تقریری جدید از نظریه ی امر الهی(رابرت مری هیو آدامز)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده میترا گلستانی
- استاد راهنما محسن جاهد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
رابرت مری هیو آدامز، از فیلسوفان معاصر دین معتقد است نظریات قبل از وی در این مورد، که آن ها را نظریات امرالهی اصلاح نشده می نامد، دارای مشکلاتی است. وی چندین مولفه را در رابطه با این نظریه بیان می کند و باور دارد که این مولفه ها موجب اصلاح شدن نظریه ی امر الهی و مبری شدن این نظریه از انتقاداتی است که بر آن وارد شده است. بر همین مبنا نظریه ی خود را در این مورد ، امر الهی اصلاح شده می نامد. از مولفه های مهم نظریه ی آدامز می توان به این مورد اشاره کرد: مغایر بودن با امر خداوند مهربان را ویژگی ذای خطا می داند، این نظریه را منحصر در قلمرو مومنین می داند، معتقد است که همه ی مفاهیم ارزشی را از این نظریه نمی توان استنتاج کرد و تاکید خود را تنها بر مفهوم خطا و جواز اخلاقی می برد. این نظریه هرچند از انتقاداتی که بر نظریات پیشین وارد شده است، مبری می شود، اما هنوز اشکالاتی بر آن وارد می شود. همچنین با توجه به مولفه ها و موارد نوینی که وی وارد این نظریه کرده است، انتقادات جدیدی بر این نظریه وارد می شود. از جمله این که این نظریه ما را، به دلیل باور داشتن به ارزش هایی مستقل از امر خداوند، از سرسپردگی به خداوند دور می کند، همچنین با وجود قیدهای بسیاری که بر این نظریه وارد می کند، از ارزش و اهمیت این نظریه کم می کند. این نظریه نسبت به نظریات دیگر در این رابطه برتری دارد و انتقادات کم تری بر آن وارد می شود و پایه های این نظریه را محکم تر کرده است، اما از انتقادات خاص خود، تهی نشده است. کلمات کلیدی: حسن و قبح، رابرت مری هیو آدامز، امر الهی، خطای اخلاقی.
منابع مشابه
رویههای باورساز ناظر به ارزش: معرفتشناسی اخلاق از دیدگاه رابرت مری هیو آدامز
رابرت آدامز کوشش میکند تا با الهام از نظریۀ رویههای باورساز آلستون دیدگاه خود را در معرفتشناسی اخلاق سامان دهد. وی با وضع اصطلاح رویههای باورساز ناظر به ارزش، ورودیهای ایجادِ باورهای اخلاقی از این رویهها را علاوه بر سنت تاریخی و فرهنگی شامل احساسات، عواطف، تمایلات و امیال ما نیز میداند. مجموعۀ این ورودیها به همراه تفکر در باب آنها، باورهای اخلاقی را به عنوان خروجی رویههای باورساز ناظر ب...
متن کاملتقریری جدید از وظیفهگرایی نتیجهگرا
مقاله حاضر در زمینۀ اخلاق هنجاری است که تلاش دارد نظریهای نو دربارۀ معیار درستی و نادرستی اعمال ارائه دهد. تقریرهای سنّتی نظریههای نتیجهگرایی (که معیار درستی عمل را خوبی نتایج آن میداند) و وظیفهگرایی (که معیار درستی عمل را ذات عمل بیان میکند، نه نتیجه) هر دو ناقص بوده و دارای اشکالاتی هستند. فیلسوفان اخلاق معاصر، با ادغام دو نظریۀ نتیجهگرایی و وظیفهگرایی سعی کردهاند نظریههای تلفیقی جدی...
متن کاملتقریری نو از اخلاق فضیلت: مولفه های فضیلت از دیدگاه رابرت آدامز
رابرت آدامز در کتاب نظریۀ فضیلت، میکوشد تا تقریری نو از اخلاق فضیلت ارائه دهد. از نظر او، مؤلفههای اصلی فضیلت عبارتند از «بودن در جهت امور خوب» و «ارزشمندی». خوبی مطابق با تلقی افلاطونی-الهیاتی آدامز، اینهمان با خداوند مهربان به عنوان «خوب نامتناهی» است و همۀ امور خوب به عنوان خوبهای متناهی، به میزان مشابهت با خداوند خوب و ارزشمنداند. بدین ترتیب، بودن در جهت امور خوب به شیوههای متفاوت رابط...
متن کاملگزارش، تحلیل و نقد نظریه امر الاهی آدامز
رسال? حاضر از چهار بخش تشکیل شده است. در بخش اول (بخش حاضر)، برخی مباحث مقدماتی از قبیل تقریرهای مختلف نظری? امر الاهی، تاریخچ? این بحث در غرب و اسلام، و نکاتی در معرفی آدامز ارائه شدهاند. بخش دوم به توصیف دیدگاههای آدامز دربار? ارزش، لزوم و به طور خاص نظری? امر الاهی او میپردازد. در این بخش، ابتدا برخی نکات روش شناختی را بیان خواهیم کرد که دیدگاه آدامز را درباره روش پژوهش در اخلاق روشن می...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023