تاثیر فرهنگ بومی بر آثار داستانی جلال آل احمد و احمد محمود
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مرضیه عفتی
- استاد راهنما غلامحسین شریفی تقی اژه ای
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
داستان نویسی به شیوه¬ی نوین در ایران سابقه ای کوتاه دارد و نقطه¬ی آغاز آن به ابتدای دوره¬ی مشروطه باز می-گردد. داستان های امروزی بر خلاف نمونه های کلاسیک خود نه تنها برای طبقه¬ی اشراف ارزش قائل است بلکه به مردم عادی و دیگر اقشار جامعه نیز اهمیت می¬دهد. داستان نویسان معاصر مشکلات و مسائل طبقات محروم جامعه را در قالب داستان های خود می¬گنجانند وبه این قشر اجازه¬ی حضور در ادب معاصر را می¬دهند. با ورود این شخصیت ها به داستان و رمان معاصر، فرهنگ و آداب و رسوم شان نیز به این آثار راه می¬یابد. با توجه به اینکه این نویسندگان در شهرهای مختلف زندگی می¬کنندبنابر این آداب و رسوم شهر و محیط زندگی شان نیز به آثارشان راه می¬یابد. شخصیت ها، گویش وظاهرشان و فضای داستان از جمله مواردی است که نشان دهنده¬ی بازتاب محیط زندگی نویسنده در داستان است. این موارد خود بخشی از فرهنگ بومی را شکل می¬دهد که قادر است داستان را از جنبه های گوناگون تحت تأثیر خود قرار دهد. در این پژوهش دو نویسنده – جلال آل احمد و احمد محمود – از شهرهای مختلف گزینش شده اند تا بارتاب فرهنگ بومی در آثارشان با نگاهی تحلیلی و مقایسه ای مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام این پژوهش تمام آثا ر داستانی هر دو نویسنده مورد مطالعه قرار گرفته و عناصر گوناگون فرهنگ بومی از آنها استخراج شده است
منابع مشابه
بررسی کلیشه های جنسیتی در آثار داستانی جلال آل احمد
با تحولات اجتماعیِ صورت گرفته در جوامع بشری، اساس تفکر مردسالارانه مورد تردید و پرسش قرار گرفته و وضعیت زنان دستخوش تحولات اساسی شده است. از تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان حضور آن ها در صحنه های گوناگون اجتماعی و به عهده گرفتن نقش هایی فراتر از نقش های فیزیکی است که جامعۀ کهن در قرون و اعصار گذشته به آن ها تحمیل کرده و در صدد تداوم آن است. اما به رغم تغییرات آشکاری که با تلاش زنان در این زمینه ...
متن کاملروششناسی جلال آل احمد
تبیین روششناختی عملکرد جلال آلاحمد در حوزه انسانشناسی و فرهنگپژوهی، میتواند نموداری دقیق از منش فکری ـ عقیدتی او به دست دهد، چرا که آلاحمد معتقد بود با ابزارها و روشهای غربی نمیتوان به توصیف درستی از موقعیت ایران دست پیدا کرد. او در مواجه با مسائل، میکوشید آنها را به شکلی ملموس و عینی توصیف کند و در نهایت راهکارهایی ارائه دهد. در مقاله حاضر کوشیده شده است با توصیف معرفتشناسی آلاحمد...
متن کاملنقد بومی گرایی در اندیشه جلال آل احمد
نقد و ارزیابی جریان های فکری ایران معاصر، متأثر از چگونگی برخورد آنها با مسأله ی سنت و تجدد است. در تلاقی ایرانیان با دنیای مدرن ، نخبگان فکری با قضاوت درباره ی این دو گزینه ، در عین حال از بعد نظریه پردازی نیز، جهت حرکت خود را تعیین می کردند . در مقاله ی حاضر با اشاره به نیازهای فکری در فهم سه رویکرد تجددگر ا، بومی گرا و گزینش گرا با تمرکز بر اندیشه ی آل احمد مورد ارزیابی قرار می گیرد. جلال آل...
متن کاملنقد بومی گرایی در اندیشه جلال آل احمد
نقد و ارزیابی جریان های فکری ایران معاصر، متأثر از چگونگی برخورد آنها با مسأله ی سنت و تجدد است. در تلاقی ایرانیان با دنیای مدرن ، نخبگان فکری با قضاوت درباره ی این دو گزینه ، در عین حال از بعد نظریه پردازی نیز، جهت حرکت خود را تعیین می کردند . در مقاله ی حاضر با اشاره به نیازهای فکری در فهم سه رویکرد تجددگر ا، بومی گرا و گزینش گرا با تمرکز بر اندیشه ی آل احمد مورد ارزیابی قرار می گیرد. جلال آل...
متن کاملمطالعۀ نقد روانشناسی آثار جلال آل احمد
در این مقاله سعی بر آن است تا با تحلیل روانشناسانه شارل مورون به نقد و بررسی آثار جلال آل احمد بپردازیم. امروزه، مطالعات زیاذی در باب افکار و آراء این نویسنده شده ولی کسی انطور که باید به بررسی لایه های زیرین آثار وی به منظور دستیابی به ناخودآگاه آثارش نپرداخته است. برای نیل به این مقصود، از نقد روانشاناسانه مورون بهره گرفته ایم و با بررسی تمامی آثار آل احمد و با کنار هم قرار دادن استعاره ها و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023