درآمدی برکرامات عارفان و ویژگی های ساختاری آن براساس اسرارالتوحید و تذکره الاولیاء
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نغمه دادور
- استاد راهنما سیّد مهدی نوریان محسن محمدی فشارکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
"کرامت" در میان صوفیّه از مفاهیم کلیدی است که از همان ابتدا مورد بحث و مناقش? بسیار قرار گرفته است. این واژه در اصطلاح به معنای کارهای خارق العاده ای است که از اولیاء و مشایخِ عرفان سرمی زند و خالی از دعوی نبوّت است. در این پایان نامه نخست براساس شباهت های ساختاری قصّه های عامیانه و آنچه در متون صوفیّه به عنوان کرامت می شناسیم، تعریفی واحد از آنها زیر عنوانِ "قصّه های کرامت" ارائه شده است. سپس در دو متن اسرارالتوحید و تذکره الاولیاء، به تجزی? ساختاری این قصّه ها پرداخته و آنها را از لحاظِ زمان، مکان، زاوی? دید، پیش? اشخاص قصّه، شخصیّت پردازی، پایان بندی، عملکردهای اشخاص قصّه و ... مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانیم به نتایجی کلّی در آنها دست یابیم. در فصل های بعد به تحقیق در محتوای "کرامت" پرداخته و ضمن بازگشایی شباهات و تفاوت های آن با مفاهیمی چون سحر و اعجاز و ارهاص، نظریّات موافق و مخالف را دربار? آن طرح کرده ایم. پس از آن نیز در فصل ششم، نزدیکی های برخی اقسام آن را با خرافات نشان داده ایم. در پایان هم ضمن درج فهرستی از خلاص? این قصّه ها در دو اثر مورد بررسی، جداول و نمودارهای حاصل از تجزی? ساختاری این قصّه ها ارائه شده است.
منابع مشابه
بررسی عوامل یقظه و انتباه از نظر خواجه عبدالله انصاری و جایگاه آن در شرح حال عارفان در تذکره الاولیاء
بیداری نخستین گام در سیر و سلوک است و تا بیداری رخ ندهد حرکت در مسیر عرفان آغاز نخواهد شد. بیداری در برخی از متون عرفانی پیش از قرن هفتم، با نام «یقظه و انتباه» ذکر شده است و اولین منزل سیر و سلوک به شمار آمده است. در برخی دیگر از متون بی آن که به اصطلاح یقظه و انتباه اشاره شود، تلویحاً در ضمن مقام توبه به آن پرداخته شده است و در پاره ای از آثار نیز بیداری و جایگاه آن مغفول مانده است. یقظه و انت...
متن کاملساختمان و پیرنگ حکایت های تذکره الاولیاء
عطار، یکی از بزرگ ترین عارفانهنویسان زبان و ادب فارسی است که توجه ویژهای به حکایت در مثنویهایش و هم چنین در کتاب ارزش مند تذکره الاولیاء دارد. عدم توجه به داستانپردازی و حکایتنویسی در متون کهن فارسی موجب شده که حکایتهای عرفانی و عناصر داستانی آن نیز مورد بیتوجهی قرار گیرد. در این مقاله تلاش شده تا ساختمان و پیرنگ حکایتهای تذکره الاولیاء بررسی شود. عطار با زبانی ساده، حکایاتی کوتاه و موج...
متن کاملبررسی عوامل یقظه و انتباه از نظر خواجه عبدالله انصاری و جایگاه آن در شرح حال عارفان در تذکره الاولیاء
بیداری نخستین گام در سیر و سلوک است و تا بیداری رخ ندهد حرکت در مسیر عرفان آغاز نخواهد شد. بیداری در برخی از متون عرفانی پیش از قرن هفتم، با نام «یقظه و انتباه» ذکر شده است و اولین منزل سیر و سلوک به شمار آمده است. در برخی دیگر از متون بی آن که به اصطلاح یقظه و انتباه اشاره شود، تلویحاً در ضمن مقام توبه به آن پرداخته شده است و در پاره ای از آثار نیز بیداری و جایگاه آن مغفول مانده است. یقظه و انت...
متن کاملرسالت زن در تذکره الاولیاء عطار نیشابوری
در بین آثار ادبی، کتبی چند یافت می شود که به حقیقت وجود زن پرداخته وحتی فراتر از جایگاه انسانی وی نگریسته است، از جمله آثار عطار نیشابوری،که زنان در اشعار و نثر او در نق شهای مختلف ظهور یافته اند؛ در این مقاله ازدیدگاهی همه جانبه به جایگاه زن و رسال تهای آن در تذکره الاولیاء نگریستهمی شود، در بخش عرفان و عشق در باب رابعه عدویه سخن به میان آمده و دربقیه قسم تها حکایات از بخ شهای مختلف تذکره الاو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023