تحلیل عناصر داستان حضرت سلیمان(ع) در قرآن کریم( گفت وگو، شخصیت، صحنه پردازی)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده مریم بخشی
  • استاد راهنما علی باقر طاهری نیا
  • سال انتشار 1388
چکیده

داستان حضرت سلیمان(ع) یکی از داستان ها ی زیبا و شگفت انگیز قرآن کریم است که در هفت سوره بقره، نساء، انعام، انبیاء، نمل، سبأ و ص آمده است و در هر سوره، جهت تأمین اهداف آن سوره و انتقال مفاهیم و پیام های دینی، اسلوب بیانی، تعابیر، تصویرگری ها و عناصر داستانی خاصی به کار گرفته شده است. داستان مذکور به دلیل استفاده مناسب از عناصر مهمی هم-چون عنصر گفت وگو، شخصیت و صحنه پردازی، از زیباترین و تأثیرگذارترین داستان های قرآنی است و در راستای اهداف متعالی قرآن قرار دارد انواع مختلف گفت وگوی بیرونی(فردی،گروهی، گفت وگو با اجناس بشری(حیوانات و اجنّه)،?مکاتبه ای،)درونی، غیبی، نمایشی، این داستان را به یک داستان گفت وگو محور تبدیل کرده است. عنصر گفت وگو در این داستان، نمایشی ترین عنصر است و در تصویرگری ها، ارائه صحنه ها ، تحلیل شخصیت ها، پیش بردن وقایع داستان، کاهش سنگینی بار داستان و انتقال پیام آن بسیار موفق عمل نموده است. دومین عنصر بارز در این داستان، عنصر شخصیت است. داستان حضرت سلیمان(ع) علی رغم کوتاهیش، شخصیت های متنوعی را از انسان ها و حیوانات و اجنّه و شیاطین در خود جای داده است؛ این شخصیت ها در سه گروه مثبت، منفی و بینابین و در دو گروه جامع و ساده، ایستا و پویا، اصلی و فرعی پردازش شده اند. سومین عنصر فعال در این داستان، عنصر صحنه و صحنه پردازی است که به خاطر نمایش زیاد این عنصر در این داستان، آن را تبدیل به داستان محیطی نموده است. آیه 44 سوره مبارکه نمل، یکی از صحنه های خارق العاده این داستان است که معادل خود داستان قرار گرفته است. این صحنه که تصویر قصری بلورین شبیه به آب است، با زیبایی های خود سبب تغییر آیین ملکه سبأ گردیده است. در داستان حضرت سلیمان(ع) هر سه عنصر گفت وگو، شخصیت و صحنه پردازی باهم هماهنگ بوده، در جهت چهارچوب و اهداف داستان عمل می نمایند.

منابع مشابه

شخصیت پردازی زن در قرآن کریم

چکیده: نوشتار حاضر نگاهی است از زاویه هنر داستان نویسی به برخی از ظرافتها و ریزه کاری­هایی که در شخصیت پردازی زنان در قرآن به ویژه داستان­های آن وجود دارد. هدف اصلی نوشتار، بررسی و کند و کاو و گاه تطبیق یافته های علم داستان نویسی به ویژه شخصیت پردازی بر برخی از داستانها و شخصیت­های زن قرآنی و پی بردن به حقایقی است که خداوند در پردازش داستانها و شخصیت های زن در قرآن از آنها در حد کمال استفاده نم...

متن کامل

کارکرد هنری صحنه و صحنه¬پردازی در داستان حضرت سلیمان(ع) براساس سوره مبارکه نمل

صحنه‌ی داستان، بیانگر زمان، مکان و محیطی است که عمل داستانی در آن به وقوع می­پیوندد. صحنه در داستان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا داستان حتماً باید در جایی اتفاق بیفتد و در زمانی به وقوع بپیوندد. داستان حضرت سلیمان(ع) نیز نه تنها جزء داستان­هایی است که در آن صحنه و صحنه­پردازی اهمیت بسیاری دارد، بلکه از این منظر، هنری­تر از داستان­های بشری، ایفای نفش کرده است؛ به طوری­که هم بر رفتار شخصیت‌ه...

متن کامل

تحلیل روایت شناختی داستان حضرت مریم در قرآن کریم

یکی از ساختارهای قرآن برای بیان معارف، داستان‌پردازی است. قرآن کریم نیز مانند سایر کتب آسمانی برای آموختن قانونمندی-های هستی به آدمی و انذار و تبشیر وی و نیز اِخبار از سرگذشت پیشینیان و حکایت پیامبران از داستان بسیار بهره برده است. از جمله این داستان‌ها، روایت حضرت مریم(س) است که به دلیل اشتمال آن بر نشیب و فرازهای گوناگون و ماجراهای خارق‌العاده از جمله ولادت‌طفلی بدون پدر و سخن‌گفتن وی در گاهوا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023