تکلیف اخلاقی از منظر قرآن در مقایسه با دیدگاه ایمانوئل کانت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
- نویسنده دلیر عباسی
- استاد راهنما سید علی علم الهدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تحقیق حاضر به تحلیل موضوع تکلیف اخلاقی از منظر قرآن در مقایسه با دیدگاه ایمانوئل کانت می پردازد. این تحقیق در پی یافتن پاسخ سوألات زیر است: 1 ـ دیدگاه قرآن و کانت پیرامون واقع گرایی در ارزش های اخلاقی چیست؟ 2 ـ دیدگاه قرآن و کانت پیرامون اختیار و اراده ی انسان چیست؟ 3 ـ دیدگاه قرآن و کانت پیرامون ارزش های اخلاقی چیست؟ 4 ـ ضمانت اجرایی احکام اخلاقی از دیدگاه قرآن و کانت چیست؟ 5ـ ملاک مطلق بودن احکام اخلاقی از دیدگاه قرآن و کانت چیست؟ از نتایج این تحقیق چنین برمی آید که: • قرآن و کانت هیچ کدام تکالیف اخلاقی را مرتبط با واقعیت نمی دانند. با این تفاوت که کانت منبع و سرچشمه ی احکام اخلاقی را عقل آدمی و قرآن آن را آفریدگار جهانیان می داند. • قرآن معتقد به وجود اراده ی آزاد در انسان هست و کانت وجود اراده ی آزاد برای انسان را فرض می گیرد و آن راشرط مکلّف بودن انسان می داند. • کانت در ارزش های اخلاقی یک وظیفه گراست؛ ولی دیدگاه قرآن در این رابطه سعادت گرایانه است. • کانت وجود خدا را برای پذیرش احکام اخلاقی از سوی انسان ، فرض گرفته و قرآن، خدا و نظام جزا و پاداش او را برترین ضمانت اجرای احکام اخلاقی محسوب می کند. • کانت احکام اخلاقی را فی حدنفسه احکامی مطلق می داند؛ ولی قرآن اطلاق احکام اخلاقی را براساس مطابقت با فطرت توجیه می نماید. در انجام این تحقیق از روش کتابخانه ای و برای گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها از روش تحلیلی- اسنادی استفاده شده است. واژگان کلیدی: تکلیف - قرآن- ایمانوئل کانت- ارزش های اخلاقی- خوب- بد- فطرت.
منابع مشابه
جایگاه نیّت اخلاقی درعملکرد افراد از منظر قرآن در مقایسه با دیدگاه ایمانوئل کانت
تحقیق حاضر به تحلیل موضوع نیّت اخلاقی از منظر قرآن در مقایسه با دیدگاه ایمانوئل کانت می پردازد. • نیّت اخلاقی در قرآن؛ یعنی اراده ی نیک داشتن درانجام اَعمال وگزینش آن ها مطابق باخواست و رضایت ذات خداوند. • هدف از نیّت مطرح شده درقرآن تعلّق انسان به کمال حقیقی و برترین کمال که همان مقام قرب اِلیَ الله و رسیدن به مقام رفیع عبودیت است که ملازم با سعادت حقیقی انسان هم است. • قرآن درتعیین ارزش های اخلا...
15 صفحه اولتکلیف از دیدگاه ایمانوئل کانت و هارولد آرتور پریچارد
اصل تکلیف از اصل مهّم در فلسفه اخلاق ایمانوئل کانت است. اصل تکلیف از دیدگاه کانت اصلی عقلانی است. کانت با بیان امر مطلق و صورت های مختلف آن معیاری برای اخلاقی بودن یک عمل به دست می دهد. صورت کلّی آن، مطابقت اراده با قانون کلی است. همه تکالیف قابل استنتاج از این اصل عام هستند. اصل تکلیف برای هارولد آرتور پریچارد نیز از اهمیّت بسیار زیادی برخوردار است. با این تفاوت که پریچارد آن را شهودی می داند. او...
15 صفحه اولوجدان اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت وعلامه محمد تقی جعفری
یکی از مسائلی که در فلسفه همواره مطرح بوده است، مسئله وجدان اخلاقی است. در این زمینه اندیشمندان فراوانی به تفکر پرداخته اند؛ برای نمونه: کانت، علامه جعفری، روسو، فروید و .... با توجه به عنوان پژوهش که به دنبال مقایسه وجدان اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری(ره) و ایمانوئل کانت است، محقق در این پژوهش به تفسیر هر دو دیدگاه پرداخته است. محقق در این زمینه، ضمن بیان مبانی نظری وجدان اخلاقی مبتنی بر دیدگاه...
15 صفحه اولارزش اخلاقی صدق:بازسازی دیدگاه کانت از منظر عقلانیت نقاد
چکیده: هدف علم مسئلۀ مورد مناقشه بین رئالیستها و مخالفانشان است. رئالیستها معتقدند هدف علم دستیابی به نظریههایی است که توصیف و تبیین صادقی از جهان بهدست دهند. برای پاسخ به این مسئله که چرا باید هدف فعالیت علمی و معرفتی را چنانکه رئالیستها اصرار دارند رسیدن به صدق قرار دهیم پاسخهای متنوعی داده شده است. این مقاله بر آن است برای این مسئله پاسخی کانتی را در زمینة بحث رئالیسم علمی بازس...
متن کاملمقایسه تربیت اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و محمد حسین طباطبایی
هدف تحقیق در این پژوهش مقایسه تربیت اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و محمد حسین طباطبایی می باشد. روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی می باشد. نمونه پژوهشی این پایان نامه از میان جامعه مورد نظر منابع معتبر دست اول تا سایت های علمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از: منابع مختلف دست اول و دست دوم در دسترس شامل کتب، مقالات، مجلات و سایت های معتبر علمی. روش جمع آوری اطلاعات...
15 صفحه اولرابطهی حق و تکلیف در نظام سیاسی از دیدگاه کانت
در فلسفه کانت حق و تکلیف از مفاهمی متضایفند، یعنی دیگران حقوقی بر ما دارند و ما باید حقوق آنها را ادا کنیم و ادای حقوق دیگران تکلیف ماست. ما نیز حقوقی بر دیگران داریم که آنها باید آن را ادا کنند. تکلیف عملی است که انسان ملزم به ادای آن است. الزام عبارت است از وابستگی ارادهی کسی که مطلقاً خیر نیست، به اصل استقلال یا خودبسندگی: در حالیکه تکلیف عبارت است از ضرورت برونذهنی (عینی) یک عمل. انسان دا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023