گفتار روی تصویر و بررسی کارکردهای آن در فیلم داستانی (مطالعه موردی فیلمهای ونگ کاروای)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده مهدی بهپور
- استاد راهنما سید محسن هاشمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این رساله با این پرسشها آغاز می گردد: آیا گفتار روی تصویر، یک تکنیک سینمایی است؟ در صورت پاسخ مثبت، چه کارکردهایی دارد؟ آیا این تکنیک به تحول بیان سینمایی کمک می کند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسشها، در فصل اول پس از ارائه تعریفی دقیق، جامع و مانع از این اصطلاح و ارائه تاریخچه ای مختصر از جایگاه گفتار روی تصویر در تاریخ سینما، با بررسی نظرات نظریه پردازان سینما و ذکر شواهد و مثال های مختلف، نتیجه گرفته می شود که گفتار روی تصویر، یک تکنیک سینمایی است. سپس سعی می شود یک دسته بندی کاربردی ومناسب از مهم ترین کارکردهای این تکنیک در فیلمهای داستانی ارائه گردد. برای روشن تر شدن این بحث، چندین فیلم به عنوان نمونه مطرح می گردند و در روایت آنها نقش گفتار روی تصویر مورد مطالعه قرار می گیرد. فصل دوم این رساله به مطالعه موردی فیلمهای ونگ کاروای و یافتن کارکردهای گفتار روی تصویر در بیان سینمایی آنها اختصاص یافته است. پس از معرفی ونگ کاروای و بررسی برخی درون مایه های کارهایش، یک به یک، فیلمهای وی را با تمرکز بر نحوه استفاده از گفتار روی تصویر مورد مطالعه تفصیلی قرار می دهیم. در انتها با مشاهده نمونه های مطرح شده از فیلمهای ونگ کاروای، اینگونه نتیجه می گیریم که صرف نظر از برخی استفاده های نابجا، در مجموع، گفتار روی تصویر در بیان سینمایی او نقش مهمی دارد و بسیاری از کارکردهای مطرح شده این تکنیک که در نیمه نخست این رساله به آنها اشاره شد، در آثار وی مشهود است.
منابع مشابه
گفتار روی تصویر و بررسی کارکردهای آن در فیلم های داستانی
چکیده مهم ترین کارکرد گفتار روی تصویر، کمک به عمل روایت است. اما این کمک به رو شهای بسیار متنوع و گسترده ای صورت می پذیرد. گفتار روی تصویر را می توان به مثابة ابزاری برای عمق بخشیدن به جنبه های روا نشناختی و روشنفکرانه روایت برشمرد. تماشاگر گاه افکار و احساسات کاراکترها را از طریق گفتار روی تصویر درک میکند و به همذا تپنداری با آنها می پردازد. خطاب مستقیم م یتواند صمیمت خاصی را میان تماشاگ...
متن کاملگفتار روی تصویر و بررسی کارکردهای آن در فیلم های داستانی
چکیده مهم ترین کارکرد گفتار روی تصویر، کمک به عمل روایت است. اما این کمک به رو شهای بسیار متنوع و گسترده ای صورت می پذیرد. گفتار روی تصویر را می توان به مثابة ابزاری برای عمق بخشیدن به جنبه های روا نشناختی و روشنفکرانه روایت برشمرد. تماشاگر گاه افکار و احساسات کاراکترها را از طریق گفتار روی تصویر درک میک ند و به همذا تپنداری با آنها می پردازد. خطاب مستقیم م یتواند صمیمت خاصی را میان تماشاگ...
متن کاملروایت اسطورهای در فیلم داستانی با بررسی فیلم جویندگان
چکیده روایتها -و بخصوص روایتهای داستانی- از هر نوع که باشند و از طریق هر رسانهای که بازنمایی شوند، غالباً فرضهایی دربارهی جهان، چگونگی ادراک و معنای آن به مخاطب پیشنهاد میکنند. از آنجا که یکی از اهدف و کارکردهای بنیادین روایت مفهومسازی است، این جستار مبانی روایت اسطورهای در سینما را از منظر مفهومی مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور، ضمن تشریح مفهوم مبدأ یا سرآغاز (آرخه) و نسبت آن با د...
متن کاملتحلیل روایت در فیلمهای داستانی بر اساس رویکرد ساختارگرایی و پساساختارگرایی (نمونه موردی: فیلم داستانی نقطه کور)
فیلمهای داستانی نمونههای شبیهسازی شده دنیای واقعی هستند که توانستهاند به عنوان ژانر محبوب شناخته شوند. این قالب برنامهسازی به دلیل سازوکار همذاتپنداری، الگوها، ارزشها، هنجارها، نقشها و دیدگاههای مخاطبان را در حوزههای مختلف تحت تأثیر قرار میدهد و به عنوان محملی برای اثرگذاری بر مخاطب و تزریق مفاهیم و درونمایههای ارزشی و اخلاقی در نظر گرفته میشود. بخشی عظیمی از محبوبیت فیلمهای دا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023