فن شناسی و آسیب شناسی مینیاتورهای مکتب هند و ایرانی (مطالعه موردی: جُنگ مینیاتور، متعلق به موزه هنرهای تزئینی اصفهان)

پایان نامه
چکیده

هنر ظریف و زیبای نگارگری در گستره ی تاریخ کتاب آرایی از جایگاه رفیعی برخوردار می باشد. نگاره های مغولی هند که بدان هند و ایرانی هم خطاب می گردد یکی از پر دامنه ترین و غنی ترین سبک های نقاشی اسلامی است و شاید در سراسر جهان اسلام از لحاظ تعداد آثار بر جای مانده بی نظیر باشد. وجود تعداد زیادی از آثار نفیس نگارگری در موزه ها، کتابخانه ها و مجموعه های خصوصی و نیز آسیب پذیری شدید آنها در رویارویی با عوامل محیطی موجب می شود تا حفاظت، مرمت و نگهداری آنها از الویت ویژه ای برخوردار باشد. در این راستا مجموعه ای شامل حدود 30 اثر مینیاتور منسوب به مکتب هند و ایرانی متعلق به قرن 11 هجری وجود دارد که هم اکنون در موزه هنرهای تزئینی اصفهان نگهداری می شوند. با کمال تأسف به دلیل عدم وجود فضای نمایشگاهی کافی و موضوع برخی از نگاره ها، امکان نمایش این آثار وجود نداشته و از این رو در مخزن موزه و در شرایط نامساعدی از آنها حفاظت می گردد. در میان این 30 اثر، 8 مرقع دو رویه وجود دارد که در طی گذر زمان و همچنین شرایط مورد نگهداری دچار آسیب هایی از جمله سایش، ریختگی رنگ ها، اسیدی شدن لایه تکیه گاه و آسیب های بیولوژیکی شده اند. به همین سبب بر آن شدیم که ضمن فن شناسی نگارگری این مکتب، به علل آسیب پذیری این آثار پرداخته و در نهایت راهکارها و اقدامات لازم را جهت حفاظت از آنها انجام دهیم. روش تحقیق بر اساس مطالعات کتابخانه ای، اینترنتی و تکیه بر مستندات و ابزار آزمایشگاهی می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فن شناسی،آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت باد بزن چینی متعلق به موزه مقدم

این پروژه براساس معرفی اثر، بررسی نوع مواد و تکنیک ها، شناسایی انواع آسیب و ارائه طرح حفاظت انجام شده است برای این منظور"بادبزن چینی" متعلق به موزه مقدم دانشگاه تهران جهت نمونه مطالعاتی انتخاب شده است.برای بررسی و شناسایی رنگدانه ها از عکسبرداری با لوپ دیجیتال دستی، فلورسانس اشعه ایکس، طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه و تکنیک عکاسی مادون قرمز استفاده شده است. گونه الیاف کاغذ، پارچه، چوب با ...

فن شناسی و آسیب شناسی دو خنجر مفرغی از هزارۀ دوم قبل از میلاد متعلق به محوطۀ باستانی گَروی

The objects of the study are two bronze daggers dated back to the late Bronze Age and early Iron Age. They lack any ornaments and there is corrosion and oxidation in their surface. The purpose of this study is to recognize the technological and pathological research on the mentioned objects through comparative and pathological studies and library method, to conduct the technological and patholo...

متن کامل

فن شناسی و آسیب شناسی آثار شیشه ای موزه مقدم

طبق اطلاعات به دست آمده از کاوش های باستان شناسان صنعت شیشه سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد. صنعت شیشه در دوره ی اشکانی و ساسانی نیز رونق داشته اما متأسفانه تعیینمحل ساخت، قدمت و اصالت بیشتر آثار متعلق به این دوره ها مورد ابهام است. با توجه به اینکه نحوه ی دسترسی به ظروف شیشه ای مورد مطالعه در موزه ی مقدم، خریداری ذکر شده است بنابراین در این پروژه سعی شده است تا با مطالعه ی تطبیقی این آثار ...

فن شناسی و آسیب شناسی ظروف شیشه ای موزه مقدم

طبق اطلاعات به دست آمده از کاوش های باستان شناسان صنعت شیشه سازی در ایران پیشینه ای طولانی دارد. صنعت شیشه در دوره ی اشکانی و ساسانی نیز رونق داشته اما متأسفانه تعیین محل ساخت، قدمت و اصالت بیشتر آثار متعلق به این دوره ها مورد ابهام است. با توجه به اینکه نحوه ی دسترسی به ظروف شیشه ای مورد مطالعه در موزه ی مقدم، خریداری ذکر شده است بنابراین در این پروژه سعی شده است تا با مطالعه ی تطبیقی این آثار...

فن شناسی و آسیب شناسی آجرهای مکشوفه از منطقه تل آجری متعلق به دوره هخامنشی

محوطه "تل آجری" یکی از محوطه های باستانی است که در شهرستان مرودشت واقع شده و تا کنون سه فصل از کاوش را پشت سر نهاده است. آنچه محوطه تل آجری را حائز اهمیت می کند کشف بقایای معماری مزّین به آجرهای لعابداری است که با توجه به لایه نگاریهای باستان شناسی به عهد هخامنشی تعلق دارد. در پایان نامه حاضر سعی بر این است که با انجام مطالعاتی در راستای فن شناسی و آسیب شناسی آجرهای لعابدار این محوطه به اطلاعاتی...

هنرهای صناعی به مثابۀ رسانۀ هویت: آسیب شناسی هنر ملیله کاری اصفهان

ملیله کاری یکی از مهم ترین شاخه های هنر فلزکاری است که همواره جزء جدانشدنی هنرهای صناعی اصیل و معرف فرهنگ، هویت ملی و ارز ش های ایرانی اسلامی و وجوه مادی و معنویِ فرهنگ سنتی و هنری شهر اصفهان بوده است؛ اما به رغم پیشینۀ درخشان این هنر در شهر اصفهان، وضعیت امروزی آن از حیثِ گستره، میزان هنرمندان فعال، بازار هنری، فرایند آموزش و توزیع و مصرف آن نگران کنند ه است. بدین منظور در پژوهش حاضر تلاش شد تا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی و تاریخی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023