بررسی عناصر داستان در رمانهای جنگ (با استناد به آثار: نخل های بی سر قاسمعلی فراست، زمستان 62 اسماعیل فصیح، باغ بلور محسن مخملباف)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده اقدس مهرانپور
- استاد راهنما علی نوری محمدرضا روزبه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
جنگ تحمیلی ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از بزرگ ترین رویدادها و پدیده های تاریخی کشور ما در طول سه دهه ی گذشته بوده که تمام زمینه های اجتماعی، اقتصادی، عقیدتی، سیاسی و فرهنگی کشور را تحت تأثیر قرار داده و از این میان، تأثیری کلی و بنیادین بر ادبیات ما گذاشته است. این تأثیر در قالب های گوناگون ادبی چون: شعر، داستان، نمایش نامه، فیلم نامه و خاطره نویسی با مضمون ها و درون مایه های جنگی موجب خلق ادبیاتی ارزشمند تحت عنوان « ادبیات دفاع مقدس» - با عنوان کلی ادبیات مقاومت و پایداری- گردید. با توجه به این تأثیر، باید دید در ادبیات داستانی و بویژه رمان های جنگ، عناصر داستانی چگونه نقش آزمایی کرده اند و در این رمان ها تحولاتی از نظر اجتماعی و ادبی ایجاد شده است. در این تحقیق سعی شده است تا عناصرداستان سه رمان: نخل های بی سر (فراست)،؛ زمستان 62 (فصیح) و باغ بلور (مخملباف) را با توجه به نگرش نویسندگان آنها به جنگ، مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. از میان عناصر به کار رفته در داستان به طور اجمالی به این موارد (طرح، شخصیت ها، شخصیت پردازی، مکان، زمان، فضا، درونمایه و زاویه دید، لحن) اشاره شده است ؛ چون عمدتاً نویسندگان نگرش خود را مستقیم یا غیر مستقیم در پرداخت این عناصر به کار گرفته اند و با اعمال نظر خود، خواننده را نیز از دیدگاه خود به جنگ مطلع نموده اند.
منابع مشابه
بررسی عناصر داستان در رمانهای «ثریا در اغما» و « زمستان 62 » نوشته اسماعیل فصیح
. در این پژوهش دو رمان از معروفترین رمان های اسماعیل فصیح یعنی "ثریا در اغما" و "زمستان 62" ، از دیدگاه عناصر داستان بررسی شده است. نکته ای که در خصوص شیوه داستان نویسی فصیح گفتنی است ، توجه ویژه به عناصر داستان است . او از تمامی امکانات آن برای غنی کردن رمان های خود کمک گرفته و آنها را در جهت هدفی خاص و بیان افکار خود به کار برده است. در انتخاب پیرنگ دقت خاصی دارد. استفاده از شیوه های مختلف شخ...
تحلیل عناصر داستانی در رمان های اسماعیل فصیح (ثریا در اغما،زمستان 62 و کشته عشق)
چکیده : در این پژوهش برآنیم تا نگرش اسماعیل فصیح و عناصر داستانی رمان های ثریا در اغما، زمستان 62 و کشته ی عشق را مورد تحلیل قرار داده، او را به عنوان یکی از مهم ترین و پرکارترین نویسندگان معاصر به علاقه مندان معرفی کنیم. این پایان نامه با واکاوی آثار اسماعیل فصیح و مرور کتاب های نقد و بررسی آثار دفاع مقدس به روشکتابخانه ای با استفاده ازآثار منتشر شده تهیه گردیده است. نگرش منفی نویسنده به جن...
بررسی کارکرد گفتوگو در آثار اسماعیل فصیح
چکیده: گفت وگو، به عنوان یکی از عناصر اساسی داستان نقش مهمّی در ایجاد ارتباط میان اشخاص داستانی، افشـای درون شخصیّـتها، گسترش طرح و عمل داستانی ایفا میکند. زمانی که وقایع با این شیوه روایـت میشوند، داستان حالت نمایشی به خود میگیرد و خواننده به صورت مستقیم با صحنههایی روبهرو میشود که نمودی طبیعی و زنده دارند. اسماعیل فصیح، داستاننویس معاصر ایران، به عنوان یکی از پرکارترین نویسندگان معاصر...
متن کاملتحلیل گفتمانی رمان های اسماعیل فصیح و محمدرضا کاتب در حوزه جنگ (زمستان 62، دوشنبه های آبی ماه)
جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، مهمترین رخدادی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست. به تبع نگاه ها و دریافت های گوناگون و گاه متقابل از جنگ، در آثار مربوط به این حوزه داستان نویسان نیز با رویکردهایی متفاوت به این موضوع پرداختند. رویکردهای عمده را در این زمینه می توان به چهار دسته تقسیم کرد: رویکرد ارزش محور، رویکرد جامعه محور، رویکرد انتقاد محور و رویکرد انسان محور. از میان این رویکرد...
15 صفحه اولبررسی سیر دگرگونی بازنمایی زبانی مذهب در آثار محسن مخملباف
این پژوهش سیر دگرگونی بازنمایی زبانی مذهب را در 41 نمایشنامه و فیلمنامه از آثار محسن مخملباف بررســی مـیکند تا تغییر نگرش مذهبی نویسنده به عنوان عضوی از جامعۀ فرهنگی ایران در طول سال های بعد از انقلاب مشخص شود. فرانقش اندیشگانی و نامگذاری هلیدی، غیریتسازی، مربع ایدئولوژیک فاندیک، چندصدایی باختین، بینامتنیت کریستوا و ارزش های واژگانی فرکلاف، نظریه ها و ابزارهای تحلیلی این پژوهش است. ا...
متن کاملسیری در رمان جنگ دهه ۶۰
نوع نگاه نویسندگان رمان جنگ دهۀ 60 به پدیدۀ جنگ و همچنین درونمایۀ این رمان ها، حاکی از وجود سه دیدگاه و گرایش موافق، مخالف و بی طرف یا «نگاه سوم» نسبت به جنگ است که در ادبیّات داستانی و به ویژه رمان این دهه نمود یافته است.نویسندگان موافق جنگ، عمدتاً نویسندگان جوان و تازه کاری هستند که پس از انقلاب، به نویسندگی گرایش بیشتری یافته اند. هدف اصلی این نویسندگان و داستان های آن ها، ستایش پایداری و دفاع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023