بررسی ده داستان مثنوی مولوی بر اساس دیدگاه روایتگری سیمپسون
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده لیلا مرادی
- استاد راهنما غلامحسین غلامحسینزاده فردوس آقاگلزاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
با اینکه فنون روایتپردازی از دیرباز مورد توجه نویسندگان و منتقدان بوده است، اما برخی از وجوه آن تا قرنهای متمادی مغفول مانده و اخیراً درباره آنها مباحث دقیقی مطرح شده است. یکی از این مباحث، بحث دیدگاه روایتگری در داستان است که نظریهپردازانی همچون ژرار ژنت، واین بوث، میکی بال، سیمور چتمن، رولان بارت و استانزل و دیگران درباره آن نظرهای مختلفی ارائه کردهاند. یکی از جدیدترین نظریات در این حوزه، دیدگاه روایتگری سیمپسون است که با استفاده از ابزارهای زبانشناختی و به شکلی دقیق و نظامیافته، انواع متفاوت شیوههای روایتگری را تقسیمبندی و تحلیل میکند. در طرح او دیدگاههای مکانی، زمانی و روانشناختی یک روایت؛ و چگونگی تشخیص آنها تحلیل و بررسی میشود تا دیدگاه ایدئولوژیکی نویسنده داستان تعیین و تبیین شود. تحقیق حاضر، به نقد و بررسی نظریه مذکور اختصاص یافته است و برای بخش تحلیلی رساله، از روایتهای مثنوی مولوی استفاده شده است که یکی از موفقترین آثار روایی در جذب مخاطب است. از این رو در این تحقیق پس از تعریف دقیق زاویهدید و امکانات مختلف آن، سطوح چهارگانه نظریه سیمپسون معرفی و تحلیل شده است. سپس روایتهای دفتر اول مثنوی (ده روایت) در چارچوب مدل مذکور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است؛ آنگاه نقش دیدگاه روایتگری در روایتهای مذکور تحلیل شده و نشان داده شده است که مولانا در لحظات پردازش روایتهای مثنوی تا چه اندازه و چگونه از ظرفیتها و امکانات مختلف دیدگاه روایتگری، برای ایجاد جذابیت و تأثیر بر مخاطب استفاده کرده است؛ و نوع راوی و زاویهدید و موضع او چه ارتباط معناداری با محتوای روایتها دارد.
منابع مشابه
بررسی زبان شناختی دیدگاه روایتگری داستان «روز اول قبر» صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون
هدف این مقاله، مطالعه و بررسی زبان شناختی دیدگاه در روایت «روز اول قبر» (1344) نوشته صادق چوبک بر اساس مدل پیشنهادی سیمپسون1 1993م. است. راوی از نوع سوم شخصِ بازتابگر است که افکار، عقاید و احساساتِ شخصیت اول داستان را شرح می دهد. در این داستان از کلام نقل قول آزاد برای بیان حالات و عقاید شخصیت ها استفاده شده است. بر اساس محور دوم تقسیم بندی سیمپسون، وجهیت2 غالب در متن مثبت است که نشان دهنده دیدگا...
متن کاملشیوه روایتگری در شعر «قصّۀ شهر سنگستان» مهدی اخوان ثالث بر اساس الگوی روایی سیمپسون
شعر نیمایی «قصّۀ شهر سنگستان» سرودۀ مهدی اخوان ثالث، یکی از بهترین منظومههای روایی مجموعۀ از این اوستا است که علاوه بر دارا بودن ویژگیهای ادبی، به دلیل زبان روایی، از نظر روایتشناسی حائز اهمیت است. مضمون این شعر، داستان آوارگی شهریار شهر سنگستان است که به گونهای هنرمندانه و گاه نمادین از زبان دو کبوتر بیان شدهاست. هدف اخوان در این شعر، توصیف جامعۀ به بنبست رسیدۀ عصر خودش است. در واقع، اخوا...
متن کاملبطن اول مثنوی، هنر داستان پردازی مولوی
The use of fiction for expressing mystical meanings has started with Sanaee, and reached its climax with with Mowlavi’s Mathnavi. On one hand, Mowlavi follows the holy Quran in telling stories, and focuses on one story in different places and situations. Because of this, like the holy Quran, Mathnavi has several layers which starts from the first layer, and while telling the story, displays the...
متن کاملتحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی
بررسی مؤلفههای مکتب سوررئالیسم حاکی از آن است که شباهتهای بسیاری میان این مکتب با عرفان وجود دارد. داستان دقوقی در مثنوی مولانا (610 ق) یکی از مبهمترین داستانهای عرفانی است که قابلیت زیادی در مطابقه با مؤلفههای سوررئالیستی دارد. مؤلفههایی چون اوتوماتیزم (خودنگاری)، حیرت، دیوانگی، جنون، خیال و... . نتایج به دست آمده نشان میدهد که پویایی و حرکت سوررئالیستها از سطح اشیاء به عمق برای کشف حق...
متن کاملتحلیل زبانشناختی داستان کوتاه «الشرف» بر اساس دیدگاه روایتگری آسپنسکی و فاولر
زبان، پدیدهای اجتماعی است که از باورها و ایدئولوژیهای حاکم در جامعه تاثیر میپذیرد و از سوی دیگر با انعکاس این باورها، نقش اساسی در بازتولید آنها دارد. این پژوهش برآنست با بررسی زبانشناختی داستان کوتاه «الشرف» نوشتۀ ذنون ایوب، بر اساس الگوی دو زبانشناس برجسته، بوریس آسپنسکی و راجر فاولر که در بررسی یک متن بر دیدگاه روایتگری و نقش نویسنده تأکید دارند، ضمن تحلیل گفتههای این داستان، در چهار...
متن کاملهویت بر اساس داستان مارگیر مولوی
هدف مقاله توصیفی تحلیلی حاضرکه با روش کتابخانهای تهیه شده است، بررسی مقایسهای زوایایی از مقوله هویت در بینش جامعهشناسان و دیدگاه مولوی بر اساس داستان مارگیر از کتاب مثنوی معنوی است. پرسش اصلی این است که نقاط اشتراک و افتراق جامعهشناسان و مولانا درباره هویت چیست؟ یافتههای نظری نشان میدهد، اغلب جامعهشناسان، هویت را امری نسبی میدانند که از تعاملات برخی از متغیّرهای محیطی و اجتماعی مانند طبق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023