تأثیر بازی رایانه ای آموزشی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی - دانشکده علوم پایه
- نویسنده حسین زاده دباغ
- استاد راهنما الهه امینی فر بهرام صالح صدق پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی های رایانه ای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل 40 نفر دانش آموز پسر سال دوم راهنمایی می باشد، که در سال تحصیلی 88 - 1387 در مدرسه راهنمایی ادب مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش خوشه ای تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد(طرح گروه کنترل نابرابر). آزمون انگیزه و آزمون نوبت اول ریاضی به عنوان پیش آزمون در نظر گرفته شد و در ادامه به مدت 8 جلسه یک ساعته در مدت دو هفته گروه آزمایش در منزل با روش مبتنی بر بازی رایانه ای دایمنشن، وگروه کنترل در همان مدت با نرم افزار درسی (بدون ویژگی بازی) فعالیت آموزشی انجام دادند. در پایان دوره ی آموزشی پس آزمون پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت ریاضی از هر دوگروه به عمل آمد. ابزار این تحقیق، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی محقق ساخته و آزمون انگیزه ی پیشرفت ریاضی بوده و روش مانوا برای تجزیه و تحلیل داده ها بکار رفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد: 1- روش تدریس مبتنی بر بازی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی موثر است. 2- روش تدریس مبتنی بر بازی بر انگیزه ی پیشرفت رغبتی موثر است. 3- روش تدریس مبتنی بر بازی برانگیزه پیشرفت اجتنابی موثر نیست. 4- روش مبتنی بر بازی بر نگرش نسبت به ریاضی موثر است. کلید واژه ها: بازی های رایانه ای، پیشرفت تحصیلی ریاضی، انگیزه ی پیشرفت رغبتی، انگیزه پیشرفت اجتنابی، نگرش نسبت به ریاضی
منابع مشابه
تأثیر بازی رایانه ای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانش آموزان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانهای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانشآموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد...
متن کاملتأثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی به اجرا در آمده است و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبهتجربی است. جامعه آماری آن را 280 نفر از دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی مدرسه شاهد، در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل می دهند. از میان آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. گروه تجربی به مدت سه ماه در م...
متن کاملمقایسه ی تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان
هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی میزان تأثیر دو روش آموزش به شیو هی بازی و سنتی برانگیزه و پیشرفتتحصیلی ریاضی دانش آموزان پسر سال سوم ابتدایی شهر تهران بوده است، روش تحقیق، نیمه آزمایشی و از طرحپیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید، حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانش آموز پسر سال سوم ابتداییاست که 30 نفرآن هاگروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.ابت...
متن کاملنقش بازی رایانه ای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیش دانسته های زبان و ریاضی دانش آموزان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی رایانه ای دایمنشن بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ریاضی با توجه به پیشدانسته های زبان انگلیسی و ریاضی دانش آموزان است. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش، دانش آموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهر تهران بودند. 87 نفر از دانش آموزان، به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و به دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش تقسیم شدن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی - دانشکده علوم پایه
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023