بررسی ترکیب بندی مقامی در نگارگری ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
  • نویسنده سمیه نصری
  • استاد راهنما عفت افضل طوسی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

مقدمه نماد ورمز در زندگی انسانها وجود دارند و به زندگی آنها معنا می بخشد. همواره امور نهایی را برای انسان بیان می کنند ، در واقع به عناصر و اشکال نامحسوس شکلی محسوس می بخشد. با توجه به این امر که نمادها بیان امور نامحسوس به طریقی تجسمی اند عالم خیال و نامحسوس نیز همچون این عالم دارای مراتب مختلفی در نظام خلقت است، که هر مرتبه بیانگر ظهور و تجلی مراتب بالاتر است. از این حیث در نماد پردازی همواره نظام سلسله مراتبی عالم و ارجاع به مراتب بالاتر مورد نظر قرارمیگیرد. با ظهور اسلام و خاتمه دادن به بت پرستی و توجه انسان به وجود مراتب متعالی زندگی و همچنین نهی اسلام از به تصویر کشیدن فیگور برای دور ساختن مردم از جانب بت پرستی ، بدین ترتیب هنر اسلامی به جای تأکید بر هنر فیگوراتیو از نماد و رمز برای بیان مطالب معنوی استفاده کرد. بنابراین در بیشتر نگاره های دوره اسلامی از ترکیب بندی هایی که بیشتر به مدد نشانه و تمثیل ترسیم می شدند ، بهره گرفته شد و این ترکیب بندی ها بیننده را به تفکر درباره عالم بی اعتبار دنیوی وا می داشت. با توجه به این مسئله لزوم توجه به این نوع خاص از ترکیب بندی که از کارکردی نمادین و تمثیلی برخوردار است ، در بررسی مفاهیم معنوی هنر اسلامی شایان توجه خاصی است . از این حیث این موضوع برای رساله حاضر برگزیده شد تا گامی به تحلیل محتوای معنوی هنر اسلامی نزدیکتر شویم و بتوانیم بن مایه های حکمی بهره گیری از چنین ترکیب بندی های موجود در هنر اسلامی را بیابیم بنابراین دراین رساله علاوه بر بررسی متون حکمی مختلف موجود در تمدن اسلامی ، به بررسی نمونه های عینی نیز پرداخته ایم و تلاش داشتیم تا بر اساس آن متون به بررسی نمونه هایی از نگارگری از دوران نخست تا عصر قاجار یعنی آغاز دوران تجدد در ایران بپردازیم چرا که ذکر پاره ای مسائل نظری به تنهایی کافی نبودند و همچنین تحلیل صرف نگاره ها نیز بدون توجه به مبانی نظری موجود در تمدن اسلامی ناممکن به نظر می رسید. با توجه به این موارد ، دو فرضیه اصلی پژوهش عبارتند از : - به نظر می رسد ترکیب بندی مقامی در هنر نگارگری ایرانی بر اساس نظام نمادین موجود در ایران باستان و ایران دوره اسلامی صورت گرفته است. - همچنین در نگاره های ایرانی به کارکرد آئینی ترکیب بندی مقامی توجه شده است. در توضیح این موارد باید همواره به این نکته توجه داشت که در نگاره های ایرانی که غالباً با استفاده از نماد و نشانه ترسیم می شدند. ترکیب بندی مقامی یا سلسله مراتبی بر اساس مقامهای عرفانی شکل می گرفت. عرفا و حکما در اندیشه اسلامی این مقام ها را بر 5 مرحله طبقه بندی کرده اند که عبارتند از :هاهوت ، لاهوت ، جبروت ، ملکوت و ناسوت ، که بخشهایی از این نظام سلسله مراتبی همواره در شئون مختلف تمدن اسلامی مورد نظر قرار گرفته است. بدیهی است که نگار گری نیز از این امر مستثنی نبوده است ، هر چند که از حیث تاریخی برای بیان این مطلب سندی نداشته باشیم اما به واسطه تجزیه و تحلیل نمونه های عینی می توان این تجلی را به صراحت در آثار هنری دست یافت. نگارگرا ن اهل معنا و معرفت با فهم و درک هنرمندانه و با حضوری عارفانه تصاویر را در خدمت بیان آن معانی به کار برده اند و با استفاده از مضامین مهم و مقامهای عرفانی آثار خود را خلق کرده اند. در این رساله بیان می شود که در ترکیب بندی مقامی دو شیوه نگرش وجود دارد: نخست نگرش طولی است و دیگری نگرش دوری که در این نگرش بحث مرکز و پیرامون مطرح می شود. مسئله اصلی در تحقیق حاضر یافتن دو نگرش (طولی و دوری ) در نگاره های ایرانی از دوران اولیه تا دوره قاجار است. با توجه به این امر کل رساله به سه بخش کلی تقسیم شده است که هر بخش اجمالاً به این موارد اختصاص دارد: بخش اول به تعریف رمز و نماد اختصاص دارد و آن را از نظر ریشه های نماد گرایی انسان ، انسانیت انسان و چندبعدی بودن عالم وجود، تعدد ساحت های حیات انسان و مراتب نمادها مورد بررسی قرار می گیرد. بخش دوم به جایگاه هنر در نظام سلسله مراتبی می پردازد و در ادامه به بیان عالم مثال، قوه وهمیه و متخیله، و اعتقادایرانیان به مراتب عالم و مقام های عرفانی و فضا در نگارگری را شرح می دهد. بخش سوم دربرگیرنده بررسی سلسله مراتب وجود و مقامهای عرفانی در نگاره های دوره های مختلف است و در این بخش تلا ش شده تانمونه های مختلف تاریخی نگارگری ایرانی از منظر وجود سلسله مراتب در آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ترکیب بندی در نگارگری ایرانی با تأکید بر مضمون و اصول سنت های تصویری

