بررسی کلام تصویر و تصویر کلام در آثار محمد ابراهیم جعفری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده فریا آریانژاد
- استاد راهنما محمد ابراهیم جعفری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
مهمترین انگیزه انتخاب محمد ابراهیم جعفری به عنوان راوی زمان و فضای نقاشی معاصر، قسمتی از سروده شرح حال گونه اوست بدین مضمون که «پنجاه سال آواز های نخوانده ام را خواب و بیدار خط خطی کردم، بی آنکه خطی بر دیوار جهان کشیده باشم». حضور فعال ابراهیم جعفری در عرصه های آموزش و ارائه آثار باعث تاثیر آراء و اندیشه های او در نقاشی ایران شده است. این حضور فعال در مقایسه با هنرمندانی که در گوشه نشینی خویش به کار هنری می پردازند سهم بسیار بزرگی را از تا?ثیر و تا?ثر ابراهیم جعفری در نقاشی ایران به او اختصاص می دهد. بررسی و تحلیل آراء و آثار هنرمندان بی شک یکی از مهمترین ارکان هنری یک جامعه است، در این رهیافت می توان بن مایه های ارزشمند آموزشی و هنری را در برخورد هنرمندان مختلف در ادوار مختلف تاریخی بازشناخت. به سبب گوناگونی برداشت های هنرمندان نقاش در دوران معاصر و نگرش های مختلف ایشان برای دستیابی به یک اندیشه واحد و بازشناسی این اندیشه در تاریخ هنری معاصر ایران، باید هنرمندان فعال را با تمام ویژگی های هنری و فکری تحلیل کرد. یکسانی و همانندی هنرمندان در تاریخ گذشته ایران این امکان را فراهم آورد که هنر نقاشی به صورت کلی بسیار مورد توجه و تحلیل باشد. گر چه هنرمندان و نوابغی به صورت تک تک مورد بررسی قرار گرفتند اما هیچ گاه تنوع و گوناگونی دیدگاه ها و حتی تکنیک ها به اندازه عصر حاضر نبوده است . تفاوت دیدگاه های زیبایی شناسانه در هنر ایران و هنر معاصر، تفاوت تکنیک های نگارگری و نقاشی امروز، تفاوت ابزار کار گذشته و امروزه و یگانگی فرهنگی میان مردمان امروز و گذشته و ترکیب این همه تضاد و هماهنگی خود یکی از ابهامات موضوع است. بر اساس بررسی های صورت گرفته، پژوهشهای نه چندان کثیری از بررسی زندگی و آثار تعدادی از نقاشان ایرانی صورت گرفته که در اکثر آنها پرداختن به زندگی نامه و معرفی آثار هنرمند هدف اصلی پژوهشگر بوده. حال آنکه هدف این تحقیق بررسی لایه های پنهان و پرداختن به جوهره ذهنی هنرمند و آشنایی و شناختن آراء اوست.
منابع مشابه
بررسی عرفان شرقی در تصویر کلام سهراب سپهری
این پایان نامه در مورد یکی از برجسته ترین شعرای معاصر، به نام سهراب سپهری است، که در نقاشی نیز دستی داشته و آثارش سرشار از عرفان لطیف بوده است. عناصر متشکله ی آثار او در مجموع، جستجویی در خود، سرزدن به زوایای پنهان و گمشده هستی، به منظور مکاشفه و اشراق می باشد. از مهمترین اهداف این پژوهش، درک مفاهیم آثار سهراب، از لحاظ موضوع، فرم و رنگ و بررسی نمادهای تصویری آن است. همینطور مقایسه ی عرفان کلاسی...
15 صفحه اولشکلگیری کلام یهود در سایه کلام اسلامی
با بررسی الهیات یهود، قبل و بعد از اسلام، تحولاتی که مسلمانان در میان علمای سنتی یهود پدید آوردند، نمایان میشود. «عقلگرایی» مشخصه بزرگی بود که بعد از اسلام در میان یهودیان شکل گرفت و این ویژگی بهجز دوره کوتاهی و آنهم در میان تعداد معدودی همچون فیلون، هیچ سابقه یهودی ندارد؛ تا اینکه کلام اسلامی، بنمایههای این روش فکری را در یهودیت بنا نهاد و بزرگانی از یهودیت، مانند داوود مقمص و سعدیا گائو...
متن کاملتأثیر کلام معتزلی بر کلام قرائیمی
تقدس بیش از حد سنت شفاهی (تلمود) در برهههایی از زمان در یهودیت ربانی، که موجب به حاشیه رانده شدن کتاب مقدس شده بود، گروهی را به مخالفت با آن سنت واداشت که فرقه قرائیم از این گروه بود. فرقه قرائیم در قرن دوم / هشتم، آن هم در زیر لوای فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفت. قرائیان عقل گرا بودند و متکلمان این فرقه برای تفسیر کتاب مقدس، کلام معتزلی را به خدمت گرفتند و با مدد جستن از این کلام سعی در مقابله ...
متن کاملکلام جهان است، کلام فارماکون است
در رمانهای امین معلوف هر سفری از غربال واژهها میگذرد و همین جاست که داستان موجود بیکلام آغاز میشود، موجودی که قادر به سخن گفتن نیست، موجودی که سخن نمیگوید. در این مقاله هدف بررسی آثارمعلوف است جهت برجستهسازی رابطه قهرمان داستان با واژه ها، با نوشتار. قهرمانان معلوف داستان زندگی خود را مینویسند تا فکر کنند، تا دنیا تبدیل به یک دنیا شود. گویی که از دیدگاه آنان نه تنها زندگی بلکه جهان قبل ا...
متن کاملبررسی اجزای کلام در جنیدنامه
از جمله بررسیهای مفید برای آشکار شدن ساز و کار روایتها و به طور خاص قصّههای عامیانه، روش تجزیه و تحلیل تودوروف، نظریهپرداز عرصه ساختارگرایی است که در تحلیل روایتهای اسطورهای به کار گرفته شده است. وی این نوع قصّهها را از جنبههای مختلف مورد توجه قرار داده و در بررسی اجزای کلام قصهها، آنها را همچون پارههای گفتمان به سه دسته اسم، صفت و فعل تقسیم کرده است. بنابراین با تجزیه و تحلیل روایت، ...
متن کاملبازتاب کلام امام علی (ع) در آثار ابوحیّان توحیدی
کلام گهربار امام علی (ع) و مضامین حکمی و اخلاقی نهجالبلاغه، همواره در طول زمان، منبعی غنی از علم و حکمت بوده و شاعران و نویسندگان عرب و غیر عرب با بهرهمندی ازاندیشه آن حضرت، کلام خود را مزیّن ساختهاند، به نحوی که تأثیرپذیری شاعران و نویسندگان نامآور ایرانی و عرب چون مولوی، سعدی، ابن مقفع، ابو العتاهیة، محمود وراق و ... از کلام آن حضرت اثبات شده است. در این میان، تأثیر آموزههای نهجالبلاغه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023