بررسی تطبیقی ونفد وجوه اعجازاز ذیدگاه طبرسی وآلوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده عبدالزهرا جلالی
- استاد راهنما سیدرضا مودب علی احمد ناصح
- سال انتشار 1389
چکیده
بسم الله الرّحمن الرّحیم تقدیم به: رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم آخرین پیامبر الهی و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، شارحان و مفسران کتاب قرآن بویژه حضرت ولی عصرعجّل الله تعالی فرجه الشریف و به تمام آنهایی که در راه قرآن تلاش کردند وتقدیم به امام راحل که به راستی احیاگر قرآن و احکام نورانی آن بود. تقدیم به پدر و مادر عزیزم که مرا با اسلام و قرآن آشنا کردند و به همسر و فرزندانم که تحمل سختیها و مشکلات را بر من هموار ساختند و مرا در انجام این تحقیق یاری کردند و به همه کسانی که اینجانب را در به سرانجام رسیدن این کار مدد رساندند و به استاد بزرگ حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حجتی که سالها از محضرشان بهره ها برده ام و به استاد فرزانه و فقید حضرت آیه الله شیخ محمد هادی معرفت و به استاد ارجمند حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای مهدوی راد و همه اساتید بزرگوارم که حقّ بزرگی بر اینجانب دارند. تقدیر: حمد و سپاس فراوان از آن خدایی است که به ما توان اندیشیدن عنایت فرمود و ما را به راه اسلام و قرآن رهنمون شد. سلام و تحیت بر همه انبیاء و مرسلین و اهل بیت علیهم السلام نخستین منادیان توحید. خدای را بسیار شاکرم که مرا مشمول عنایتها و الطافش نمود تا این تحقیق سامان یابد. برخود تکلیف می دانم که از زحمات اساتید ارجمند حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید رضا مودب استاد راهنما ی این پایان نامه که در این زمینه اینجانب را راهنمایی فرمودند و نیز از حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر غلامحسین اعرابی و حضرت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علی احمد ناصح اساتید مشاور اینجانب در امر رساله تشکر نمایم که اگر راهنما یی ها و ارشادهای این بزرگواران نبود این کار به سر انجام نمی رسید و نیز از همه اساتید بزرگواری که این پایان نامه را قابل دانسته و با تذکرات سازنده خود بر اینجانب منّت گذاشته و با ارشادها و راهنماییهای آنها این کار سامان یافته است. این پایان نامه را اگر امتیازی است از آنِ اساتید بزرگوار می باشد و اگر نقص و اشکالی وجود دارد امید است که با تذکرات سازنده، اینجانب را وامدار خویش سازند. چکیده: یکی از مباحث مهم در خصوص قرآن، اعجاز و وجوه مختلف آن است که از هنگام نزول قرآن تاکنون در جامعه علمی مطرح می باشد. از آغاز، مباحث مربوط به فصاحت و بلاغت و همچنین نظم قرآن وپس از آن اعجاز علمی، اعجاز بیانی، اعجاز تشریعی ،از مباحث مهم در خصوص قرآن بوده اند. این پایان نامه، پژوهشی تطبیقی در بحث وجوه اعجاز به همراه نقد پیرامون دیدگاه دو مفسر بزرگ: امین الاسلام طبرسی درتفسیر مجمع البیان و سید محمود آلوسی درتفسیر روح المعانی می باشد. هر دو، به موضوع اعجاز و وجوه آن در تفسیرخود پرداخته اند ؛ ومی توان گفت که آلوسی- مفسر قرن سیزدهم-از طبرسی- مفسر قرن ششم- تأثیر پذیرفته است. محقق هدف خود را در این پژوهش، کشف و بیان وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه های طبرسی و آلوسی در وجوه اعجاز قرآن می داند. این دو مفسر هر یک با رویکرد خاص خود به مباحث مختلف اعجاز و وجوه آن نگریسته اند وضمن وجود تفاوت دیدگاه در برخی از موارد، مانند مبحث چگونگی تحدی، صرفه، اعجاز بیانی و اخبار غیبی؛ مشترکاتی نیز دارند. آلوسی نیز در برخی از وجوه مانند: مبحث اعجاز تشریعی، اعجاز عدم اختلاف قرآن(سلامت متن) و اعجاز محتوایی، ازدیدگاه