بررسی رابطه اعتیاد به بازی های رایانه ای با مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهر اصفهان

پایان نامه
چکیده

یکی از مهم ترین پدیده های سرگرم کننده در عصر حاضر، بازی های رایانه ای هستند که با سرعت روزافزون، کودکان و نوجوانان زیادی را به خود جلب کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه اعتیاد به بازی های رایانه ای با مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوم راهنمایی نواحی پنج گانه شهراصفهان (تعداد 45184 نفر) می باشد، که با استفاده از فرمول محاسبه حجم نمونه تعداد 600 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای بر اساس نواحی، مقطع تحصیلی و جنسیت انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه : الف) پرسشنامه نیمه محقق ساخته اعتیاد به بازی های رایانه ای ، ب) پرسشنامه استاندارد مهارت های اجتماعی و ج) پرسشنامه محقق ساخته مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی دانش آموزان را استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه الف با استفاده از الفای کرونباخ (85/0)، بخش مثبت پرسشنامه (ب) 76/0و بخش منفی68/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش، در سطح آمار توصیفی از شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی، ازآزمون های تی مستقل، ضریب همبستگی و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره( مانوا) استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، بین اعتیاد به بازی های رایانه ای و مهارت های اجتماعی مثبت همبستگی منفی و معناداری وجود دارد، ولی بین اعتیاد به بازی های رایانه ای و مهارت های اجتماعی منفی دانش آموزان همبستگی مثبت و معناداربوده است. همچنین بین اعتیاد به بازی های رایانه ای با عملکرد تحصیلی دانش آموزان همبستگی منفی و معناداری وجود دارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران

این تحقیق با هدف بررسی نقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران انجام گرفته است. تحقیق از نوع همبستگی و روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق دانش آموزان متوسطه منطقه 3 شهر تهران که تعداد آنها 27535 نفر می باشد. از میان آنها تعداد 385 نفر بعنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنا...

متن کامل

بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران

عده ای معتقدند که بازی های رایانه ای رابطه منفی با عملکرد تحصیلی و وضعیت سلامت روانی داشته و بر میزان رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگی و گوشه گیری نوجوانانی که به این بازی ها می پردازند ، تاثیر دارد. هدف پژوهشی حاضر بررسی و مقایسه تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان (در سه گروه دانش آموزانی که از اینگونه بازی ها استفاده نمی کنند، کم استفاده می کنند و زیاد است...

متن کامل

رابطه عملکرد خانواده، هیجان خواهی و پرخاشگری با اعتیاد به بازی های ویدیویی در دانش آموزان

هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، هیجان‌خواهی و پرخاشگری در پیش‌بینی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی دانش‌آموزان بوده است. روش پژوهش، همبستگی بود. به همین منظور، 302 دانش‌آموز پسر دوره متوسطه اول از مدارس شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 با روش نمونه‌ گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار ...

متن کامل

رابطه عملکرد خانواده، هیجان خواهی و پرخاشگری با اعتیاد به بازی های ویدیویی در دانش آموزان

هدف پژوهش حاضر، بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، هیجان‌خواهی و پرخاشگری در پیش‌بینی اعتیاد به بازی‌های ویدیویی دانش‌آموزان بوده است. روش پژوهش، همبستگی بود. به همین منظور، 302 دانش‌آموز پسر دوره متوسطه اول از مدارس شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 با روش نمونه‌ گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار ...

متن کامل

تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان

چکیده هدف اساسی این پژوهش تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان می باشد. جامعة پژوهش شامل کلیة 140 نفر دانش آموز دختر سال سوم دبستان بود که در کلاس های تابستانی شهر سیرجان شرکت می کردند. با استفاده از روش سرشماری تعداد 136 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه سازگاری دانش آموزان  ابتدایی و آزمون خلاقیت تو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023