بررسیو نقد نظریه سعادت ارسطویی در پرتو مفهوم قرانی سعادت

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده منصور اربابیان
  • استاد راهنما مهدی زمانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده: واژ? سعادت مفهومی مهم است که ارسطو آنرا در قالب نظریه ای در فلسفه اخلاق مطرح نموده و برای وصول به آن راه و روشهائی را ارائه کرده که اصلی ترین مولف? آن شکوفا نمودن و بروز کلیه استعدادهای انسان در سایه عقل وپیروی از حیاتی عقلانی توام با فضیلت است فضیلتی که با رعایت حدوسط واعتدال واجتناب از افراط وتفریط حاصل می آید وعمل ناشی از آن ارزشمند واخلاقی شمرده می شود البته لازم است فضایل با تکرار عمل در نفس به صورت عادت درآیند تا ملکات نفسانی را بوجود آورند چرا که همین ملکات زیر بنای شخصیت انسان سعادتمند از دیدگاه ارسطو را پایه گذاری می کنند لکن با بررسی مترادف سعادت یعنی فلاح در قرآن مشخص می شود که ابتنای رستگاری صرفاً به جنبه عقلانیت انسان و همچنین محدود دانستن حیات او به نشئه دنیا به مثابه تعریف کل به جزء است که نزد هم? اندیشمندان باطل ومردود است وغفلت از تمام استعدادهای بشر و تعریف سعادت بدین گونه حکایت ازعدم شناخت کامل ارسطو دارد لذا با توسل به وحی و علم بی منتهای الهی شناخت کامل انسان وجهان و در نتیجه تعریف صحیح فلاح و رستگاری حاصل می شود معرفتی که هر گاه توام با ایمان و عمل صالح شد قطعاً سعادت جاودانه را به همراه خواهد داشت. کلیدواژه: سعادت، عقل، فضیلت، اعتدال، خدا،ارسطو.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازاندیشی نظریه سعادت در فلسفه اسلامی

سعادت به عنوان مسأله‌ای فلسفی از این جهت که مبین برترین منزلت و غایت کمال عقل و فضل آدمی است پیوسته محل توجه فیلسوفان قرار گرفته است. آیا همه فیلسوفان یک معنا از سعادت را در نظر داشته‌اند؟ آیا در تعین و مصداق آن اتفاق نظر دارند؟ آیا سعادت به معنای فلسفی می‌تواند مفاهیم دینی یا اخلاقی را در بر داشته باشد؟ این منزلت، اگرچه از حیث مفهوم و معنای مصطلح تا حدودی مورد اتفاق است، مصداق و تعین خارجی آ...

متن کامل

جایگاه قوه عملی در سعادت انسان در پرتو آیات قرآن

یکی از ابعاد وجود انسان که کمتر به آن توجه شده، ساحت غیرشناختی نفس آدمی است. فیلسوفان اسلامی در ذیل قوه محرکه و قوه عملی انسان به طور پراکنده به توضیح این بعد از انسان پرداخته‌اند؛ اما دیدگاه واحدی درباره قوه عملی بیان نکرده‌اند. این مقاله ضمن پذیرش اهمیت شناخت و ارزشمندی قوه عاقله و نیز استناد شناخت حسن و قبح افعال به قوه نظری، تفسیر غیر شناختی از قوه عملی را قابل دفاع‌تر ‌می‌داند. ه...

متن کامل

بازاندیشی نظریه سعادت در فلسفه اسلامی

سعادت به عنوان مسأله ای فلسفی از این جهت که مبین برترین منزلت و غایت کمال عقل و فضل آدمی است پیوسته محل توجه فیلسوفان قرار گرفته است. آیا همه فیلسوفان یک معنا از سعادت را در نظر داشته اند؟ آیا در تعین و مصداق آن اتفاق نظر دارند؟ آیا سعادت به معنای فلسفی می تواند مفاهیم دینی یا اخلاقی را در بر داشته باشد؟ این منزلت، اگرچه از حیث مفهوم و معنای مصطلح تا حدودی مورد اتفاق است، مصداق و تعین خارجی آ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023