بررسی آراء اخلاقی جان دیویی و ملامحسن فیض کاشانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده شهرزاد راهنما بیات
- استاد راهنما مهدی زمانی محمدحسن کریمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده هر چند جان دیویی به فلسفه ی اخلاق و فیض کاشانی بیشتر به علم اخلاق پرداخته است، مقایسه ی آراء اخلاقی این دو، شاید بتواند نتایجی مفید به دست دهد. دیدگاه ابزارگرایانه و پیامدگرایانه ی دیویی در تمامی ساحت های فرااخلاقی، اخلاق هنجاری و کاربردی وی موثر است. وی با رد هدف غایی و با توجه به اصول و معیارهای تجربه، تنها به محیط طبیعی و اجتماعی توجه دارد و براین اساس شیوه ی حل مسأله را ارائه می دهد که با توجه به این روش که مبتنی بر رویکردی علمی و آزمایشی است، فرد در موقعیت های اخلاقی، دست به انتخاب می زند و فرایند رشد که اصلی ترین ارزش در زندگی است، تأمین می شود. بنابراین درباره ی مولفه های فرااخلاقی اندیشه های وی، می توان تغییر، رشد، ابزارانگاری و ارتباط بین نظر و عمل و درباره ی مولفه های اخلاق هنجاری اندیشه های وی، تجربه، روش مشکل گشایی، زمینه گرایی و آزادی را نام برد و در مورد مولفه های تربیت اخلاقی، عوامل درونی موثر بر تربیت؛ رغبت، هدف و ذهن درکنار عامل بیرونی موثر بر تربیت؛ طبیعت را نام برد. او با دیدگاه غایت گرایانه در زمینه ی اخلاق هنجاری، به اخلاق فضیلت مند و وظیفه نگر، جهت و صبغه ای سازنده و جهت دهنده می دهد. دیدگاه وی استوار بر مبانی کلامی، عرفانی و فلسفی است و او با استفاده از این دیدگاه، با ارائه ی مبانی تربیت اخلاقی؛ تغییرپذیری خلق، نیت و اعتدال جامع و اصول هدایت گر بشر؛ استفاده از کلام وحی وکلام و سنت معصومین، فرد را در رسیدن به خودآگاهی و خداآگاهی و نائل شدن به کمال حقیقی یاری می رساند. بنابراین درباره ی مولفه های فرااخلاقی اندیشه های وی، می توان اهمیت ارزش فی نفسه همراه با ارزش ابزاری، واقعی بودن و مطلق بودن ارزش و در مورد مولفه های اخلاق هنجاری اندیشه های وی، قرب الهی، تحصیل خوبی از طریق تصفیه و تهذیب؛ کسب فضایل و رفع رذایل، با استفاده از عبادت و اخلاق را نام برد و در مورد مولفه های تربیت اخلاقی، در کنار تربیت عرفانی، می توان تغییرپذیری خلق، اعتدال جامع، نیت، امتیاز معارف وحیانی بر برهانی، ضرورت دین در افزایش قوه ی تفکر و سازندگی اجتماعی را نام برد. هر چند هر دو فیلسوف به فرد، رشد فردی، تجربه، آزادی، جامعه و بهسازی جامعه بذل توجه داشته اند، فیض تحت تأثیر تعالیم دینی از بعدی الهی و معنوی به این مسائل می نگرد و بر همین اساس به ارائه ی راه کارهای موثری برای تربیت و خودسازی فرد و بهسازی جامعه می پردازد. درحالی که در آراء دیویی جنبه های روحانی و معنوی الهی تربیت اخلاقی نادیده گرفته شده است و ارزش ها و اخلاقیات در سطح سازگار کردن انسان با محیط طبیعی و اجتماعی فرو کاسته شده است. واژگان کلیدی: جان دیویی- ملامحسن فیض کاشانی- پراگماتیسم – نظریه ی اخلاقی – تعلیم و تربیت
منابع مشابه
فقه اخلاقی تربیتی فیض کاشانی
فقهالاخلاق و فقهالتربیه رویکردی میانرشتهای است که در آن گزارههای فقهی نگاهِ اخلاقی تربیتی بررسی میشود و علاوه بر اینکه حکم فقهی مسئله تربیتی بیان میشود، برای احکام فقهی تحلیلهای اخلاقی تربیتی ارائه میگردد و تعامل و ارتباط فقه و اخلاق و تربیت در عرصههای گوناگون نشان داده میشود و با استفاده از احکام فقهی اخلاقی، نظامسازی اخلاقی به وجود میآید. فیض کاشانی دانشور برجستة جهان اسلام به دلی...
متن کاملروشهای تربیت اجتماعی از منظر ملامحسن فیض کاشانی (ره)
با توجه به اینکه یکی از مشکلات مهم عصر ما بحران هویت اجتماعی و فقدان معنویت است، امروزه تربیت اجتماعی به عنوان یکی از ساحتهای تربیت مورد توجه جدی اندیشمندان علوم تربیتی قرار گرفته است. تربیتیافتگی اجتماعی انسان سبب غلبه فرد بر خودمحوری در زمینههای معرفتی، ارتباطی و عاطفی میشود. یعنی انسانها حال و وضع، شناخت، اطلاعات، علایق و رفتار خود را ملاک و معیار قضاوت قرار نمیدهند بلکه سعادت خود را د...
متن کاملمطالعه تطبیقی آرای تربیتی ملامحسن فیض کاشانی و جان آموس کمنیوس
چکیده هدف این تحقیق مطالعه تطبیقی آرای تربیتی ملامحسن فیض کاشانی و جان آموس کمنیوس است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی است که به بررسی دیدگاه های تربیتی فیض کاشانی و کمنیوس در مورد سه رکن تربیت (هدف، اصل، روش) می پردازد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه منابع اسناد، مدارک، کتب، مقالات، مجلات و پژوهش هایی که انجام شده. نمونه ی پژوهشی این پایان نامه عبارت است از کلی...
بررسی انتقادی دیدگاههای سلبی جان دیویی از ایدهآلهای اخلاقی
رویکرد دیویی در اخلاق «ابزارانگاری» نامیده می شود. از نظر دیویی ملاکها و اصول اخلاقی «قوانین» نیستند بلکه ایده های کلی هستند که حاصل تجربهاند. این ایدهها، ابزارها یا روش هایی برای سر و کار داشتن با موقعیتهای جدید است. به اعتقاد دیویی تفکر ابزاری برای گذشتن از یک موقعیت مفروض آکنده از ابهام و ناهماهنگی به یک موقعیت جدید و بهتر است. لازمه این رویکرد پراگماتیستی این است که شرایط تضمین اح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023