تاثیر قرائات بر مکتب نحوی کوفه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده اسماعیل یوسفی
- استاد راهنما احمد نهیرات هادی رضوان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
نحویان بالاتفاق معتقدند قرآن مصدر و منشأ بنای اصول و قواعد نحو است. مکاتب مختلف نحوی هرکدام به طریقی از منبع فیاض قرائات قرآنی در رابطه با تدوین و تأیید قواعد نحوی خویش اثر پذیرفته اند اما مکتب نحوی کوفه در این زمینه بیشتر از دیگر مکاتب نحوی به قرائات مختلف قرآنی استشهاد نموده و استناد به قرائات را در سرلوحه کار خویش قرار داده است. کوفیان از قرآن در برابر خود افقهای تازه ای گشودند و همه قرائات قرآنی را بدون تأویل پذیرفتند. از آنجایی که کوفیان اهل فلسفه و منطق نبودند لذا برخلاف بصریان قرائت قرآنی را که اساس آن نقل و روایت می باشد بر قیاس ترجیح داده و قواعد نحوی مکتب خویش را بر پایه آن استوار نمودند. کوفیان بر این باور بودند که قرآن به لغات فصیح مختلفی نازل شده است. لذا هیچ لغتی را بر دیگری ترجیح ندادند. رایت علم نحو را در کوفه، کسائی و شاگردش فرّاء در دست گرفتند به طوری که کسائی بدان حرارت بخشید و در شریاننهایش خون نشاط و تجدد را به جریان درآورد و به فضل کوششهای علمی فرّاء، مکتب نحوی کوفه به مرحله نضج و تکامل رسید.البته قبل از آنان نیز کسانی در شکل گیری نحو کوفی نقش داشتند اما نتیجه بذرها و ثمره نهالی که کاشتند به دست کسائی بارور شد. قرائات مختلف قرآنی به طرق مختلفی بر نحو کوفی تاثیر گذاشته است که غالبا در وضع و تایید نحوکوفی، نحویان کوفه را یاری داده است این تحقیق به بررسی تاثیر قرائات قرآنی برنحو کوفی پرداخته و طرق مختلف تاثیرگذاری قرائت برنحوکوفی را با ارائه شواهد مختلف بیان می دارد. کلمات کلیدی: قرائات قرآنی، مکتب نحوی کوفه، کسائی، فرّاء.
منابع مشابه
چند و چون مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه
در این مقاله چگونگی مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه را کاویدهایم. آنان در برابر برخی از قواعد اختلافی، مواجهه منفعلانه از خود نشان دادهاند. بدین معنا که بدون توجّه به معنای آیه، به دیدگاه نحوی یکی از دو مکتب بصره و کوفه گرایش پیدا کردهاند و در قبال برخی دیگر از آنها، مواجهه فعّالانه داشتهاند. تنها مفسّری که در تمامی قواعد مواجهه فعّالانه از خود بروز داده، علامه طباطبایی است.
متن کاملچند و چون مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه
در این مقاله چگونگی مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه را کاویده ایم. آنان در برابر برخی از قواعد اختلافی، مواجهه منفعلانه از خود نشان داده اند. بدین معنا که بدون توجّه به معنای آیه، به دیدگاه نحوی یکی از دو مکتب بصره و کوفه گرایش پیدا کرده اند و در قبال برخی دیگر از آنها، مواجهه فعّالانه داشته اند. تنها مفسّری که در تمامی قواعد مواجهه فعّالانه از خود بروز داده، علامه طباطبایی است.
متن کاملمکتب تفسیری کوفه در دو قرن اول (تا پایان سال200)
چکیده پایان نامه : پیامبر اکرم (ص) اولین مفسر قرآن بودند بعد از ایشان صحابه ی آن حضرت به تفسیر قرآن پرداختندکه با محوریت هریک از صحابه برجسته حضرت در شهرهای مختلف جلسات تفسیر برگزار شد و منجر به شکل گیری مدارس یا مکاتب تفسیری شد. از جمله این مدارس، مدرسه ی ابن عباس در مکه، ابی بن کعب در مدینه و ابوموسی اشعری در بصره است. ابن مسعود، به عنوان معلم قرآن در زمان عمر به کوفه فرستاده شد؛ وی جلساتی...
مروری بر تاریخ « اختیار» در قرائات و ضوابط قرائات معتبر
اختیار در قرائات از مباحث مهمی است که با ضوابط و معیارهای خاص آن قرائات صحیح مشخص می شود. پس مسلم است که به طور غیر رسمی، اختیار در قرائات از اواخر قرن اول پدید آمده بود و این جریان با اقدام ابن مجاهد در اول قرن چهارم و عنایت ویژه به قرائات سبع محدود شد، هرچند هم زمان با ابن مجاهد و پس از او دانشمندانی به اختیار در قرائات پرداختند. این بحث بیش تر مورد توجه دانشمندان اهل سنت و تا حدودی مورد ق...
متن کاملسیرتطور تاریخی غلو در سه مکتب کلامی کوفه، قم و بغداد
غلو و مصادیق آن در طول تاریخ امامیه همواره محل بحث بوده، و دربارۀ حدود و ثغور آن اختلافاتی وجود داشته است. برخی اعتقادات گاهی غلوآمیز تلقی شده، و گاهی به همانها طور دیگری نگریسته شده است. در این مطالعه بنا داریم سیر تطور تاریخی مسئلۀ غلو را بازکاویم و منشأ برخی اختلافات در سه مکتب کوفه، قم و بغداد را در تعریف آن بازشناسیم؛ همچنانکه میخواهیم بدانیم کدام شخصیتها در این مکاتب و هر یک به سبب چه...
متن کاملتأثیر قرائت های قرآنی بر دیدگاه های نحوی مکتب بصری و کوفی
مقالة حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی تأثیر قرائت های قرآنی در دیدگاههای نحوی زبان عربی پرداخته است و بدین منظور ابتدا به تعریفی مختصر از انواع قرائت های قرآنی در دو نوع مشهور آن؛ یعنی قرائت های مقبول و قرائت های شاذّ پرداخته و سپس با اشاره به دیدگاه های نحویان بزرگ زبان عربی، سعی کرده است که میزان استناد این دیدگاه ها را به قرائت های قرآنی و میزان ارتباط بین قرائت های مزبور و قواعد نحوی را...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023