تصویرپردازی گل ها، گیاهان و پرندگان در اشعار نیما
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده علی اصغر ابراهیمی
- استاد راهنما مرتضی محسنی حسین حسن پور آلاشتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
صور خیال جان مایه ی آثار ادبی است. گویندگان و شاعران همواره اندیشه ها و درون مایه های گونا گون خود را به کمک عناصر خیال انگیز مانند: تشبیه، نماد، استعاره، تشخیص و... بیان کرده اند. شعرا در آفرینش تصاویر از تجربیات حسی و عقلی استفاده می کنند. تصاویری که در شعر خلق می شود، از بینش و وسعت فکر و دید ژرف شاعر سرچشمه می گیرد. صور خیال ملاک ارزیابی آفرینش های ادبی به شمار می آید. این مولّفه که مبیّن استعداد، خلاقیّت و نوع ادراک زیبایی شناختی شاعر از جهان های عینی و ذهنی است، شکل دهنده ی وجهه ی شخصی آثار او نیز می باشد. در این میان عناصر طبیعی نظیر گل ها، گیاهان و پرندگان در نمایان ساختن زیبایی شناختی اندیشه های شاعران بیشترین سهم را دارد. در این پایان نامه، پس از طرح کلّیاتی در باره ی تصویر/ ایماژ، تصویرهای شعر نیما که با گل ها، گیاهان و پرندگان شکل گرفته، مورد بررسی قرار گرفته است. انگیزه ی اصلی این پایان نامه بررسی علل گرایش نیما به صور خیال شاعرانه ی بر گرفته از عناصر طبیعت است. طبیعت مهم ترین عامل برای بیان افکار سیاسی و اجتماعی نیما است. دستاورد پژوهش حاکی از این است که غالب تصاویر شاعرانه ی نیما عینی و تجربی است. این تصویرهای طبیعی ـ بومی عموماً برگرفته از محیط زندگی وی است. رویکرد نیما به طبیعت به گونه ای است که تمامی زوایای احساسات و اندیشه های او را باز می نمایاند؛ به گونه ای که گوشه گیری و انزوا ی خویش را در قالب عناصر طبیعت به ویژه پرندگان نمادین نشان می دهد. هم ذات پنداری نیما با پرندگان، خوانندگان اشعارش را در حال و هوای روحی و دغدغه های وی قرار می دهد. نگاه شخصی نیما به طبیعت او را با جلوه های آن مألوف و مأنوس کرده است. وی ضمن هم نوایی با طبیعت خود را جزئی از آن می داند. این همدلی و هم سویی نیما با طبیعت است که به شعرهایش ویژگی اقلیمی و بومی بخشیده است. نتیجه ی مهم دیگر پایان نامه مبیّن این است که نیما در تصویر پردازی های شعرهایش با گل ها، گیاهان و پرندگان ضمن استفاده از صورت های خیال آفرین مانند: تشبیه، استعاره، کنایه و... به توصیف بیشترین گرایش را دارد. واژگان کلیدی: نیما، تصویر پردازی، نماد، توصیف، تشبیه، استعاره، کنایه، گل، گیاه و پرنده.
منابع مشابه
نقد روانشناختی تصویرپردازی پرندگان در حبسیههای فارسی
با بررسی تصویرپردازی پرندگان در شعر شاعران حبسیهسرا چنین استنباط میشود که مسائل زیباشناختی و روانشناختی چنان در هم تنیدهاند که نقد زیباشناسی آن بدون وارد شدن در حوزة نقد روانشناسی ممکن نیست. در این مقاله با بررسی عناصر «رنگ»، «موسیقی» و «حرکت»، در خیال آفرینی و مضمونپردازی شاعران از پرندگان در زنداننامهها، سعی میکنیم در دنیای ذهن و روان شاعران حبسیهسرا نفوذ کنیم و با بررسی ت...
متن کاملتصویرپردازی درخت در اشعار نادرپور
نادر نادرپور از شعرای برجسته معاصر، پیرو مکتب رمانتیسم و شاعری توانمند در زمینه سرایش تغزل بوده است. اشعار نوقدمایی وی که به تبعیت از اشعار نوقدمایی پیروان مکتب رمانتیسم در ایران سروده شده، در بردارنده نگرشی نوین و البته پرطرفدار در میان پیروان و خوانندگان اشعار رمانتیک است. آنچه در مورد شعر و اندیشه نادرپور قابل تأمل و کاوش است، تکامل نگرش رمانتیک در شعر و پایبندی کامل به اصول این مکتب در سط...
متن کاملنقد و بررسی عاطفه در اشعار نیما یوشیج
عاطفه یا احساس، زمینه ی درونی و معنوی شعر و عنصر بنیادین در شکل گیری هر اثر ادبی است. از همین روی بررسی آن بیش از عناصر دیگر متن ادبی ضروری می نماید. هدف این مقاله تحلیل عنصر عاطفه در شعر نیمایوشیج از زوایای مختلف آن است.در این مقاله ابتدا همه ی رویکردهای عاطفی به دو دسته دریافت و انتقال عاطفه تقسیم شده و بعد از نگاهی گذرا به نوع عاطفه در شعر نیما به تشریح حوزه دوم پرداخته و مسائلی مانند تنا...
متن کاملنقد بلاغی اشعار سنّتی نیما
سبک و بلاغت در مجموع به چگونگی و نحوۀ بیان و شگردهای ادبی گفته میشود و تأملّ در آن واقعیت و جوهرة وجودی نویسنده را باز مینمایاند. بررسی سبک در حیطه علم نوپدید سبک شناسی است؛ درسبک شناسی جدید به سبب تنوّع و گونه گونی آثار یا به سخن بهتر به سبب نویسندگان و شاعران بیشمار، در هر اثری ویژگیهای فردی و تأثیر و تأثّر این ویژگیها را ملاک قرار میدهند و سرانجام به نتیجهگیری دقیقی میرسند. نیما بیشتر ب...
متن کاملکلید واژهی «شب» در اشعار نیما
ما در این پژوهش در پی آنیم که جایگاه، اهمیّت، نحوهی کاربرد و مظاهر «شب» را از نگاه نیما، پدر شعر نو فارسی، بررسی کنیم. نگارنده پس از مطالعه و تحقیق در شرح حال و آثار این شاعر بزرگ معاصر، به نکات ریز و دقایق باریک فراوانی دست پیدا کرد. نیما در اجرای تغییرات شعر نو فارسی و ارائهی راه و شیوهی تازه، در صورت و معنا موفق بود. او با نگاه به عناصر و پدیدههای اطراف خود مثل جنگل، کوه، شب، دریا، درخت و...
متن کاملکانونی سازی در اشعار روایی نیما یوشیج
نیما یوشیج یکی از شاعران معاصر است که در میان اشعار دیوان او صد و هفتاد و یک شعر از تکنیک کانونی پردازی روایت به طور کامل بهره برده است. هدف اصلی این پژوهش کشف و شناخت انواع کانونیسازی در این اشعار بر اساس موقعیّت کانونیساز و میزان تداوم کانونیسازی است. بدین منظور اشعار روایی نیما یوشیج با روش توصیفی - تحلیلی بررسی شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از منظر موقعیّت کانونیساز در اغلب شعرهای روا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023