دغدغه بازنمایی دقیق عناصر جهان پیرامون، در یک اثر نقاشانه تحت لوای تبحر تکنیکی هنرمند، گاهی تعامل میان این عناصر را برای حصول کلیتی مطلوب پس می‌زند؛ نتیجه آن‌که، تکیه صرف بر بازآفرینی دقیق عناصر صحنه و عدم پرداختن به اصول طراحی در اثر، برای نیل به تهییج احساس مخاطب، وافی به مقصود نخواهد بود. هنرمند با کاربست تمهیدات بصری لازم، حلول حس صحنه در جسم و جان نظاره‌گر را ممکن می‌سازد و به مدد تدابیر ل...

متن کامل

بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران

به رغم گسست‌های تاریخی و نفوذ فرهنگ‌های بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره‌های مختلف مشاهده می‌شود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...

متن کامل

نگارگری عثمانی با رویکرد به دستاوردهای هنری ایران (بررسی تطبیقی نگارگری عثمانی و نگارگری ایران نیمه نخست قرن دهم هجری)

دولت عثمانی در نیمه دوم قرن نهم هجری با هدف اعتبار بخشیدن به موقعیت سیاسی و فرهنگی خود، اولین کارگاه های هنر استانبول را با اقتباس از ایران که در زمینه فرهنگ و هنر آن روزگار پیشگام بود، تاسیس کرد. تحولات سیاسی و ناآرامی های مختلفی که در طی این سال ها در ایران رخ داد، شرایط را برای خروج بسیاری از گنجینه آثار و دست نوشته‌های نفیس و همچنین مهاجرت گروهی از هنرمندان و اساتید فن ایران که در جهت یافتن...

متن کامل

منظره پردازی در نگارگری ایران

منظره پردازی در نقاشی ایرانی و اروپایی دارای اهمیت خاصی است که با نگرش های متفاوت و شیوه های گوناگون به آن پرداخته شده است. نگارگری ایران از قرون اولیه هجری تا به امروز با شیوه و سنتی خاص که متکی بر زیبایی شناسی و باورهای ایرانی است به مسیر خود ادامه داده است. طبیعت گرایی و آمیختگی انسان با طبیعت که ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد، همواره در مینیاتورها به عنوان عنصری ضروری و اصلی زیباش...

متن کامل

بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران

به رغم گسست های تاریخی و نفوذ فرهنگ های بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره های مختلف مشاهده می شود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است. بنابراین، بررسی عناصر نمادین و نمادشناسی در نگارگری ایران، با توجه به جایگاه ...

متن کامل

نگارگری عثمانی با رویکرد به دستاوردهای هنری ایران (بررسی تطبیقی نگارگری عثمانی و نگارگری ایران نیمه نخست قرن دهم هجری)

دولت عثمانی در نیمه دوم قرن نهم هجری با هدف اعتبار بخشیدن به موقعیت سیاسی و فرهنگی خود، اولین کارگاه های هنر استانبول را با اقتباس از ایران که در زمینه فرهنگ و هنر آن روزگار پیشگام بود، تاسیس کرد. تحولات سیاسی و ناآرامی های مختلفی که در طی این سال ها در ایران رخ داد، شرایط را برای خروج بسیاری از گنجینه آثار و دست نوشته های نفیس و همچنین مهاجرت گروهی از هنرمندان و اساتید فن ایران که در جهت یافتن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023