کارکردهای هنری گل و گیاه در غزل های حافظ
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا منصوری
- استاد راهنما محمدمراد ایرانی تیمور مالمیر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
پیشگفتار تحقیق و پژوهش درباره ی حافظ و شعر او بسیار است، اما اندیشه های بلند این شاعر بلند آوازه ی فارسی در باغ سرسبز سخن پارسی همچنان رازناک و رمزگونه پابرجاست و محقّقان را برآن می دارد تا زوایای پنهان این اندیشه ها را در اشعار پربار او هویدا نمایند. تحقیق موجود، نگاه حافظ به جهان و مافیها را از پنجره ی طبیعت نشان داده و سعی دارد اشعار زیبای این شاعر آزاداندیش را با محوریت گل و گیاه، مورد بررسی بلاغی و اساطیری قرار دهد و هنرهای موجود در آن ها را به تصویر بکشد، اما از آنجا که هریک از این حوزه ها بسیار گسترده اند و قابلیت بررسی جامع و مانع آنها در توان این متن نیست، لذا تنها بخش هایی از شاخه های مختلف ـ اسطوره های گیاهی، انواع تشبیه، شخصیت بخشی، سمبل، انواع ایهام و معانی ثانوی جملات ـ علوم مذکور را در خدمت بررسی گل ها و گیاهان غزل حافظ درآورده، تا بتواند تنها اندکی از زیبایی و فریبایی هنر او را در معرض دید خوانندگان قرار دهد و در واقع نشان دهد که چگونه کاربرد هنری گل ها و گیاهان در غزلش، انعکاس دهنده ی تجربه های ناب روحانی، بینش و طرز تفکر اسطوره ای و در واقع لایه های پنهان روان حافظ است.
منابع مشابه
ساخت های گرافیکی و منطق ارجاع در غزل های حافظ
ساخت هندسی غزلهای حافظ، یکی از بارزترین ویژگیهای شعر حافظ است که در تحقیقات حافظ پژوهی بارها مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه دربارۀ انسجام عمودی غزلهای حافظ، دیدگاههای متفاوت و حتی متباینی طرح شده است، در مورد ساختار افقی و نظم هندسی ابیات شعر او اتفاق نظر بیشتری وجود دارد. با این همه هنوز الگوهای ساختمند حافظ در شکلبخشی به ساختار ابیات، به شکل نظامیافته تبیین و صورتبندی نشده است. این ...
متن کاملپیوند «زلف» و «دل» و کارکردهای هنری آن در دیوان حافظ
در میان آفرینندگان آثار ادبی، خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی، جایگاه ویژهای دارد. این تمایز و برجستگی در گرو عوامل متعددی است از جمله اینکه حافظ در پدیدآوردن آثارش، شگردهای هنری فراوانی را بهکاربسته که بسیاری از آنها به رفتار و کارکرد وی با زبان و شیوهی واژهگزینی و واژهچینی او بر روی زنجیرهی سخن مربوط است. حافظپژوهان بسیاری تمام تلاش خود را به کار بستهاند تا خود را در جهان ذهن و زبا...
متن کاملکارکردهای بلاغی- هنری ضمایر اشارة «این» و «آن» در شعر حافظ
به اعتقاد بسیاری از ادب پژوهان، حافظ در به کار گیری زبان دقّت و دغدغه فراوانی داشت و پیوسته در پی جرح و تعدیل واژگان و نشاندن مناسبترین عناصری بود که با بافت سخن وی سازگاری و همگامی بیشتری داشته باشد. در این پژوهش، تمرکز بر روی کارکردهای هنری و ظریف ضمایر یا اسمهای اشارهی فارسی؛ یعنی دو واژهی «این» و «آن» در شعر حافظ است. وی همچنان که در دیگر حوزههای زبان، توانمندی شگفت انگیزی در استفاد...
متن کاملسایه حافظ در غزل های سایه (هوشنگ ابتهاج)
از قرن هفتم و هشتم (ه.ق) که دوران طلائی غزل فارسی است، شاعری را نمی توان یافت که در سرودن غزل تحت تأثیر آن دوره نبوده باشد. غزل در دوره ی معاصر نیزکم وبیش متأثر از همان دوره است. بررسی غزل های امیر هوشنگ ابتهاج (هـ ا. سایه) که از غزل سرایان بنام روزگار ماست از جهت تأثیرپذیری از حافظ موضوع این مقاله است. این بررسی از چند جنبه صورت گرفته است: ا- تأثیر ترکیبات و عبارات حافظ در غزل سایه 2- تأثیر مض...
متن کاملتأملی در ساختار معنایی غزل حافظ
یکی از ویژگیهای سبکی غزل حافظ پوشیده بودن پیوند معنایی ابیات، به عنوان واحدهای معنایی سازندة ساختار معنایی غزل، با یکدیگر است که موجب میشود ساختار معنایی در یک غزل او در ظاهر و در نگاه های نخستین گسسته احساس شود تا جایی که بعضی پژوهندگان این گسستی و شکاف میان مضامین ابیات در یک غزل را ویژگی خاص غزل حافظ میدانند و چنین میپندارند که هر بیت یا هر چند بیت در یک غزل از حافظ استقلال معنایی دارد و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023