سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر با تکیه بر آثار نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان
- نویسنده نیما دولتشاهی
- استاد راهنما بهروز ژاله مجتبی بشردوست
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
اندیشه ی جست و جو گر آدمی همواره در تلاش بوده که از پس همه ی اشیا و جانداران مفهومی فراتر قراردهد. نماد ها دنیایی پر رمز و راز و پنجره هایی به افقی گسترده از بر داشت ها و تجربیات مختلف انسان هستند. « سمبل» از مهمترین مباحثی است که در کلام ادبی به کار گرفته می شود. بهره مندی از «سمبل» در کلام، گونه ای از کلام ادبی را به وجود می آورد که زیبایی و جذابیت آن نظر مخاطبان را بیشتر از دیگر گونه ها به خود جلب می کند. چرا که مطالعه ی متون سمبلیک خواننده را نا خواسته به فکر و تأمل وا می دارد تا به عمق کلام پی ببرد و از حلاوت و شیرینی این کشف بهره مند شود. گروهی از ادبا به خصوص شعرای ایران در به کار گیری « سمبل» در سخن خود توفیقات چشمگیری حاصل نموده اند. و از این طریق نیز راهی به میدان پژوهش و تحقیق برای اهل ادب و هنر گشوده اند. هدف از نگارش این پایان نامه تحلیل و بررسی نماد های اجتماعی در شعر معاصر با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو است.این تحقیق در چهار فصل تدوین یافته است. ابتدا در بخش مقدمه به تعاریف و کلیّاتی درباره ی سمبل پرداخته شده است. فصل اول به اجمال در بر گیرنده ی این مباحث است : تصویر نمادین، کارکرد تصویر نمادین و تصویر نمادین در بافت شعر. فصل دوم سمبولیسم عرفانی: شرح و تفسیر نماد های عرفانی، بانگاهی به نماد های چهار شاعر بزرگ ( سنایی، عطار، مولوی و حافظ). فصل سوم سمبولیسم در شعر معاصر: مکتب سمبولیسم، اوضاع اجتماعی حاکم بر شعر معاصر، خاستگاه نماد، قلمرو معنایی نماد، سمبولیسم اجتماعی در شعر نو و... . ودر فصل چهارم به دلایل نمادگرایی در شعر نیمایی و تحلیل و بررسی نماد های اجتماعی سه شاعر بزرگ معاصر: نیما یوشیج، اخوان ثالث و احمد شاملو پرداخته شده است. حاصل این تحقیق، تحلیل و بررسی نماد های اجتماعی- سیاسی و جایگاه آن ها در شعر شاعران مورد نظر است.که بیشترین تأثیر پذیری را از اوضاع و احوال اجتماعی – سیاسی داشته اند
منابع مشابه
سمبولیسم در شعر معاصر با تکیه بر شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج
موضوع این پژوهش، بررسی سمبولیسم و نمادگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج است. پژوهندگان در آغاز، نماد و نمادگرایی و انواع آن را تعریف کرده و تفاوت نماد و استعاره را بیان نموده سپس ریشه نمادهای شعر معاصر در ادبیات باستانی ایران را کاویده است آنگاه با بررسی شعر شاعران یاد شده به فهرست کردن نمادها و سمبولهای شعر این شاعران پرداخته، آنها را گردآوری، دستهبندی، نقد و تحلیل کردهاند. زبان...
متن کاملتوصیف در آثار چهار شاعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث ، احمد شاملو و فروغ فرخزاد)
توصیف نوعی شیو? بیان است که به وسیل? آن می توان اشیاء، آدم ها، رفتارها یا صحنه ها را با کلمات آفرید یا نمایش داد. توصیف از ویژگی های اساسی شعر معاصر است و نیما آن را جزو مسائل محوری نظریّ? خویش قرار داده است. مسأل? این رساله بررسی ویژگی های توصیف یعنی موضوع، انواع، تکنیک و کارکردهای توصیف در شعر چهار شاعر برجست? معاصر (نیما، اخوان ثالث، شاملو و فرّخزاد) بویژه بر اساس نظریّ? توصیفی نیماست. بررسی ها...
15 صفحه اولبررسی سیر افکار اجتماعی در اشعار نیما یوشیج ، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو
شاعر یا نویسنده مولود و محصول اجتماع است و به عنوان فردی که در درون گروههای اجتماعی رشد می کند، زبان را نه به عنوان هدف بلکه به عنوان وسیله به خدمت می گیرد و با استفاده از همه ی امکانات آن، ساختار ذهنی خویش را در قالب یک اثر به جامعه ی خود عرضه می دارد و دردهای اجتماعی، رنج های مردم، سرخوشی ها و ناخوشی ها، مهر و خنده، شکست و پیروزی، سیاست و مدنیت، تاریخ و فرهنگ، جامعه و خانواده و شخصیت را در آی...
15 صفحه اولبررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر(نیما یوشیج،مهدی اخوان ثالث،سهراب سپهری،فروغ فرخزاد،احمد شاملو)
در این پژوهش به بررسی تحول معنایی و ساختاری نماد در شعر معاصر فارسی پرداخته ایم.نماد یکی از عناصرمهم زیبایی سخن در شعر معاصر است.گستره دامنه تأویل پذیری نماد ،ایجاب می کند شناخت درستی از عوامل ایجاد آن داشته باشیم.این بررسی نشان داد شرایط اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،روحی و شخصی هرشاعر در شکل گیری نماد موثر است.نماد های جدید وهمچنین تغییر معنای متعارف نماد های پر کاربرد(تحول نماد) ، به جهت جلوگیری از ...
15 صفحه اولبازتاب فولکلور در شعر معاصر (نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، اخوان ثالث و احمد شاملو)
آن چه پیش روی خواننده قرار دارد، پژوهشی است، دربرگیرنده ی پنج جستار که در جستار نخست، نگارنده با صرف وقت فراوان و با مطالعه و دقّت بیشتر در چیستی فولکلور و جزئیات آن، تلاش نموده است تا کلّیات و مبانی موضوع را هرچند به طور گسترده، تبیین نماید. در این جستار خواننده با موضوعاتی چون : ترکیب فولکلور و مفهوم ترکیبی آن، برابرنهاده های پارسی فولکلور، تعاریف مختلف و متفاوت فرهنگ عامّه، گستردگی و چرایی گستر...
15 صفحه اولمقایسه ساختاری عناصر حماسی در شعر معاصر ایران «با تکیه بر اشعار مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعیکدکنی، سیاوش کسرایی و نیما یوشیج»
مظاهر عصر حاضر که عصر شتاب نام گرفته به سبب عوامل متعددی چون آشنایی با ادبیات غرب، عینی شدن آموختههای بشری، عدم توجه به مفاهیم انتزاعی و...، در بسیاری از موارد با حماسهپردازی تناقض دارد. با این وجود در میان شاعران پیشتاز معاصر، شعله و شرارههای اشتیاق به این مقوله هیجانانگیز، همچنان روشن است. مقالۀ حاضر، مطالعه و بررسی اشعار شاعران معاصری است که دورهای مشترک از تحولات و تطورات سیاسی و اجتما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023