بررسی نقش و کارکردهای کفاره در سیاست کیفری اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده فاطمه یوسفی
- استاد راهنما عادل ساریخانی جلال الدین قیاسی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
هدف از این تحقیق شناخت ماهیت، اهداف و کارکردهای کفاره جهت بهره مندی از آثار مثبت آن در جامعه و یاری رساندن به قانونگذار در تدوین قوانین بهتر و کارآمدتر می باشد. یافته های حاصل از این پژوهش این است که کفاره با خصوصیت امحاء آثار سوء جرم، نقش به سزایی در سیاست کیفری اسلام دارد و مکمل مجازاتهای رسمی می باشد. واژه کفاره در ادیان یهود و مسیحیت نیز مشاهده می شود اما تشریع آن با خصوصیات و شرایط خاص فعلی تنها در دین اسلام صورت گرفته و مفاهیم عام وخاص آن در آیات و روایات متعددی بیان شده است. وجوب کفاره در برخی جرایم، موید جزا بودن آن می باشد و تعابیر به کار رفته در قرآن، سنت و کلام فقها نیز مجازات بودن آن را تصریح می نماید. اما در عین داشتن ماهیت جزایی به دلیل وجوب برخی شرایط خاص از قبیل قصد قربت، نوعی عبادت به شمار می رود. خصوصیت بارز کفاره فقدان ضمانت اجرای بیرونی در آن است. بدین صورت که شخص مجرم به دلیل پشیمانی واقعی از جرم خویش، با میل باطنی و بدون هیچ فشار بیرونی اقدام به تنبیه خود می نماید. کفاره دارای اقسام و موجبات متعددی است. برخی از موجبات کفاره مطابق با قانون، جرم محسوب شده و دارای ضمانت اجرای رسمی هستند، برخی نیز با وجود گناه بودن فاقد هرگونه ضمانت اجرای بیرونی می باشند. و برخی دیگر شامل اعمال سهوی یا عبادات فوت شده هستند که گناه محسوب نمی شوند. خصالی که برای موجبات کفاره احصاء شده است و احکام آنها، هر یک به تفکیک تشریح شده و جهت شناخت بهتر این خودکیفری، آن را با مجازاتهای مالی و نهادهای غیرمالی مشابه مقایسه نموده و وجوه تشابه و تمایز آنها تبیین گردید. با عنایت به وجود هدفمندی در کل نظام هستی و به تبع آن احکام و مقررات جزایی، اهداف تشریع کفاره بررسی و به این نتیجه منتج گردید که این اهداف بیشتر متوجه شخص بزهکار و در جهت اصلاح و تربیت وی می باشند. البته توجه به خصال کفاره این مطلب را روشن نمود که شارع مقدس برخی اهداف اجتماعی را نیز در تشریع کفاره در نظر داشته است. کفاره همچون سایر احکام الهی دارای کارکردهایی است که طی دو بخش اخروی و دنیوی بررسی و در بخش دنیوی این نتیجه حاصل شد که اجرای کفاره کارکردهای فردی و اجتماعی مثبت فراوانی دارد که در نهایت منجر به کاهش بزهکاری در جامعه خواهد شد. جهت نیل به آثار مثبت کفاره در جامعه، اداء آن باید با میل باطنی کفاره دهنده و بدون هرگونه فشار بیرونی صورت گیرد. چرا که اجرای آن با ضمانت اجرای رسمی و با قهر و غلبه علاوه بر آن که ما را از کلیه آثار مثبت آن بهره مند نمی سازد، آثار منفی متعددی نیز به دنبال خواهد داشت. لذا باید بدون هیچ اجباری، تنها با برنامه های فرهنگی و آموزشی اداء این تکلیف الهی را در جامعه همگانی نمود. و با موشکافی در شرایط و خصوصیات آن و تعیین جایگزین هایی برای خصالی که در حال حاضر منتفی می باشند در جهت اجرایی شدن این خودکیفری و بهره مندی هرچه بیشتر از آثار مثبت آن تلاش نمود.
منابع مشابه
پاسخ به تروریسم و خشونت در سیاست کیفری اسلام
با وجود این که در مورد تعریف تروریسم اجماع قابل ذکری وجود ندارد، اما ارتکاب برخی اعمال که به ایجاد ترس, وحشت, ترور و کشتن بیگناهان منجر میشود، در بسیاری از نظامهای حقوقی به عنوان تروریسم جرمانگاری شده است. در سیاست کیفری اسلام، توسل به ترور، ایجاد رعب و وحشت و سلب آسایش عمومی، جرم تلقی شده و با پاسخ کیفری شدید و سختگیرانهای همراه است. در عین حال، در مواردی که توسل به خشونت با انگیزههای س...
متن کاملبررسی سیاست کیفری اسلام از منظر حدیث نبوی درءالحد
این مقاله به روش توصیفی و تحلیل اسناد (روایات به ویژه روایت عنوان مقاله آرای فقهاء به بررسی تفصیلی دلالی و درایی روایت مشهور نبوی "درءالحد" می پردازد و آثار و نتایج بسیار مهمی که در راستای سیاست کیفری اسلام مطرح است را از باب رویه ی اولیه و ثانویه بیان می کند. بدون شک ، شناخت مطلوب از مبادی تصوری و تصدیقی یک عنوان ، تاثیر زیادی در فهم ماهیت و لوازم قریب ان خواهد داشت . به عبارت دیگر تصدیقات ...
متن کاملعدالت در نظام کیفری اسلام
چکیده نگرش مذهبی و اعتقادی مردم هر جامعهای به عدالت، در حوزه نظام اجتماعی آنان متجلی میشود. مباحث نظری عدالت بین مسلمانان، به طور جدی از مباحث اعتقادی و کلامیآغاز گردید و سپس به حوزههای سیاسی و اجتماعی راه یافت. توجه به عدالت در آموزهها و قوانین اسلامینقش بالا و والایی دارد، به نحوی که موجب بقای نظام حقوقی و دینی میشود. قرآن کریم نیز از انسانها خواسته تا در هنگام صدور حکم و ایجاد قوانی...
متن کاملمجازات در حقوق کیفری اسلام
از جمله مسائلی که در حقوق کیفری اسلام بحثهایی را موجب شده است، فلسفه و هدف کیفر در شریعت اسلامی است. تحلیل و تفسیر این موضوع، اختلاف دیدگاه میان نصگرایان و مقاصدیون را سبب شده است. بر این اساس، از یک سوی، هدف کیفر در شریعت اسلامی سزادهی و بازدارندگی خاص و عام و تشفی خاطر مجنیعلیه بیان شده و از سوی دیگر برخی بر این باورند که در حقوق کیفری اسلام، هدف اساسی از و...
متن کاملفلسفه تنوع ضمانت اجراها در قتل از منظر سیاست کیفری اسلام
از آنجا که ارزش های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی که مورد حمایت نظام کیفری میباشند به لحاظ مرتبه و جایگاه یکسان نیستند، پاسخهای نظام کیفری نیز که عنوان مجازات یا کیفر دارند به حکم لزوم تناسب جرم و مجازات، متنوع و گوناگون میباشند. در سیاست کیفری اسلام نیز، با توجه به منشا و خاستگاه حقوق و از جمله حقوق کیفری، پاسخهای کیفری از ویژگیهای خاصی برخوردار است. یکی از ویژگی های حقوق کیفری اسلام...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023