رویکردی تطبیقی به پیشینه نقوش صخره ای پیش از تاریخ در ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده مسعود طاهری
- استاد راهنما غلامعلی حاتم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
در قرن حاضر نقوش صخره ای ما قبل تاریخ هر روز بیش از پیش مورد توجه انسان شناسان و پژوهشگران تاریخ هنر قرار می گیرند و شاهد آن شناسایی این هنر در بیش از 120 کشور جهان است. دانشمندان سعی در حل این معماری خلاقیت بشری دارند که این هنر چه چیزی در ورای خود پنهان کرده است ؟ در طول عمر تاریخ این هنر نظریه های گوناگونی در این ارتباط ارائه شده است که از آن جمله می توان به نظریه هنر برای هنر ، توتمیسم ، ساختارگرایی و سمبولیسم جنسی ، جادوی همدلانه یا جادوی شکار و نهایتاً شمنیسم که توسط دیوید لویس ولیامز مطرح شده اشاره کرد ، بر پایه نظریه لویس ولیامز مردم پارینه سنگی مذهب شمنی داشته اند و هنر خود را در این چارچوب ارائه کرده اند ، نگارنده در میان سنگ نگاره های نو یافته در ایران مولفه هایی از آیین شمنیزم از قبیل نمادسازی پرندگان و پرواز جادوئی را تشخیص داده و سعی در تطبیق فرمی تعدادی از نقوش سنگ نگاره های ایران با مولفه های اصلی این آیین را دارد وامیدوار است از این طریق دریچه ای جدید به این عرصه ی خاموش بگشاید. لغات کلیدی :سنگ نگاره ، شمنیسم،هنر های صخره ای، تیمره
منابع مشابه
بررسی نقوش صخره ای شمال غرب ایران
نقوش صخره ای را می توان ابتدایی ترین خط بشری معرفی نمود چرا که انسان از همان اول سعی در ارتباط با یکدیگر و آیندگان داشته است. بنابراین ابتدا بصورت خطوط نامهم عقاید و افکار خود را بر روی سنگ ها و دیوار غارها می نگاشتند.در خطوط ابتدایی می توان دید که انسانها از اشیا و دانسته های اطراف خویش بهره جسته اند، بدین گونه که برای کلمه ی انسان از تصویر خود انسان، برای کلمه ی آب یا رودخانه از چند خط موجی و...
تجلی عدد چهار در نقوش سفالینههای پیش از تاریخ در ایران
میان اقوام و فرهنگها، برخی اعداد اهمیت ویژهای دارند و به نظر میرسد که عدد چهار در فرهنگ و هنر ایران بهویژه هنر سفالگری، از اولویتی خاص برخوردار است. سفالگران با منقوشکردن سفالینه ها، از آنها به عنوان جایگاهی برای بیان افکار، عواطف و تجسم باورهای خود بهره میگرفتهاند. با بررسی سفالینههای پیش از تاریخ در ایران، به نقوشی برمیخوریم که بر پایۀ تقسیمات چهارگانه تصویر شدهاند. پژوهش حاضر به ا...
متن کاملآسیب شناسی تاثیر تحولات سیاسی بر محتوای کتاب های درسی تاریخ معاصر ایران (1358 - 1388)؛ با رویکردی تطبیقی به کتاب های درسی ایران پیش از انقلاب
انقلابها، جنبشهای اجتماعی، جنگ، نحوهی تراکم یا توزیع قدرت در دست احزاب و جریانهای سیاسی از مصادیق بارز تغییرات سیاسی به شمار میآیند که به دگرگونی مبانی ارزشی و نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک کشور میانجامند. بیشترین بازتاب این دگرگونی در نظام آموزشی کشور انعکاس مییابد؛ زیرا حاکمیت، برای تبیین مبانی ارزشی و ایدئولوژیکی خود، میکوشد آن را از طریق مواد آموزشی به ویژه کتابهای درسی به کودک...
متن کاملگمانه ها و چون و چراهایی بر دیدگری های نقوش صخره ای تیمره
این نوشته پس از اشاره ای که به نقوش و نمادهای نو یافته تیمره و مضامین این نقوش دارد، می کوشد به پرسش های بسیاری که در ذهن بیننده این نقوش یا خوانندگان چنین گزارش های برانگیخته می شود، پردازد. در کل، آدم از چه زمانی و برای چه و چگونه به هنرورزی ، از جمله نقاشی و کنده کاری روی سنگ پرداخته است؟ نگارگران نقوش صخرهای تیمره چه کسانی بوده اند؟ آیا این تصور غالب که این نقوش کار چوپانان ، کاروانیان، رهگ...
متن کاملرویکردی تطبیقی به سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافته
در عصر حاضر که انقلاب اطلاعات و ارتباطات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی خلق کردهاست، رسانه ها می توانند چون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی زندگی دلخواه ،آرمانی و پربار داشته باشد؛ ضمن آن که اگر ابزار مزبور غلط و یا با سؤنیت به کار گرفته شود می تواند چون نیرویی ویران کننده ومصیبت بار عمل کند. برای این که بتوان در برابر رسا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023