بررسی تطبیقی جریان های بنیادگرایی در ادیان ابراهیمی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان
- نویسنده حسین میرصادقی
- استاد راهنما حسین حیدری جواد روحانی رصاف
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
بنیادگرایی به معنای دفاع سرسختانه از هویت تهدید شده به شیوه خردستیزانه و ستیزه جویانه است که هدف از آن رجعت به بنیادهای اولیه دین از طریق تفسیر ظاهری کتب مقدس می باشد. بنیادگرایی اصطلاحی است که از مسیحیت وارد یهودیت و اسلام گردیده است. این پدیده نوظهور و مباحث پیرامونی آن که از دهه 1980 مورد توجه بیش تر محافل علمی، دینی و سیاسی قرار گرفته است امروزه نه تنها از درجه اهمیت آن کاسته نشده است، بلکه تبدیل به یکی از مباحث جنجالی عصر حاضر گردیده و معادلات بین المللی نیز شدیدأ از آن متأثر گردیده است. در هر یک از ادیان ابراهیمی جریان های مختلف بنیادگرا وجود دارد که از جمله در یهودیت می توان به جنبش گوش امونیم، در مسیحیت جنبش اکثریت اخلاقی و در اسلام نیز به سازمان القاعده اشاره نمود که سرچشمه تفکرات تمامی آنها تماماً بستگی به نوع تفسیر آنها از کتاب مقدس دارد. یکی از مشخصات بارز بنیادگرایان تعارض با فرهنگ سکولار و حتی دگراندیشان می باشد که این تعارض در بسیاری از موارد منجر به بروز خشونت هایی نیز می گردد. نگاه بنیادگرایان به مسائلی همچون سکولاریسم، دموکراسی، فمینیسم و... نگاهی ویژه و متفاوت می باشد که از این حیث نه تنها از دیگر طیف های دینی جدا می گردند بلکه حتی در مقابل آنها نیز قرار می گیرند. اکثر این بنیادگرایان ویژگی های مشترک فراوانی نیز با یکدیگر دارند که از آن جمله می توان به انحصارگرایی، زن ستیزی، کسب قدرت سیاسی، ستیزه جویی، متن محوری، موعودگرایی، دوگانه انگاری و ... نام برد. روش تحقیق در انجام این پایان نامه کتابخانه ای بوده و از منابع اینترنتی و چندین مصاحبه مطبوعاتی مستقیم با رهبران گروه های بنیاد گرا در هر سه دین نیز استفاده شده است. سعی شده است که از منابع دست اول زبان های عربی، فارسی و انگلیسی و دائره المعارف های معتبر استفاده شود تا قضاوت های انجام شده بر پایه اطاعات صحیح باشد این پایان نامه دارای دو بخش است و در بخش اول جریان های بنیاد گرایی در سه دین ابراهیمی مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم که چالش های بنیاد گرایی نام دارد در فصل هایی جداگانه موضع این بنیادگرایان در قبال موضوعاتی مانند مدرنیته، سکولاریسم، دموکراسی، خشونت و زنان بررسی شده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی در ادیان ایران باستان « دجال » و ادیان ابراهیمی
عقیده به ظهور « موعود » مخصوص به دین یا ملّت خاص نیست. هر یک از ملل منتشر در عالم به نوعی بدان اقرار آورد هاند؛ و برای رهایی جهان از چنگال ظلم و تباهی، ظهور نجی آخرالزمان را انتظار می کشند؛ و بالطبع هر ملّتی بنا بر آموز ههای دینی خود از آخرالزمان و جزئیات آن به نوعی سخن به میان آورد هاند امّا چیزی که غیرقابل انکار است وجود نقاط مشترک بسیاری است که نه تنها در ادیان ابراهیمی بلکه در غالب ادیان شاه...
متن کاملبررسی تطبیقی در ادیان ایران باستان « دجال » و ادیان ابراهیمی
عقیده به ظهور « موعود » مخصوص به دین یا ملّت خاص نیست. هر یک از ملل منتشر در عالم به نوعی بدان اقرار آورد هاند؛ و برای رهایی جهان از چنگال ظلم و تباهی، ظهور نجی آخرالزمان را انتظار می کشند؛ و بالطبع هر ملّتی بنا بر آموز ههای دینی خود از آخرالزمان و جزئیات آن به نوعی سخن به میان آورد هاند امّا چیزی که غیرقابل انکار است وجود نقاط مشترک بسیاری است که نه تنها در ادیان ابراهیمی بلکه در غالب ادیان شاه...
متن کاملرسالتشناسی الیاس در ادیان ابراهیمی
الیاس نبیj از شخصیتهای مشترک ادیان ابراهیمی و یادشده در قرآن و کتاب مقدس است. تصویر رسالت او در این کتب، بیانگر چیرگی او بر فضای فرهنگی معاصرش، و نیز ترسیم الگویی علمی و عملی در تحقق رسالت دینی است. با اتخاذ نگرشی روشمند به جایگاه کتاب مقدس در تفسیر قرآن، میتوان گفت دستکم بخشهایی از این سه کتاب میتوانند در فهم متن یاری کنند. رهیافت «بینامتنیت» در موضوع الیاس، ما را به فهم بهتری از آیات قرآ...
متن کاملآموزه توحید در ادیان ابراهیمی
توحید اصل ادیان ابراهیمی است. این صفت الهی که همواره مرز ایمان و شرک بوده است، در سه دینِ ابراهیمیِ یهودیت، مسیحیت و اسلام تبلور یافته است. توحید در یهودیت و اسلام، توحید ناب است؛ اما توحید در مسیحیت، توحید تثلیثی است. یعنی تبلور سه اقنوم پدر، پسر و روحالقدس در یک ذات (خدا). این مقاله بر اساس مطالب کتاب مقدس، قرآن و کلمات بزرگان این ادیان، درصدد تبیین این آموزة الهی در این سه دین است و پس از تب...
متن کاملحکمت در هندسه معرفتی ادیان ابراهیمی
تاریخ را میتوان تکاپوی بشر برای رسیدن به حکمت دانست. حکمت حلقه اتصال آموزههای همه ادیان است؛ زیرا همگی به درستی یا به خطا، در پی کشف واقعیات، سازگاری و استفاده از آنها در جهت سعادت دیرپای بودهاند. از سوی دیگر، مفهوم حکمت که هردو بُعد نظری و عملی مذکور را دربر میگیرد، شامل معارف آسمانی و زمینی است و چونان پلی، معارف آسمانی و زمینی را به یکدیگر پیوند میدهد. این جستار، عمدتاً با استناد به ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023