گسترش تشیع در طبرستان از ورود اسلام تا سلطه مغول بر ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده حسن سمیعی
  • استاد راهنما علیرضا جلالی مصطفی مجد
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده: «علویان طبرستان» نخستین حکومت شیعی را درشمال ایران تاسیس کردند. دولتی عقیدتی که از یک نهضت یا قیام روستایی و دینی آغاز شد و به حاکمیت سادات علوی در خطه طبرستان و دیلم منجر گردید و قریب 66 سال دوام آورد. تا روزگار حسن بن زید مردمان طبرستان و دیلمان کافر بودند، تا اینکه علویان در بین ایشان آمدند و تعدادی از آنها را به دین اسلام دعوت نمودند و بسیاری از آنها نیز به مذهب شیعه گرویده، و شیعه را نیز به عنوان مذهب خود انتخاب نمودند. فعالیتهای فکری و فرهنگی شیعه ، مناسب ترین وسیله ای بود که باعث شد مردم این مناطق از آیین زرتشت، تسنن و سایر فرق دست بکشند و به مذهب ائمه اثنی عشری روی آوردند. می توان گفت که نهضت علویان طبرستان در خصومت و ضدیت با طاهریان وخلافت عباسی شکل گرفت و در منازعه میان آن دو، طاهریان طی جنگ های متعددی از علویان به شدت شکست خوردند و توان نظامی خود را از دست دادند. طاهریان و صفاریان، که از جانب خلافت عباسی حمایت می شدند، در سرکوبی علویان موفق نبودند. این عدم موفقیت به این مساله مربوط می شد که، مردم طبرستان متّحد و حامی اصلی علویان طبرستان بودند. چرا که از یک سو، عمال طاهری نسبت به مردم ظلم وستم فراوان نمودند و بخصوص به لحاظ مالیاتی، فشار شدیدی بر آنها وارد می کردند. مساله دیگرتشیع و تسنن بود. مذهب مورد تایید خلافت عباسی مذهب تسنن بود و بنا به گفته مورخان، طاهریان طرفدار اهل سنت بودند و شیعیان را مورد اذیت و آزار قرار می دادند. صفاریان و بخصوص یعقوب، هرچند تعصب مذهبی خاصی نداشتند، ولی کم و بیش طرفدار اهل سنت بودند و از شیعه حمایت نمی کردند، درحالیکه مردم ایران، به ویژه نواحی شرق وشمال، حامی شیعیان واهل بیت پیامبر(علیهم السلام)بودند. براثر ظلم و ستمی که به جهت فقر و گرسنگی، مالیات های سنگین، و کارهای نظامی به مردم مازندران و طبرستان آمد آنها به داعیان علوی که خودشان نیز ازظلم و ستم بنی عباس فرار کرده بودند، پناه بردند. می توان گفت که زهد، علم، ورع، تقوی ، پرهیزگاری و ... که سادات و علویان داشتند، از عوامل گرایش مردم به سادات بود. البته می توان در کنار این عوامل، فرار از ظلم طاهریان و دستیابی به امنیت را نیز یاد کرد. هم چنین آنها خود را در میان مردم محبوب می دیدند، مردم نیز به دلیل این که آنها فرزندان رسول الله بودند، به آنها احترام می گذاشتند. کلیدواژه ها: تشیع، صفاریان، طاهریان، طبرستان، عباسیان، علویان، مازندران، نهضت

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ورود تشیع به قم و گسترش آن

این مقاله با اشاره­ای گذرا به پیشینه تاریخی شهر قم به چگونگی پیدایش شیعه و گسترش آن در این منطقه جغرافیایی ایران می­پردازد و درصدد یافتن پاسخی برای این سؤال است که چرا قم پس از پذیرش اسلام به عنوان یک شهر شیعی مطرح شد و مذهب تشیع را  در حالی پذیرفت که سایر نقاط ایران هنوز در تردید پذیرش اسلام یا باقی ماندن بر آیین آبا و اجدادی خود بودند. عوامل تأثیر­گذار بر پذیرش تشیع و گسترش آن در قم کدام­اند؟...

متن کامل

ورود تشیع به قم و گسترش آن

این مقاله با اشارهای گذرا به پیشینه تاریخی شهر قم به چگونگیپیدایش شیعه و گسترش آن در این منطقه جغرافیایی ایران میپردازدو درصدد یافتن پاسخی برای این سؤا ل است که چرا قم پس ازپذیرش اسلام به عنوان یک شهر شیعی مطرح شد و مذهب تشیع رادر حالی پذیرفت که سایر نقاط ایران هنوز در تردید پذیرش اسلام یاباقی ماندن بر آیین آبا و اجدادی خود بودند . عوامل تأثیرگذار برپذیرش تشیع و گسترش آن در قم کداماند؟نتایج برر...

متن کامل

چگونگی استقرار و تثبیت تشیع امامی در طبرستان (از قرن سوم تا پایان هشتم هجری)

بررسی سیر تشیع امامی در طبرستان و چگونگی استقرار و تثبیت آن، از مباحث مهم تاریخ تشیع در ایران است. مسئلۀ اصلی تحقیق، چگونگی سیر و تحول تشیع امامی در طبرستان از مرحلۀ استقرار تا تثبیت آن در منطقه است؟ لذا این فرضیه طرح می‌گردد، طبرستان به علت شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی و به دلیل استقبال از مهاجران علوی شیعه، فعالیت علمای شیعه و حمایت حکام محلی، شرایط مناسبی برای استقرار و تثبیت تشیع امامی داشت....

متن کامل

تاثیر فره ایزدی در اندیشه سیاسی ایران از ورود اسلام تا حمله مغول

تاثیر فره ایزدی در اندیشه سیاسی ایران از ورود اسلام تا حمله مغول پژوهش انجام شده در سه فصل دنبال می شود . محور این پژوهش تاکید بر مفهوم فره ایزدی و تاثیر آن در اندیشه سیاسی ایران بعد از اسلام تا حمله مغول می باشد. فصل اول به توصیف فره ایزدی اختصاص یافته و در آن تلاش می گردد فرضیه مشروعیت سیاسی در ایران باستانی مبتنی بر فره ایزدی اثبات گردد. در فصل دوم نتایج حاصله از فصل اول و تاثیرهای آن در اند...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023