تحلیل ساختاری داستان های کوتاه مجموعه ی چمدان بزرگ علوی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده پروانه سعادت
- استاد راهنما ابراهیم استاجی مهیار علوی مقدم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
این پژوهش قصد دارد به بررسی?نخستین مجموعه داستان کوتاه بزرگ علوی (1282-1375) یعنی مجموعه ی چمدان بپردازد. این مجموعه شامل شش داستان کوتاه «چمدان»، «قربانی»،?«عروس هزار داماد»، «سرباز سربی»، «شیک پوش»و «تاریخچه ی اتاق من» می باشد که در سال 1313 انتشار یافته است. در میان دیدگاه های موجود در بررسی متن، رویکرد ساختاری، شیوه ی پژوهش قرار گرفته است. این روش تنها به متن ادبی اهمّیّت می دهد و بر آن است که متن هستی مستقل و خود بسنده ای دارد که از طریق بررسی و تحلیل عناصر ساختاری و مناسبات درونی میان آن ها می توان به دلالت های معنایی اثر دست یافت (ن.ک: اخلاقی، 1377: 16). ساختار روایت، طرح و ساختمان داستانی متن است و شامل شخصیّت های داستانی و?کنش?هایی است که توسط راوی نقل می شود. در این تعریف سه محور «طرح»، «شخصیّت»و «راوی» تشکّل درونی اثر را در حوزه ی اقتدار خود دارند؛ بنابراین بحث در ساختار کلان داستان مقصود اصلی این رساله است (ن.ک: اخوت،1371: 179). بررسی متن ادبی با توجّه به نظریّه های ساختاری موجود در تحلیل متن علاوه بر نشان دادن میزان کاربرد و کارآیی این نظریّه ها در متون ادبی؛ از آن جهت اهمّیّت می یابد که دریچه های نوینی را در برخورد با متن ادبی ارائه می کند. اکثر کسانی که در عرصه ی مطالعات ادبی کار می کنند، از?یافته های دیگر عرصه ها چون تاریخ، روان شناسی و جامعه شناسی برای تبیین دلالت های معنایی آثار ادبی استفاده می کنند. این تحقیقات اگرچه سودمند، امّا جایگاه ثانوی دارند و آن چه در درجه ی اوّل اهمّیّت قرار دارد، توجّه به متن و مناسبات درونی اثر است. در واقع این پژوهش ساختاری در صدد است با توجّه به قراردادهایی که آثار ادبی را ممکن می سازند، دریابد معناها و تأثیرات آثار چگونه میسّر شده است. در طرح داستان به دنبال یافتن پیوند های زمانی و سببی، از نظریّه ی مشهور ادوارد مورگان فورستر استفاده می شود. هم چنین دیدگاه و الگویی که?تزوتان تودوروف ?براساس آن طرح را تحلیل کرده، در این قسمت مبنای پژوهش?قرار دارد. تحلیل شخصیّت به عنوان جزیی از ساختار داستان - و در فرضیّه ی این پژوهش اساسی ترین جزء آن - ساحت های گوناگونی را به خود اختصاص داده است. تلاش ساختار گرایان در شناخت شخصیّت به عنوان کنش گر شامل بحث هایی چون بررسی شخصیّت به لحاظ نقش فاعلی یا مفعولی؛ کنش شخصیّت به لحاظ نقشی که در پیش برد داستان دارد؛ نقش کنش های داستانی در ساختن غیر مستقیم شخصیّت و... می باشد. تحلیل در این قسمت ابتدا بر پایه ی «الگوی کنش گر» آلژ یرداس ژولین گرماس و سپس «امکان های روایتی» کلود برمون که دال بر اهمّیّت شخصیّت های داستانی است، بررسی ها را شکل می دهد. بررسی راوی هنگامی مطرح می شود که به چگونگی عرضه ی ماجرا توجّه شود. ماجرایی که با شخصیّت و کنش ها و طرحی که به وجود آورده اند، اتفاق افتاده است؛ بنابراین به نقش راوی در چگونگی شکل گیری داستان توجّه شده است. وقایع از دید چه کسی دیده می شود؟ و راوی آن کیست؟ با توجّه به گوناگونی تقسیمات در این قسمت شیوه ای التقاطی انتخاب شده است و انتخاب هریک منوط به تطبیق آن با نمونه های داستانی می باشد. در نتایج این بررسی رابطه ی میان راوی و شخصیّت به عنوان دو نوع گوینده، بیان می شود.