های طبرسی تأثیر پذیرفته که در مواضعی با قید نام طبرسی یا مجمع البیان و در جاهای دیگر بدون قید اسم، نظریه او را ذکر کرده است. به نظر می رسدکه وجه افتراق دیدگاه های طبرسی و آلوسی در مورد وجوه اعجاز قرآن عبارتند از: اعجاز علمی و اعجاز در چگونگی تأثیر قرآن. در تحلیل و بررسی تطبیقی پیرامون این دو مفسر می توان گفت که: مطالب تفسیر طبرسی برخلاف آلوسی بهتر ساماندهی شده و همین رویه را تا پایان مجمع البیان رعایت کرده و سعی او این بوده که در ضمن نوآوری در طرح وجوه اعجاز و بررسی آنها به نقل دیدگاه های مختلف نیز اشاره نماید اما کمتر به تحلیل و داوری وگزینش نظر بهتر می پردازد. هر دو مفسر در برخی از موارد مشترکند با این تفاوت که آراء طبرسی در پاره ای از مسائل و موضوعات مانند: اعجاز تشریعی، اعجاز تأثیری، اعجاز علمی،از شفافیت واتقان بیشتری برخوردار است. کلیدواژه: اعجاز قرآن- تحدی قرآن- اعجاز علمی- اعجاز تشریعی- طبرسی- آلوسی. یکی از مباحث مهم در خصوص قرآن، اعجاز و وجوه مختلف آن است که از هنگام نزول قرآن تاکنون در جامعه علمی مطرح می باشد. از آغاز، مباحث مربوط به فصاحت و بلاغت و همچنین نظم قرآن وپس از آن اعجاز علمی، اعجاز بیانی، اعجاز تشریعی ،از مباحث مهم در خصوص قرآن بوده اند. این پایان نامه، پژوهشی تطبیقی در بحث وجوه اعجاز به همراه نقد پیرامون دیدگاه دو مفسر بزرگ: امین الاسلام طبرسی درتفسیر مجمع البیان و سید محمود آلوسی درتفسیر روح المعانی می باشد. هر دو، به موضوع اعجاز و وجوه آن در تفسیرخود پرداخته اند ؛ ومی توان گفت که آلوسی- مفسر قرن سیزدهم-از طبرسی- مفسر قرن ششم- تأثیر پذیرفته است. محقق هدف خود را در این پژوهش، کشف و بیان وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه های طبرسی و آلوسی در وجوه اعجاز قرآن می داند. این دو مفسر هر یک با رویکرد خاص خود به مباحث مختلف اعجاز و وجوه آن نگریسته اند وضمن وجود تفاوت دیدگاه در برخی از موارد، مانند مبحث چگونگی تحدی، صرفه، اعجاز بیانی و اخبار غیبی؛ مشترکاتی نیز دارند. آلوسی نیز در برخی از وجوه مانند: مبحث اعجاز تشریعی، اعجاز عدم اختلاف قرآن(سلامت متن) و اعجاز محتوایی، ازدیدگاه های طبرسی تأثیر پذیرفته که در مواضعی با قید نام طبرسی یا مجمع البیان و در جاهای دیگر بدون قید اسم، نظریه او را ذکر کرده است. به نظر می رسدکه وجه افتراق دیدگاه های طبرسی و آلوسی در مورد وجوه اعجاز قرآن عبارتند از: اعجاز علمی و اعجاز در چگونگی تأثیر قرآن. در تحلیل و بررسی تطبیقی پیرامون این دو مفسر می توان گفت که: مطالب تفسیر طبرسی برخلاف آلوسی بهتر ساماندهی شده و همین رویه را تا پایان مجمع البیان رعایت کرده و سعی او این بوده که در ضمن نوآوری در طرح وجوه اعجاز و بررسی آنها به نقل دیدگاه های مختلف نیز اشاره نماید اما کمتر به تحلیل و داوری وگزینش نظر بهتر می پردازد. هر دو مفسر در برخی از موارد مشترکند با این تفاوت که آراء طبرسی در پاره ای از مسائل و موضوعات مانند: اعجاز تشریعی، اعجاز تأثیری، اعجاز علمی،از شفافیت واتقان بیشتری برخوردار است. کلیدواژه: اعجاز قرآن- تحدی قرآن- اعجاز علمی- اعجاز تشریعی- طبرسی- آلوسی.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی وقوع ترادف در قرآن از دیدگاه زمخشری و طبرسی
ترادف یکی از انواع روابط معنایی و از مباحث لغوی است که در متون فقه اللغه، اصول و تفسیر در مباحث ادبی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اندیشمندان در مورد وقوع ترادف در قرآن کریم، بر یک رأی و نظر نیستند. زمخشری از جمله مفسران ادیبی است که تفسیر وی از کم نظیرترین تفاسیر ادبی به شمار میآید. طبرسی نیز از مفسران بزرگ معاصر زمخشری بوده و در فنون ادبی چیره دست بوده است. ...
