بررسی بیان ناپذیری تجربه عرفانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده سید احمد فاضلی
- استاد راهنما صادق لاریجانی یدالله یزدان پناه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده در نوشته پیش روابتدا به مفهوم و نیز سرشت تجربه دینی وعرفانی پرداخته شده است و ضمن بررسی عناصر تحلیلی و درون مایه های آنان، نسبت تجربه دینی و عرفانی و تقسیمات آنها مورد توجه بوده است. مفهوم شناسی تفصیلی"بیان"بخش دیگری از این تحقیق را به خود اختصاص داده است و در ادامه ضمن اشاره به مواردی که در مظان خلط با بیان ناپذیری است، اهم دلایل بیان ناپذیری طرح،تحلیل و بررسی شده است و نتیجه آنکه دلایل بیان ناپذیری ادعا شده مفید به مقصود-بیان ناپذیری مطلق تجربه عرفانی- نیستند. در ادامه تحلیلهایی به نفع بیان پذیری بررسی شده است و در نهایت سوال از امکان بیان تجربه عرفانی با پاسخی مثبت مواجه می شود. واژگان کلیدی: تجربه دینی، تجربه عرفانی، تعبیر، توصیف، بیان ناپذیری
منابع مشابه
بیان ناپذیری تجربه های عرفانی از نگاه مولوی
بدون تردید یکی از موضوعات مورد اتّفاقِ تمامیِ عرفای شرق و غرب، این است که زبان برای بیان تجربه های عرفانی نارساست؛ یعنی حقایق و مفاهیم بلند عرفانی که برای اهل معرفت از طریق شهود حاصل می شود، قابل بیان نیست. مولانا جلال الدّین نیز در مثنوی به اشکال مختلف همین حقیقت را به زیبایی تبیین کرده و عملاً تنگنای زبان را در بیان حقایق عرفانی نشان داده است. برای بیان حقایق و مفاهیم عرفانی، چهار مانعِ موضوع، متکلّ...
متن کاملبیان ناپذیری تجربه عرفانی با نظر به آرای مولانا در باب «صورت» و «معنا»
بیانناپذیری تجربه عرفانی امری است که صوفیان با استعانت از رمزها و تمثیلهای متعدد و یا بهصراحت از آن سخن گفتهاند. به عقیده آنها، عظمت و کمال «معنی» به اندازهای است که «صورت» ظاهر به هیچرو نمیتواند آن را بیان کند. زبان عرفانی در بطن خود تناقض صورت و معنی را بازتاب میدهد؛ تناقضی که از ادراک صوفیان نسبت به «راز» سرچشمه میگیرد. «راز»ی در عمق «معنی» نهفته است که زبان نمیتواند آن را بیان ک...
متن کاملتجربه عرفانی و بیان پارادوکسی ( تجربه دیدار با خدا در سخن )
مقاله حاضر به تبیین " تجربه عرفانی" و " بیان پارادوکسی" می پردازد ؛ در بخش اول به کارکرد اصلی این دو مقاله ، در حوزه بیان توجه دارد که خارج کردن زبان از حالت اعتیادی و مرده و بخشیدن زندگی به آن است ؛ در نتیجه سخن گفتن به زبانی حقیقی و از روی صدق و یکی کردن دل و زبان . در بخش دیگر به این سوال های مهم پاسخ می دهند که آیا " متناقض نمایی" خصوصیت ذاتی تجربه عرفانی است و آیا محتوای تجربه عرفانی فقط ب...
متن کاملبیان ناپذیری تجربه عرفانی با نظر به آرای مولانا در باب «صورت» و «معنا»
بیانناپذیری تجربه عرفانی امری است که صوفیان با استعانت از رمزها و تمثیلهای متعدد و یا به صراحت از آن سخن گفتهاند. به عقیده آنها، عظمت و کمال «معنی» به اندازهای است که «صورت» ظاهر به هیچ رو نمیتواند آن را بیان کند. زبان عرفانی در بطن خود تناقض صورت و معنی را بازتاب میدهد؛ تناقضی که از ادراک صوفیان نسبت به «راز» سرچشمه میگیرد. «راز»ی در عمق «معنی» نهفته است که زبان نمیتواند آن را بیان کن...
متن کاملتجربه عرفانی در وکروم اروشی
وکروم اروشی نام نمایشنامه ای از کالیداس ،شاعر قوی طبعِ هندی است که تجربه ای عرفانی را در آسمانی خیالی و مثالی به تصویر می کشد و در قالب اسطوره، رمز و نماد بیان می کند.از سوی دیگر وکروم اروشی، شخصیت اصلی نمایشنامه ، زنی آسمانی نژاد، و پری ای خیالی است که متضمن معنی آنیمای یونگ ، « دئنا»ی اوستا و بازتاب صفت جمال الهی و عشق در عالم عرفان است. اهمیت تحقیق حاضر که به روش توصیفی تحلیلی،با تکیه بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023