منابع مشابه
طبقهبندی تشبیهات در دو مجموعه داستان «چمدان» و « ورقپارههای زندان» از بزرگ علوی
بزرگ علوی یکی از پیشگامان داستاننویس ایران است که مانند همه نویسندگان در نوشتههای خود از علم بیان به ویژه رکن مهم آن تشبیه سود جسته است. در این نوشتار تلاش بر این است تا از طریق روش توصیفی- تحلیلی، تشبیهاتی که علوی در دو مجموعه داستان «چمدان»و «ورق-پارههای زندان» به کار برده است، مورد بررسی قرار گیرد. علوی در داستان چمدان که دیدی چپگرایانه آشکاری ندارد، تشبیهاتش بیشتر معطوف به توصیف زنان ...
متن کاملرئالیسم در داستان های کوتاه بزرگ علوی
ریالیسم مکتبی است که در اواسط قرن نوزدهم در اروپا و آمریکا رواج یافت و تصویری از واقعیتهای زندگی که شباهت زیادی با ادراک عادی ما از زندگی داشت، آفرید؛ تصویری که با زبانی ساده و بی پیرایه، بازتاب دهنده واقعیتهای ملموس جامعه است. بعداز نهضت مشروطیت و آشنایی ایرانیان با فرهنگ و تمدن غربی، ریالیسم به ایران پا گذاشت و در رمان و داستان کوتاه تجلی خاص یافت. بزرگ علوی که از دانشجویان اعزامی به ارو...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی رمانتیسم اجتماعی در داستان کوتاه گیلهمرد اثر بزرگ علوی و النّهر زکریا تامر
بزرگ علوی و زکریا تامر، هر دو از نویسندگان توانای دنیای معاصر به شمار میروند. اوضاع آشفتة سیاسی و اجتماعیِ تقریباً مشابهِ حاکم بر عصر هر دو، باعث شده است که در نویسندگی و به خصوص داستان کوتاه، رویّهای تقریباً یکسان را در پیش گیرند. داستان گیلهمرد و النّهر که هر دو نمونهای موفّق در زمینۀ داستان کوتاه به شمار میروند، اوضاع اجتماعی دوران خویش را با زبانی نمادین و تقریباً پوشیده به چالش میکشند. پرداخ...
متن کاملسیمای زن در مجموعه داستان های کوتاه راضیه تجار
هدف از پژوهش حاضر، سیمای زن در مجموعه داستانهای کوتاه راضیه تجار است. در این پژوهش، جایگاه اجتماعی و نقش زن ایرانی در داستان نویسی معاصر فارسی و شناخت دقیق تصویری که یک نویسنده زن از زنان ارایه میدهد، به روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها بر اساس تحلیل کیفی و مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوای داده هاست. در بررسی های انجام شده، مشخص شد راضیه تجار از جمله نویسندگان...
متن کاملتحلیل ساختاری داستان های کوتاه بیژن نجدی
چکیده در این پایان نامه، آثار داستانی بیژن نجدی، از نویسندگان خطه ی شمال ایران، مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده ای که متأسفانه مهلت فراوانی برای درخشیدن نداشت. اما با همین دو اثر داستانی چاپ شده از وی، خصوصاً "یوزپلنگانی که با من دویده اند" می توان حساسیت دقیق نویسنده را نسبت به ایجاز نویسی و کار زبانی دریافت. پژوهش جامع و مدونی از آثار داستانی وی از جنبه ی ساختاری موجود نبود و در این مق...
15 صفحه اولتحلیل و تفسیر داستان دزآشوب بزرگ علوی بر اساس نظریه جامعه شناسی محتوا
بزرگ علوی یکی از بزرگترین داستاننویسانی است که در تکامل داستان کوتاه و گسترش آن در ادبیات معاصر نقش بسزایی دارد. او در داستانهایش با واقعگرایی انتقادی به بیان مسائل مختلف جامعه میپردازد و همین داستانها ما را با جامعهای که علوی در آن میزیسته، آشنا میکند. یکی از داستانهای او دزآشوب نام دارد. در این پژوهش تلاش بر این است تا به روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای جامعهشناسی محتوا این داستان مور...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - سبزوار - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023