تحلیل روش های تکراری برای حل دستگاه های فازی و روش های فوق تخفیف متوالی بلوکی برای حل مسائل کمترین مربعات فازی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده علوم
  • نویسنده عباس نظافتی
  • استاد راهنما محمد تقی درویشی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

در بسیاری از علوم کاربردی مانند فیزیک، شیمی، مهندسی الکترونیک و ... نیاز شدیدی به حل دستگاه های معادلات فازی وجود دارد و گاهی نیز با دستگاه های معادلات فازی رو به رو می شویم که جواب ندارند ولی نیاز به یافتن یک جواب با معیاری مشخص وجود دارد. وقتی با اعداد معمولی کار می کنیم و با دستگاه هایی با ابعاد بزرگ رو به رو می شویم روش های مستقیم را کنار می گذاریم و از روش های تکراری استفاده می کنیم بنابراین در این پایان نامه روش های تکراری برای دستگاه های فازی با ماتریس ضرایب اعداد معمولی ارائه کرده ایم و در مورد همگرایی روش ها نیز به بحث پرداخته ایم. برای این که بتوانیم از حساب اعداد معمولی استفاده کنیم دستگاه فازی را با یک دستگاه اعداد معمولی متناظر کرده ایم و اصول کار این پایان نامه تا پایان بر اساس این روش قرار گرفته است. زمانی که با دستگاه هایی رو به رو هستیم که ماتریس ضرایب آن شامل اعداد معمولی از مرتبه که و دستگاه ناساز گار است جوابی برای دستگاه وجود ندارد در این مواقع به دنبال جوابی برای دستگاه هستیم که دارای کمترین نرم با شد اما زمانی که متغیرها فازی هستند تعریف نرم به شکلی که برای اعداد معمولی وجود دارد قابل استفاده نیست به همین منظور در این پایان نامه برای اولین بار روشی برای هماهنگ سازی مسائل کمترین مربعات معمولی و فازی انجام گرفته است. فصل اول پایان نامه را به برخی از تعاریف و قضایای مورد نیاز اختصاص داده ایم. فصل دوم مقدمه ای از اعداد فازی است و در فصل سوم روش های تکراری برای مسائل فازی آورده شده است و دو فصل آخر در مورد مسائل کمترین مربعات فازی و معمولی هستند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

روش تکراری فوق تخفیف شتاب داده شده برای مسأله ی کمترین مربعات با رتبه ی ناقص

در این پایان نامه نیمه همگرایی روش تکراری فوق تخفیف شتاب داده شده ( aor) برای مسأله ی کمترین توان های دوم با رتبه ی ناقص را مطالعه می کنیم. شرایط لازم و کافی برای نیمه همگرایی روش های تکراری (jor), (aor)و گوس- سایدل بیان شده است. پارامترهای بهینه و عامل همگرایی وابسته بدست آمده است و در پایان چند مثال عددی برای روشن ساختن نتایج نظری آورده ایم.

15 صفحه اول

موجکهای چبیشف برای حل عددی معادلات انتگرال تصادفی ولترا با روش کمترین مربعات

این مقاله با استفاده از موجک چبیشف و روش کمترین مربعات، یک روش تقریبی برای حل معادله انتگرال ایتو-ولتراارائه می دهد. معادله انتگرال ایتو-ولترا با روش کمترین مربعات به وسیله موجک چبیشف به یک دستگاه معادلات خطیتبدیل می شود که آنالیز خطای روش پیشنهادی، ارائه شده و سرعت همگرایی نیز اثبات شده است. همچنین مثال هایعددی میزان دقت و کارآمدی این روش را نسبت به روش ماتریس عملیاتی تصادفی نشان می دهند.

متن کامل

برنامه ریزی درجه دوم محدب تعمیم یافته برای حل دستگاه های خطی فازی

دستگاه معادلات خطی، یکی از مهمترین ابزارهای مدلسازی پدیده های دنیای واقعی است. اما از آنجاییکه پدیده های دنیای واقعی همواره با عدم قطعیت همراه هستند، لذا حل دستگاه معادلات خطی فازی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود. یکی از روش های متداول و پر کاربرد برای یافتن جواب‌های دقیق و تقریبی یک دستگاه معادلات خطی فازی، استفاده از روش کمترین مربعات است. در این روش، با انتخاب یک متر دلخواه و حل یک مساله برن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023