متن کاملطبرسی؛ اسوه و الگوی مفسّران
هدف این نوشتار، معرّفى طبرسى (468 - 548 هق.( و آثار قرآنى اوست. نویسنده پس از گزارش فشرده از بیوگرافى طبرسى و وجه نامگذارى وى به طبرسى و اختلاف آوانگارى آن، نخست از تألیفات وى سخن گفته سه تفسیر مجمعالبیان، الکافى الشافى و جوامع الجامع را نام مىبرد سپس استادان و شاگردان طبرسى را معرفى کرده از تألیفات وى گزارش مىکند و در این راستا از دو تألیف وى یکى در فقه »المؤتلف من المختلف بین أئمة السلف« و ...
متن کاملپژوهشی درباره نسبت صحیح طبرسی
در میان عالمان امامی مذهب کسانی بودهاند که به طبرسی شهرت داشتهاند. برخی از محققان بر این نظرند که واژ? طبرسی را باید به فتح طاء و سکون باء خواند، زیرا این واژه نسبت به طَبرِس را إفاده میکند که معرب تفرش، شهری بین کاشان و اصفهان است و نباید آن را منسوب به طبرستان دانست، چراکه منسوب به طبرستان، طبری و یا طبرستانی است. در مقابل محققان دیگری براساس منابع جغرافیایی و تاریخی و قواعد ساخت واژه نشان د...
متن کاملبررسی تطبیقی تعهدات بانک در تراکنش های الکترونیکی وجوه
چکیده تراکنش الکترونیکی وجوه به معنای مبادله وجهی است که حداقل یکی از عملیات آن با استفاده از ابزارهای الکترونیکی انجام میشود. رابطه بانک و مشتری برحسب نوع تراکنش، مبتنی بر قرارداد وکالت، انتقال طلب ویا قرض است. به موجب راهنمای آنسیترال، مقررات آمریکا و ایران، تعهدات بانک در مقابل مشتری، به صورت تعهد به نتیجه است و بانک در قبال خسارات ناشی از سامانههای تحت کنترل وی، کارمندان و نهادهای دیگری ...
متن کاملآراء معتزله در مطالعه تطبیقی بین گرایش تفسیری طوسی و طبرسی
شیخ طوسی در تفسیر تبیان بهمثابه متکلّمی بزرگ و تحت تأثیر اساتید برجستهای مانند شیخ مفید و سید مرتضی وارد مباحث عقلی- کلامی شده است. مباحث کلامی در تفسیر تبیان برجسته است و این موضوع بیانگر جایگاه کلامی و ویژه شیخ طوسی است. از سویی دیگر تأثیر مبانی فکری و گرایش شیخ طوسی در مواجهه با آیات قرآن بر مفسّران بعدی هم چون طبرسی، نکتهای است غیرقابلانکار. بازتاب عقلگرایی در تفسیر تبیان بهویژه با توجه...
متن کاملبررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومیسرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی
شعر بومی یکی از جلوهگاههای فرهنگیِ هر قومی است. در اینگونه سرودهها ، شاعر تلاش میکند آنچه را که با زبان رسمی قادر به افادة آن نیست، به وسیلة زبان و گویش محلی خاص خود به شعر درآورد .دو بومی سرودة «آدورون» اثر جانعلی خاوند و « مِشِی نازی» سرودة طهماسب بدرود که هر دو به گویش رودباری سروده شدهاند، آیینة تمام نمای فرهنگ مردم جنوب کرمان هستند. هر دو سروده بازتاب رجعت حسرت بار شاعر به روزگار گذشته ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023