار بین رقیب (اسپمرها) و فیلتر هرزنامه (کلاسه بندی کننده) ب...
متن کاملعناصر تئوری بازی ها
طراحان جنگی سناریوهای راکه نمی توان در صحنه واقعی جنگ مورد آزمون عملی قرارداد‘ در بازیهای جنگی و بدون وارد ساختن کشتار وخسارت می آزمایند. نقش ویژه تئوری بازیها کشف قوانین حاکم بربازیهای جنگی و بکارگیری این قوانین درپیش بینی حاصل بازی و از آن طریق پیش بینی نتیجه جنگ است. از آنجا که طرحها و استراتژیهای معتبر میبایستی بر اساس فرضیات واقع گرایانه اتخاذ گردند‘ لذا درک و استفاده از تئوری بازیها اهمیت...
متن کاملتأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه اول دبستانهای غیردولتی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 295 نفر بودند. 100 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خو...
متن کاملتأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر سطوح شناختی بلوم در یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان پایه اول ابتدایی بود. پژوهش به روش شبهآزمایشی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه اول دبستانهای غیردولتی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 295 نفر بودند. 100 نفر از دانشآموزان، به روش تصادفی خو...
متن کاملارائه مدلی جهت استفاده ازعاملهای متحرک در سیستم های تشخیص نفوذ توزیع شده مبتنی بر تئوری بازی
The proposed framework applies two game theoretic models for economic deployment of intrusion detection system (IDS). The first scheme models and analyzes the interaction behaviors of between an attacker and intrusion detection agent within a non-cooperative game, and then the security risk value is derived from the mixed strategy Nash equilibrium. The second scheme uses the security risk value...
متن کاملاستفاده از بازی های علمی در بهبود یادگیری مفاهیم مکانیک برای دانش آموزان متوسطه
پژوهش های اخیر نشان داده اند که درک قوانین نیوتن و استفاده از آنها در مسائل واقعی زندگی روزمره برای بسیاری از دانش آموزان چندان ساده نیست. یکی از موضوعهای زیبا و جذاب که اکثر دانش آموزان به آن علاقه نشان می دهند، فیزیک پرواز است. در این مقاله، از فیزیک پرواز برای توجیه حرکات مختلف موشک های کاغذی استفاده شده است و از این مثال برای آموزش مفاهیم و کاربردهای قوانین نیوتن و حرکت روی مسیر دایره ای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده ریاضی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023