شرح بیان ثصویری شعر مولوی در کتاب مثنوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده نفیسه میرزاپور
- استاد راهنما حبیب الله آیت اللهی مهدی پور رضاییان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده یکی از مهم ترین و مفیدترین فنون ادبی که شعر شاعر را در جایگاه والا قرار می دهد و ذهن خواننده را به خود جذب می کند، تصویرگری در شعر است که از مهمترین عناصر زیبایی شناسی در خلاقیت هنری است، به طوری که در شعر هر شاعر که تراووش و خودآرایی کرده، اهمیت و ارزش معنایی شعر را رسانده است. تصاویر داستان های مثنوی در میان منظومه های فارسی بی نظیر و به وسعت هستی است که پس از هشت قرن از تنوع، حرکت و حیات برخوردار است و ذهن و خیال هیچ شاعر، قادر به ساخت تصاویر زیبا و بی نظیر مولوی نیست و در واقع نشان دهنده ی این حقیقت است که او یک شاعر هنرمند است. مولوی از جنبه های مختلفِ تصویرگری شعر بهره برده است و از عناصر تصویرسازی چون رنگ، شکل و حرکت در هماهنگ ساختن و تناسب بیشتر بخشیدن به اجزای تصاویر استفاده کرده است. همچنین مولوی، مواد سازنده تصاویر یعنی تشبیه، استعاره و تمثیل را برای عینی و ملموس کردن اندیشه های ماورایی و مفاهیم غیبی بکار برده است به طوری که این مفاهیم با بکارگیری هنرمندانه ی این عناصر حتی برای خواننده ی عادی نیز قابل فهم و درک شده است. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است با رویکرد به اصول تصویرسازی و مواد سازنده ی تصاویر که برداشتی دیگر و خوانشی نو از این اثر را نشان داد. کلید واژه ها: تصویر، خیال،شعر، مولوی، مثنوی.
منابع مشابه
شورانگیزی در مثنوی مولوی
بی شک تراوش های اندیشه به عواملی بستگی دارد که بتواند ذهن و زبان و سبک بیان سخنور راتحت تأثیر قرار دهد و ممیز هنجار سخن او با سخن گویندگان دیگر شود. در مثنوی مولوی نیز انگیزه های گوناگونی مایه شورانگیزی تعابیر عارفانه می شود که خود در حوزه سبک شناسی اثار مولانا قابل تأمل بسیار است . از این گونه عوامل می توان به سیمای پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع)‘حسام الدین چلیی‘شمس تبریزی و ... اشاره کرد و جلوه ...
متن کاملزن در مثنوی مولوی
زن، روی دیگری از سکه هستی انسان در زمین است و هیچ رابطه خاصی میان انسان مذکر و خدا وجود ندارد تا بدان سبب مرد از زن برتر دانسته شود. در متون عرفانی فارسی ودر میان آن قشر فکری خاص که مولانا از زمره ایشان است ، زن و مرد با هم تفاوتی ندارند و حتی ما در تاریخ تصوف به زنان صوفی نیز بر خورد می کنیم که از حرمت معنوی همپای مردان برخوردار بوده اند. با این حال، سیمای زن در سنت ادبی فارسی، صرف نظر از م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023